Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun olen ollut 8 kk vanha, minut on

Vierailija
13.03.2007 |

jätetty sairaalaan yksin noin viikoksi. Minulla on ollut jokin sellainen sairaus, että ei ole mennyt ohi ilman sairaalahoitoa. Keuhkoputkentulehdus tai vastaava. Sitten vain vanhemmat jättäneet sairaalaan ja käyneet vierailutunneilla katsomassa.

70-luvun tyyliin.

Olen kuullut tästä vasta aikuisena, sen jälkeen kun oma lapseni on syntynyt. Ja täytyy sanoa, että olen ollut kauhuissani siitä, koska en ikinä voisi tehdä niin omalle lapselleni. Mutta se on ollut sen ajan tapa toimia.

Minulla on aina ollut sisälläni jokin sellainen tunne, jota ei voi sanoiksi pukea. Tietynlainen yksinäisyyden ja irrallisuuden tunne. Olen äärimmäisen herkkä. Miten paljon sitten vaikuttanut tämä vauva-ajan kokemus, sitä en tiedä. Mutta pahalta tuntuu, kun ajattelen itseäni siellä sairaalassa yksin. Ehkä tuo elämän kestänyt lievä pahan olon tunne juontaa juurensa juuri sieltä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole kuullut, että minua olisi jätetty yksin sairaalaan...

Vierailija
2/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muka voisi olla tosissani?

Eikö teistä tunnu kurjalle, jos tiedätte, että teidät on jätetty ihan pieninä pitkäksi aikaa yksin, eroon vanhemmista? Minä en muista tarkalleen, miten pitkä aika minulla oli ollut tuo sairaalareissu, saattoi olla kaksikin viikkoa, mutta vähintään viikon verran. Kyllä se on vauvalle selkeä hylkäämiskokemus ja ihan varmasti vaikuttaa tavalla tai toisella myöhempään elämään. Jonkinlaista sisäistä turvattomuutta olen aina kokenut, myös aikuisiällä. Sitä vastaan pitää edelleen kamppailla, vaikka se ei varmaan ulospäin niin näykään.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä vaikeampi siitä on saada kiinni ja sen " perustavanlaatuisempi" se on, sillä kun traumaattinen kokemus tapahtuu, vauva/lapsi ei jäsennä sitä kielellisesti eikä käsitteellistä sitä. Se voi jäädä muistikuviin selittämättömänä ahdistuksen tunteena.

Ihminen kyllä " muistaa" tällä tavoin asioita, vaikkei tietoisesti osaa niitä sanoiksi pukea. Eli ei se niin mene, että vain sellainen asian minkä muistaa myöhemmin, traumatisoi.

Vierailija
4/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisen selittämättömän ahdistuksen saisi purettua pois?

Terapiassako? Vai voiko sitä itse jotenkin työstää?

ap

Vierailija
5/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin tulisi tosi kurja olo. Oma äitini kertoo usein kuinka hänet jätettiin yksin sairaalaan pienenä (kuten silloin oli tapana) ja miten se on vaikuttanut hänen elämäänsä.

Uskon täysin, että pienikin voi kokea sellasien suurena hylkäyksenä ja se voi vaikuttaa myöhempäänkin elämään.

Vierailija
6/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämänsä ensimmäiset kuukaudet tehohoidossa - mietin vain, että se on kuitenkin erilainen tilanne. Vastasyntynyt ei vielä ole luonut sitä tiivistä suhdetta vanhempiin, samalla tavalla kuin 8 kk vanha. Jos sitten 8-kuinen äkkiä viedään pois kotoa, vanhemmat vain piipahtavat katsomassa, suurimmaksi osaksi joutuu olemaan yksin (miten paljon hoitajat siihen aikaan 70-luvulla ovat hoivanneet vauvoja sairaalassa?), niin onhan se aika järkyttävä kokemus varmaan.

ap

Vierailija
7/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostanko minä siltä, että syyllistäisin vanhempiani ja olisin katkera??

ap

Vierailija
8/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivathan ne liittyä johonkin ihan muuhunkin, ja ovat kai aika tavalisia. En ole psykologi tms. enkä voi sanoa mitä kannattaisi tehdä.

Itselläni oli selittämätöntä aikaisiin syksyaamuihin liittyvää syvää ahdistuata (siis koin jos jouduin olemaan liikkeellä aamuvarhaisella) ja myöhemmin selvisi, että olin joutunut olemaan yksin pienenä lapsena marraskuuaamuisin, tosin en minään vauvana enää.

6

Vierailija
9/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ihan ymmärrä sua.

ap

Vierailija
10/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti vastasyntynytkin on jo tunteva ihminen, liian jyrkästi varmasti ilmaisin tuon aiemman mielipiteeni, mutta tarkoitin vain sitä, että vauvalla on 8-kuisena jo vakiintunut käsitys äidistä ja isästä, ja jos yhtäkkiä joutuu heistä eroon, niin tottakai se jotenkin vaikuttaa traumaattisesti. Mutta yhtä traumaattinen voi varmasti olla vastasyntyneenkin tilanteessa erilleen joutuminen, eipä silti.

ap

Vierailija
11/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut hyvässä turvassa, saanut varmasti tarvitsemaasi hoitoa ja vanhempasi ovat käyneet sinua joka päivä katsomassa.

Jos mut olisi hylätty lapsena viikoksi katuojaan, niin se tuntuisi näin jälkeenpäin varmasti aika kurjalta. Sen sijaan tuollainen sairaalajakso ei kyllä mitenkään jaksa hetkauttaa.

Vierailija
12/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä ollenkaa omituisena ap:n ajatuksia ja tuntemuksia.

Nykyäideistähän tuo kuulostaa ihan järkyttävältä ajatukselta mihin tuskin kukaan suostuisi, mutta onhan tässä kulunutkin jo kolmisenkymmentä vuotta ja käytännöt onneksi muuttuneet.

Minut on äiti jättänyt kaksi-kolmekuisena mummolle pariksi viikoksi lomareissun takia. En edes ollut paljoa viettänyt aikaa mummon kanssa välimatkan takia. Minusta aivan järkyttävää!

Mutta on sen muussakin huomannut, että äitini ei ole oikein osannut olla äiti ja keskinäinen suhteemme on vaikea.

Vierailija
13/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusturvallissuuden tunnetta mikäli muuten on hyvä ja turvallinen lapsuus. Toki tuon ikäiselle lapselle on vaativaa ja ahdistavaa olla erossa vanhemmistaan, mutta myöhemmät korvaavat kokemukset paikkaavat tilanteen. Vikaa saattaapi olla ap korviesi välissä, mutta ei pelkästään sairaalareissun tiimoilta.

Vierailija
14/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläpäs nyt liioittele 18 vai kuka sinä olitkaan.

Et näköjään ollenkaan ymmärrä, mitä tarkoitan.

a. Minulla menee elämässä ihan hyvin, olen onnellinen ja haluan elää.

b. En syyllistä vanhempiani enkä ole katkera. Totesin, että sen ajan meininki oli tuo. Eivät vanhempani sille varmasti ole voineet mitään.

MUTTA saa sitä siitä huolimatta tuntea kurjia fiiliksiä. Mielestäni kaikki tunteet ovat sallittuja, ja mulla nyt sattuu aina välillä tulemaan sellainen sisäinen paha olo, vaikka elämässä menisikin ihan kivasti. Arvelen, että se voisi johtua näistä varhaisista kokemuksista.

Miksi en saisi tuntea tunteita??

ap

Vierailija
15/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos mut olisi hylätty lapsena viikoksi katuojaan, niin se tuntuisi näin jälkeenpäin varmasti aika kurjalta. Sen sijaan tuollainen sairaalajakso ei kyllä mitenkään jaksa hetkauttaa.

Vierailija
16/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolehditaan sairaalasta, mutta jos vanhempi puuttuu, tuntuu se lapsesta hylkäämiseltä.

Vierailija
17/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

äkillisen hoitoa vaatineen sairauden takia, ja kyllä pystyin olemaan KOKO ajan hänen kanssaan, yötä päivää siis ja samassa huoneessa. Ei olisi tullut mieleenkään jättää häntä sinne yksin! Ja ainakin siinä sairaalassa ihan yleinen käytäntö, että vanhempi mukana koko ajan. Helpottaahan se suuresti hoitajienkin työtä. Kaikilla osastoilla ei ole mahdollista, eikä kaikissa tilanteissa, mutta hyvin usein on mahdollisuus olla lapsen tukena, ja itse halusin tietenkin olla.

ap

Vierailija
18/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. tuon vastasyntyneen ja 8-kk eron ymmärtävät varmasti kaikki, jotka vähänkin järjellä ja sydämellä ajattelevat. Toiset vaan ovat pahansuopaisia ihmisiä, eivätkä osaa pitää mielipiteitä ominaan tai ainakaan ilmaista niitä siten, ettei ne olisi loukkaavia.

Varaa aika johonkin terapiaan - tekee varmasti hyvää puhua asiasta jollekin, joka OIKEASTI osaa kuunnella ja haluaa auttaa!!!

Vierailija
19/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ehkä voi yrittää vanhempana välttää isompia traumoja symtymästä, tai lieventää niitä, silloin kuin voi. Aina ei voi, osaa, pysty, ymmärrä, sellaista on elämä.

Vierailija
20/35 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

29 kannustavista sanoista!

Joo, tällaistahän tämä on tällä palstalla, en minä näistä välitä.

Mutta kiva, että joku ymmärtää, mitä tarkoitan.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi