Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa akateemisten töissä itsenäisyys?

Vierailija
03.04.2025 |

Usein mainostetaan itsenäistä asiantuntijatyötä. Mitä se käytännössä on?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei tarvi koko ajan neuvoa, mitä sun pitää nyt tehdä, vaan osaat hoitaa hommasi omatoimisesti

Vierailija
2/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen akateeminen urakkatyöläinen. Minulla ei ole työaikaa eikä kuukausipalkkaa, ei työkavereita eikä työsuhde-etuja, vaan teen työni itsenäisesti kotona, toimitan tavaran sovitusti määräajassa toimeksiantajalle ja lähetän laskun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle annetaan laajahko työtehtävä sekä aikataulu eikä kukaan päällepäsmäröi kuinka sen teet, kunhan teet. Osittain saattaa olla että itse määrittelet mitä teet päästäksesi lopputulokseen jos kyseessä laaja kokonaisuus.

Kukaan ei mikromanageeraa töitäsi.

Vierailija
4/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen akateeminen urakkatyöläinen. Minulla ei ole työaikaa eikä kuukausipalkkaa, ei työkavereita eikä työsuhde-etuja, vaan teen työni itsenäisesti kotona, toimitan tavaran sovitusti määräajassa toimeksiantajalle ja lähetän laskun.

Olet yrittäjä.

Vierailija
5/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaat hoitaa sulle annetut hommat ilman että koko ajan kyselet varmistusta.

Vierailija
6/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kyseessä on nainen, niin saa valehdella minkä kerkeää, ja saa olla tekemättä työtään.

Vierailija
7/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet yrittäjä.

Kaikki freelancerit ovat verottajan silmissä statukseltaan yrittäjiä, koska me maksamme itse YEL-vakuutuksemme, mutta toisaalta me voimme hakea ja saada taiteilija-apurohja. Miellän itseni sekatyöläiseksi.

Vierailija
8/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touhuat mitä touhuat ja organisaatiotasolla vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee. 

Vierailija
9/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kyseessä on nainen, niin saa valehdella minkä kerkeää, ja saa olla tekemättä työtään.

Kuten sinä.

Minä teen tuottavaa työtä vaikka olenkin nainen, oho.

Vierailija
10/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin: tee tuotekehitystä tukeva testauslabra ja automatisoi mahdollisimman paljon. budjetti 1.5 M€.

Ja minähän tein, 1.1 M€ kustannuksilla. Tai moni henkilö osallistui tekemiseen, mutta minä suunnittelin sen 90% - ensin toki kysyin käyttäjiltä mitä haluavat sinne, asensin itse noin kolmanneksen (ml 230/690V osuudet) ,säädin, testasin labran toimivuutta, myös etäohjauksia ja automaattiihjauksia.

Ainoat huohotukset niskaan oli kustannusseuranta ja aikatauluseuranta. Kustannukset alitettu, aikataulu oli 2kk edellä kun testipenkit oli käytössä. Kaikki muu ns omaa, itsenäistä hommaa omasta näkövinkkelistä.

Nyt pitäs toteuttaa samanlainen laajennus tuohon...

Vierailija
11/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmaan miehen kommentti, koska ne luulee että naiset voi myös lusmuilla kuten miehet.

Vierailija
12/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaat hoitaa sulle annetut hommat ilman että koko ajan kyselet varmistusta.

Tein aikoinaan koodarin hommia niin, että firman asiakkailta tuli toimeksiantoja, päätin itse missä järjestyksessä teen, keskustelin omin päin hommat selväksi asiakkaan kanssa ja viilasin lopputulosta toiveiden mukaan, kunnes se kelpasi. Tavallaan siis asiakas antoi ne varmistukset. Joskus piti duunikavereilta kysyä neuvoa, mutta enimmäkseen homma hoitui tuolla lailla itsenäisesti ja oma-aloitteisesti.

Vierailija
13/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ ei ole saman asian toistamista vaan jokainen case on erilainen, eikä se onnistu, jos et osaa itsenäisesti ajatella, soveltaa oppimaasi ja ratkaista ongelmia.

Vierailija
14/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se tarkoittaa sitä, että hoidan projektissa asian X tiettyyn päivämäärään mennessä. Tyyli ja järjestys muutoin vapaa.

Vierailija
15/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijatyötä, jossa toimit alasi asiantuntijana. Esimerkiksi kuntien Oma-valmentajat ovat asiantuntijoita, usein työ on itsenäistä eli kokoajan joku ei ole vieressä pitämässä kädestä kiinni ja työhön kuuluu asiantuntijan harkinta. Saattaa olla, että asiantuntijat eivät juuri tarvitse esihenkilöä tai silloin tällöin kokoontuvat tiiminsä kanssa katsomaan, miten tiimillä menee (tiimpalaverit jne.). Akateemiset harvoin haluavat, että joku pitää kädestä, tai aikuinen ihminen ylipäätään. Alasta riippuen ei täysin voi tyhjentää, mitä akateeminen vapaus ja itsenäisyys asiantuntijatyössä tarkoittaa, mutta yleensä esimerkiksi viranomaispäätöksiä, roolia tai muuta vastuullista toimintaa, johon vaaditaan korkeakoulutus. Asiantuntijoita on silti eri aloilla eri titteleillä, eli aina ei koulutus ole amk tai ylempi korkeakoulututkinto.

Vierailija
16/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatiiko työsi akateemisen koulutuksen?

Vierailija
17/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa vttu käyttää exeliä.

Vierailija
18/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. omassa työssä on esihenkilön kanssa kerran kuussa vartin palaveri. Varsinainen asiakastyö tehdään itsenäisesti, eikä siihen normaalisti vaadita muita kuin laskuttamaan tilauksen valmistuttua.

Vierailija
19/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloinhan sinä olet yrittäjät - jos siis laskutat. 

Vierailija
20/21 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet yrittäjä.

Kaikki freelancerit ovat verottajan silmissä statukseltaan yrittäjiä, koska me maksamme itse YEL-vakuutuksemme, mutta toisaalta me voimme hakea ja saada taiteilija-apurohja. Miellän itseni sekatyöläiseksi.

Silloin kun laskutat, olet yrittäjä. Aivan yksinkertaista. Toki monelle on ihan tyypillistä yhdistellä eri työnteon muotoja - esim. jotku tekee keikkaa verokortilla tai laskutaa - kumpi sopii asiakkalle paremmin. Esim. julkisella sektrilla on se hassu juttu, että palvelut pitää kilpailuttaa, mutta pätkätyöhön voi palkata kenet tahansa - joten verokortti voi olla joustavampi vaihtoehto. Yrityksille taas hallinnollisesti on helpompi vain maksaa lasku. 

Apurahat on sitten kolmasta tapa, mutta voihan niitäkin hakea kuka tahansa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme