Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta: Millaisilla arvoilla ja oireilla saitte lääkityksen?

Vierailija
03.04.2025 |

Minulla on TSH 5,7 ja T4v (?) 13. Oireita on monia, mm. kuukautishäiriöitä, ahdistusta, muistiongelmia, palelua, ummetusta jne. Olen menossa lääkäriin, mutta kiinnostaa kuulla muidenkin kokemuksia. Olen ymmärtänyt, että osa lääkäreistä on katselulinjalla näissä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH oli 5.0 ja t4v 14. 

Vierailija
2/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ferritiini mitattu? Mulla oli vajaatoiminta, mikä huomattiin sattumalta. Sain lääkkeetkin mutta vuoden rautakuurilla oli jo viitearvoissa. Ja pysynytkin jo vuosien ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ollut 7-8 ja 13? Ei muista. Tsekkaa ensin ferritiini.

Vierailija
4/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ferritiini mitattu? Mulla oli vajaatoiminta, mikä huomattiin sattumalta. Sain lääkkeetkin mutta vuoden rautakuurilla oli jo viitearvoissa. Ja pysynytkin jo vuosien ajan.

Joo on, se oli 30. Otettiin paljon kokeita väsymysoireiden takia.

Vierailija
5/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurantalinjalla pitää olla, ei yhden kerran mitatut arvot ole kiveen hakattuja.

Vierailija
6/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurantalinjalla pitää olla, ei yhden kerran mitatut arvot ole kiveen hakattuja.

Tietysti toivon, ettei lääkitystä tarvita ja tämä tulos oli vain jokin kummallinen poikkeus. Kiitos kaikille tähänastisista vastauksista. Saa kertoa lisää kokemuksia myös!

Vierailija
7/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
8/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa lääkekokeilu voi olla paikallaan. Jos syöt tyroksiinia purkista, kilpirauhanen pienenee ja saa hieman levähtää. Esimerkiksi puoli vuotta. Sitten hiljakseen palauttelet luonnollista tuotantoa, jolloin kilppari muodostaa uusia soluja ja voi toimia normaalisti.

Vierailija
9/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäis olla yli 75.

Sul on rautavarat tyhjät ja se hidastaa kilpparia. Moni päässyt eroon kilpparilääkityksestä, kun ferritiini saatu nousemaan.

Vierailija
10/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH 13

Vierailija
11/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisillä arvoilla: koti uskonto isänmaa 

Vierailija
12/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäis olla yli 75.

Sul on rautavarat tyhjät ja se hidastaa kilpparia. Moni päässyt eroon kilpparilääkityksestä, kun ferritiini saatu nousemaan.

Mulla on ferritiini yli 150, mutta silti on kilpirauhasen vajaatoimintaa.

Vierailija
13/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noilla arvoilla pitäisi tehdä lääkekokeilu jos on oireita. TPOAb pitäisi mitata myös. Jos se on koholla, huonot arvot tuskin korjaantuvat ferritiinin nostolla. Joskus hoitoa pitää vaatia. Kaikki eivät ole päivittäneet tietojaan. Jos lääkäri mukaan ei tarvi lääkitystä, pyydä tekemään konsultaatio sisätaudeille tai endolle.

Tk-lääkäri 

Vierailija
14/14 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSH taisi olla jotain 7 ja mitattiin sitten TPOAb, joka oli jotain satoja yli viitearvon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän