Mahdollisimman pienet hautajaiset. Miten?
Eli vinkkejä kaipaisin. Lähiomaisia vainajalla vain 4, kuului kirkkoon. En kuitenkaan haluaisi pappia muistotilaisuuteen. Onko se pakollinen?
Kommentit (75)
Ei tarvita muistotilaisuutta ollenkaan, mutta jos pitää niin ei sinne mikään pakko ole kutsua pappia. Ja itse asiassa ei tarvita edes siunausta, kuoppaan tai uuniin pääsee ilmankin. Hautajaiset voi siis järjestää todella pienesti jos haluaa.
Ei tarvitse minkäänlaisia hautajaisia järjestää. Ruumishuoneelta uuniin, arkku kuitenkin tarvitaan. Ei tarvita pappia, ei lehteen ilmoitusta. Raakalautainen arkku 650e, on aika hieno. Kuitenkin pieni siunaustilaisuus on mahdollista järjestää myös ilman pappia jos haluaa esim. sairaalan kappelissa. Näin isäni ja appeni hautajaiset järjestettiin. Toisessa puhui hautaustoimiston virkailija ja toisessa vain lauloimme itse. Ihan kauniita tilaisuuksia. Kävimme syömässä sen jälkeen.
Tuhkaus pahviarkussa on halvin. Sitten vain tuhka mereen, voi tehdä itse. Ja asia on selvä.
Ei edes muistotilaisuus ole pakollinen. Mikään ei ole pakollista, paitsi haudata se.
Vierailija kirjoitti:
Tuhkaus pahviarkussa on halvin. Sitten vain tuhka mereen, voi tehdä itse. Ja asia on selvä.
Pienet hautajaiset eivät välttämättä tarkoita että halvat hautajaiset.
Olisi hyvä siunata kuollut. Joku siunaaja olisi hyvä. Vapaapappi? Lyhyesti. Ei pitkiä puheita? Urkumusiikki ei ole pakollinen tai vanha seremonia. Ehkä jotain rauhallista musiikkia. Kakkukahvit vieraille, esimerkiksi pitopalvelu. Joku pitää pienen puheen? Siinä se sitten olikin.
Vainajan tahtoa /vakaumusta on syytä kunnioittaa. Suurten sukuhautajaisten aika alkaa olla ohi. Hautajaiset vain lähimpien kesken. Miksi kutsua sukulaisia joiden kanssa vainaja ei ole ollut tekemisissä. Liian myöhäistä tulla tervehtimään arkun ääreen.
Keskustele avoimesti seurakunnan edustajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hautaa pystyyn että menee vähemmän maata.
Niinkö sinä meinasit haudata vanhempasi, puolisosi ja lapsesi?
Pappi kuuluu vain kirkkoon kuuluvan siunaustilaisuuteen. Muistotilaisuus ei ole pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Meille sanottiin taannoin hautaustoimistossa, että tuhkaukseen ei voi valita pahviarkkua kun pitää olla riittävästi paloenergiaa tuottavaa aineista eli puuta. Jotenkin tuntuu niin turhalta ostaa puuarkku poltettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita muistotilaisuutta ollenkaan, mutta jos pitää niin ei sinne mikään pakko ole kutsua pappia. Ja itse asiassa ei tarvita edes siunausta, kuoppaan tai uuniin pääsee ilmankin. Hautajaiset voi siis järjestää todella pienesti jos haluaa.
Yksinkertaisin hautaustapa on nimeltään suora tuhkaus. Uurnanlasku tai sirottelu sitten erikseen.
Muistokahvit voi noin pieni porukka juoda kahvilassa tai kotona. Tai olla juomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään, meilläpäin ei ole tapana pihtailla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuhkahautaus on yleistä ja vie vain vähän tilaa.
Sen enempää siunaus- kuin muistotilaisuuskaan ei ole pakollisia. Siunaustilaisuudessa on pappi toki läsnä, muistotilaisuuteen ei tarvitse pappia kutsua. Jos pienelle porukalle haluaa pitää muistotilaisuuden niin se on helppo järjestää ravintolassa. Jokainen tilaa listalta mieleisensä annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vanha vitsi "Kun jättää pään maanpinnalle, niin ei tarvitse enää hautakiveä."
Ei ole pappia pakko kutsua muistotilaisuuteen. Meillä siunaus oli hautausmaalla. Ei kirkkoa eikä kappelia.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä siunata kuollut. Joku siunaaja olisi hyvä. Vapaapappi? Lyhyesti. Ei pitkiä puheita? Urkumusiikki ei ole pakollinen tai vanha seremonia. Ehkä jotain rauhallista musiikkia. Kakkukahvit vieraille, esimerkiksi pitopalvelu. Joku pitää pienen puheen? Siinä se sitten olikin.
Ei nyt neljälle ihmiselle mitään pitopalvelua tarvita. Kotona kahvittelu.
Pelkkä siunaus kappelissa. Jokainen juo kahvit kotonaan.