Ylempi korkeakoulututkinto ilman opintolainaa
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1900-luvulla oli täysin tavallista.
Silloin saikin töitä kun ilmestyi aamulla vain paikalle.
1990-luvun laman aikana työttömiä oli lähes 20 %. Edes orpopurra ei ole vielä lyönyt tätä ennätystä, vaikka monen asiat on jo laman tasolla.
Minä. Opiskelin työn ohessa yliopistotutkinnon, toki tein 75% työaikaa mikä mahdollisti luennoilla käynnin ja opintojen etenemisen. Valmistuin reilussa kolmessa vuodessa. Myöhemmin olen suorittanut tohtorintutkinnon ilman opintolainaa, osin palkallisella väitöskirjatutkijan pestillä, osin apurahalla.
Joo, sehän on tarkoitus käydä työnohessa.
Vierailija kirjoitti:
puoliso maksaa elämisen kulut
Ei vaan äiti.
Eihän opiskelija saa tienata verovapaasti ilman opintotuen menetystä kuin n 10000€, vai onko niinkään paljon?
Aikanaan amk ilman opintolainaa. Kävin töissä opintojen ohessa ja elin säästeliäästi. Nyt sitten aikuisena 5v yliopistokoulutus ilman lainaa työn ohessa. Lainaa en olisi saanut vaikka olisin halunnut, koska opintotukea ei enää ole jäljellä.
Itse valmistuin ilman opintolainaa maisteriksi. - Se on pieni onni, koska nyt olen ollut työttömänä maisterina jo yli vuoden. Mutta minun ei tarvinne jattkaa kun kuulen jo korvissani kuinka minulle halutaa kertoa, että oliko pakko opiskella jotain "väärää alaa" tai onko kusi mennyt päähän, eikä "oikea työ" enää kelpaa ja vähintään päivän päivystävä työttömien halveksija muistuttaa, että hänellä olisi jo köyttä varattuna ja saunan takaa llöytyisi sopivasti tilaa ja kuinka maisterina varmaan ymmärtäsin tästä, mitä minun tulisi tehdä mutta jos oikeasti haluaisin tehdä jotain hyödyllsitä, niin hän kehottaisi ampumaan kuulan läpi korvien välini niin kansantalous kohentuisi kun ei tarvitsi elättää kaltaisiani loisia, joka ei edes ymmärtänyt antaa opiskelupaikkaansa, jollekulle tuottavammalle yksilölle.