Ystävä moralisoi kun saan lastenhoitoapua
Jäin viime keväänä 2 lapsen totaaliyksinhuoltajaksi exän väkivaltaisuuden ja eri paikkakunnalle muuton takia. Ensin ystävä antoi tukea ja oli ymmärtäväinen, mutta nyt kun olen kaikkien hirveyksien jälkeen päässyt jotenkin takaisin jaloilleni ja olen jopa onnellinen ja uuteen mieheen ihastunut, on ystävän käytös muuttunut ihmeelliseksi!
Ihmettelee, kuinka isovanhemmat (olemme läheisiä ja asumme lähekkäin) auttavat niin paljon ja kyselee eikö minua itseäni vaivaa kun muut auttavat niin paljon. Itselläni ei ole autoa ja siitä kanssa sanoo, ettei itse pärjäisi ilman ja että onpa eräs toinen kaverini ystävällinen kun mentiin hänen autollaan pienelle päiväreissulle meidän molempien lasten kanssa.
Ystävällä itsellään on mies ja (vain) 1 terve lapsi. Mielestäni tuollainen 2 lapsen totaaliyhärin syyllistäminen on aika raukkamaista, en voi uskoa tätä hänestä. Itku tuli.
Kommentit (38)
Ehkä ystäväsi on havainnut tai kuullut jotain mitä sinä et? Mitä jos isovanhemmat ovat oikeasti väsyneitä toimimaan 24/7 lapsenlikkana ja kuskina mutta eivät raski sanoa sitä sinulle suoraan?
Voit ainakin osoittaa että arvostat ja olet svusta kiitollinen. Älä kuitenkaan pidä vanhempiasi itsestäänselvyytenä ja muista sopia tästä auttamisestasi hyvissä ajoin jotta vanhemmillesi jää mahdollisuus vaikuttaa aikatauluihin yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuollainen 2 lapsen totaaliyhärin syyllistäminen on aika raukkamaista,
Mutta yhden lapsen äidin haukkuminen netissä on mielestäsi täysin hyväksyttävää?
En ole haukkunut ketään, kerroin vaan ystäväni elämäntilanteen.
ap
Mutta tavoitteesi on saada mammat haukkumaan häntä huonoksi ystäväksi jne.
Lähinnä tukea tähän kun läheiseen pettyy niin pahasti. Ja onko oikeasti jotenkin paha asia jos minulla on hyvä tukiverkosto? Miksi asia herättää niin vahvoja mielipiteitä, jos yh voi hyvin ja saa apua ja tukea? Pitäisikö vaan hampaat irvessä laahustaa eteenpäin ja surra menetettyä ydinperhettä? Haluan mennä eteenpäin.
ap
Ystäväsi on kateellinen syystä tai toisesta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ei kaikilla avioliitossakaan ole helppoa. Toisissa liitoissa kaikki työt kasaantuvat toiselle osapuolelle ja jos tukiverkkoja ei ole, niin hyvin voi uupua myös yhden lapsen kanssa. Kuulostaa siltä, että te kumpikaan ette pysty näkemään sitä, mikä toisen tilanteessa voisi olla rankkaa tai mikä on omassa tilanteessa onnekasta. Varmaan etäisyys tekisi hyvää, jos myrkytätte vaan toistenne arjen inhottavilla sanomisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuollainen 2 lapsen totaaliyhärin syyllistäminen on aika raukkamaista,
Mutta yhden lapsen äidin haukkuminen netissä on mielestäsi täysin hyväksyttävää?
En ole haukkunut ketään, kerroin vaan ystäväni elämäntilanteen.
ap
Mutta tavoitteesi on saada mammat haukkumaan häntä huonoksi ystäväksi jne.
Lähinnä tukea tähän kun läheiseen pettyy niin pahasti. Ja onko oikeasti jotenkin paha asia jos minulla on hyvä tukiverkosto? Miksi asia herättää niin vahvoja mielipiteitä, jos yh voi hyvin ja saa apua ja tukea? Pitäisikö vaan hampaat irvessä laahustaa eteenpäin ja surra menetettyä ydinperhettä? Haluan mennä eteenpäin.
ap
Ylimielisyys ei yleensä kerää kiitosta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ystäväsi on havainnut tai kuullut jotain mitä sinä et? Mitä jos isovanhemmat ovat oikeasti väsyneitä toimimaan 24/7 lapsenlikkana ja kuskina mutta eivät raski sanoa sitä sinulle suoraan?
Voit ainakin osoittaa että arvostat ja olet svusta kiitollinen. Älä kuitenkaan pidä vanhempiasi itsestäänselvyytenä ja muista sopia tästä auttamisestasi hyvissä ajoin jotta vanhemmillesi jää mahdollisuus vaikuttaa aikatauluihin yms.
Kun oikeasti eivät edes 24/7 hoida, viikottain kylläkin. Toinen isovanhemmista on eläkkeellä, matkustelevat aina kun toinen lomalla eli ottavat myös irtiottoja arjesta.
Miksi sä ap teet tästä jotain kilpailua? Ethän sä voi tietää, miten rankkaa sillä ystävälläsi on, vaikka hänellä onkin yksi lapsi vähemmän kuin sinulla. Ei se ydinperhekään aina mitään onnea ja auvoa ole niin kuin sinun taustoillasi luulisi varsin hyvin tietävän. Minua ainakin vtuttaisi, jos ystäväni jatkuvasti leijuisi sillä, että lapset on taas hoidossa ja itse pääsen salille, jos oma tilanne olisi täysin päinvastainen.
Mitä moralisoimista se on, jos sanoo toisen olevan ystävällinen, kun ottaa yh-mamman kersoineen mukaan retkelle?
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä ap teet tästä jotain kilpailua? Ethän sä voi tietää, miten rankkaa sillä ystävälläsi on, vaikka hänellä onkin yksi lapsi vähemmän kuin sinulla. Ei se ydinperhekään aina mitään onnea ja auvoa ole niin kuin sinun taustoillasi luulisi varsin hyvin tietävän. Minua ainakin vtuttaisi, jos ystäväni jatkuvasti leijuisi sillä, että lapset on taas hoidossa ja itse pääsen salille, jos oma tilanne olisi täysin päinvastainen.
Ja kun en koskaan sillä asialla ole edes leijunut, salilla käymisestä oon ollut kyllä innoissani. En ole myöskään väittänyt ettei ystävälläni koskaan olisi raskasta, mutta miksi se jos minä saan lastenhoitoapua menee niin tunteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun en koskaan sillä asialla ole edes leijunut, salilla käymisestä oon ollut kyllä innoissani. En ole myöskään väittänyt ettei ystävälläni koskaan olisi raskasta, mutta miksi se jos minä saan lastenhoitoapua menee niin tunteisiin?
No tuossahan se kerrottiin sinulle. Ihmisiä vtuttaa, jos he ovat väsyneitä eivätkä saa apua ja samalla sinä hierot heidän naamaansa omia apuvoimiasi edes tajuamatta, että teet niin. Miksi sinulla menee noin kovasti tunteisiin se, että kaikki eivät pompi ilosta sinun puolestasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossahan se kerrottiin sinulle. Ihmisiä vtuttaa, jos he ovat väsyneitä eivätkä saa apua ja samalla sinä hierot heidän naamaa
Kertoo niin tuo kommentti oikein perinteisen suomalaisen asenteen: kellään ei saisi mennä yhtään paremmin, kaikilla pitäisi mennä yhtä huonosti.
ap
"En pärjäisi ilman autoa"= "Moralisoin yhmammaa, jolla ei ole autoa"
Ihan on nyt pikkiriikkisen ylitulkintaa näissä sinun jutuissasi, ap.
Vierailija kirjoitti:
No, hän on kateellinen ja haluaisi mieluummin, että voi katsoa sinua alaspäin.
Niin juuri. Tykkäsi, kun olit avun tarpeessa ja sinulla meni huonosti. Pettyi, kun nousitkin sieltä ylös ja pärjäät, ja saat muiltakin apua. On kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuossahan se kerrottiin sinulle. Ihmisiä vtuttaa, jos he ovat väsyneitä eivä
Sanoo hän, joka itkee siitä, kun ystävällä on autoa ja hän on tyytyväinen siihen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän et sitä voi tietää, mikä ystävästäsi tuntuu leijumiselta. Jos ihminen on tarpeeksi väsynyt, häntä vtuttaa hyvinkin paljon, kun toinen tulee intopiukeena kertomaan, miten pääsee salille, kun lapset ovat isovanhempien hoivissa. Ei sitä jaksa olla iloinen toisen puolesta, jos itse joutuu hoitamaan kaiken yksin.
Saattaahan ystäväsi oikeasti ajatella, että isovanhemmat ovat liikaa mukana arjessa ilman kateutta. Ehkä hän ei sanonut sitä pahalla, vaan oikeasti ajatteli, ettei se välttämättä ole hyväksi. Ehkä hän on nähnyt tai kuullut tapauksista, joissa lapsi on lopulta jäänyt isovanhemmille. Sellaisiakin tapauksia on. Tämä tuli mieleeni, kun mietin, miksi ystävä käyttäytyy kertomallasi tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Liittyy aiheeseen kun arvosteli viestissä kuinka kehtaan ottaa niin paljon apua vastaan ja olin toisen kaverin kanssa juuri ollut siellä retkellä. Että mulla pitäisi olla oma auto.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittyy aiheeseen kun arvosteli viestissä kuinka kehtaan ottaa niin paljon apua vastaan ja olin toisen kaverin kanssa juuri ollut siellä retkellä. Että mulla pitäisi olla oma auto.
ap
Tai sitten sinä vain ylitulkitset, kun podet huonoa omatuntoa siitä, että olet noin paljon toisten avun varassa, vaikka haluaisit pärjätä ihan yksin.
Miten ne heteronaiset aina jaksatte kiusata toisianne sen perusteella, kuinka monta lasta joku on pakottanut tähän maailmaan? Uskomatonta.