Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako laittaa lapsi venäjänkieliseen päivähoitoon jos kotona ei puhuta sitä kieltä?

Vierailija
13.03.2007 |

Tilanne on se, että tyttö täytti juuri vuoden. Asun tytön kanssa kaksin, mutta tytön isä on venäjänkielinen ja näkee noin kerran viikossa lastaan ja puhuu venäjää. Tytön isovanhemmat näkee kerran kuussa ja puhuvat silloin venäjää.

Mutta tarkoitus olis kun miehen vanhemmat jäävät eläkkeelle, että muuttavat lähemmäs jolloin näkisivät useamman kerran viikossa. Tyttö olis tällöin 5-6v.

Eli olisko nyt järkeä laittaa venäjän kieliselle pph vaikka käytännössä kotona ei muutamaan vuoteen sitä kieltä käytetä????

Pliis mielipiteitä! Meneekö tyttö vaan sekaisin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö puhuu isomummon kanssa venäjää, tai siis yrittää puhua :))

Ymmärtää kyllä mitä isomummo puhuu.

Itse laittaisin mielelläni tytön venäjänkieliseen hoitopaikkaan, mutta täälläpäin ei sellaista ole :(

Vierailija
2/10 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asutaan suomessa, niin täytyyhän isovanhempien ja isän oppia vähän suomea.

Venäjähän on niin ihmeellistä mongerrusta, että kuka sitä sitten viitsii edes opetella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten voisi harkita.

Vierailija
4/10 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut pointti on se et tyttö oppis sit alusta asti kivuttomasti venäjän kielen.

Vierailija
5/10 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ja tätä kieltä. Sitä paitsi parasta on, kun lapsi oppii jo pienestä pitäen kaikki suhuässät. Ihan ehdottomasti kyllä!

Vierailija
6/10 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

laita ihmeessä. Itse olen käynyt venäläisen koulun ja eihän uusi kieli ole kuin rikkaus.

Vierailija
7/10 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

venäjän kielessä tulee mukna myös upeaa kulttuuriperintöä, josta iso osa suomalaisista ei tiedä mitään.

Vierailija
8/10 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan! Itse voisin hyvinkin tuossa tilanteessa laittaa lapseni venäjänkieliseen hoitoon, koska hänestä kasvaa joka tapauksessa kaksikielinen, kun isä puhuu hänelle venäjää. " Mongerrusta" , ja paskan marjat. Lapsi oppii sen kielen mitä hänelle puhutaan, oli mitä mongerrusta tahansa meidän mielestä. Kielikylvyt ym. sopivat hyvin lapsille, joilla ei ole havaittu mitään kielenkehitys- tai tarkkaavaisuushäiriöitä yms.

Olen itse äidinkielen (ja tällä hetkellä suomi toisena kielenä) opettaja, enkä näkisi siitä mitään haittaa lapsen kielen kehitykselle. Lapsen kielen kehitys voi olla (ei ole siis läheskään aina) aluksi hitaampaa kuin vain yhtä äidinkieltä puhuvilla lapsilla, mutta ajan myötä hän saa muut kiinni. Venäjänkielinen hoito varmasti tukisi lapsen venäjän kielen kehitystä, koska suomi tulee joka tapauksessa olemaan hänen vahva kielensä (äiti puhuu ja asumme siis Suomessa). Olen itse käynyt myös Hgin Suomalais-venäläisen koulun, joten se on myös hyvä vaihtoehto myöhemmin, jos asutte pääkaupunkiseudulla. Itse olen äidinkieleltäni suomenkielinen.

Venäjän osaaminen on etu, josta voi olla ylpeä!

Vierailija
9/10 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsi pystyy oppimaan kaksi ja useampiakin kieliä rinnakkain ihan alusta asti, ei vuoden ikä mikään paha ole. Teidän tapauksessahan tytöllä jo lähtökohtaisesti ON kaksi äidinkieltä, kun kerran isä ja sen puolen suku puhuvat venäjää. Minusta ihan jo isäsuhteen kehittymisen takia kannattaisi laittaa ven. hoitoon - kerran viikossa ja kuussa kielen kuuleminen on aika vähän ja jos siinä on kaikki tuki venäjänkielisyydelle, niin jossain vaiheessa saattaa tulla kommunikaatio-ongelmia isälle ja tytölle. Puhumattakaan sitten muista eduista, mitä venäjän sujuva oppiminen tuo mukanaan.

Terv. kielentutkija, itsekin 2-kielisen lapsen äiti

Vierailija
10/10 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee lapsi englanninkieliseen tarhaan vaikka me ollaan ihan matti ja maija meikäläisiä molemmat:)