Onko muilla haaveena päästä pois työelämästä siten että voi elää omilla sijoituksillaan?
Itselläni tämä on haaveena ja siksi elän tosi minimaalisesti eli en laita rahoja ylimääräiseen. Lapsia ei ole eikä tule.
Minulla on asuntolainaa vielä 20t euroa ja olen maksanut asuntolainan pois max 5 vuoden päästä.
Sijoitan kaiken ylimääräisen eli joka kuukausi menee sijoituksiin se 500-1000 euroa, kun asuntolainan olen maksanut pois niin saan vielä enemmän sijoitettua rahaa. Tavoittelen sitä että noin 50 vuotiaana voin jättäytyä työelämästä pois ja asun jossain toisessa eu maassa jossa on halvempi hintataso kuin suomessa.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia mistä puhutaan vähän on se että nykyään monet sijoittaa ja se tarkoittaa sitä että ihmiset kuluttavat vähemmän rahaa. Ennen vanhaa ihmiset kulutti enemmän rahaa koska ennen vanhaa harva ihminen sijoitti.
no ei ne tosiaan sijoittanut, mutta säästi pahan päivän varalle sukanvarteen. niitä pahoja päiviä silloin tulikin, kun ei ollut työttömyyskorvauksia, leskeneläkkeitä yms. ei kulutettu turhia. mikä tässä vaikeuttaa ymmärrystä?
Kyllä ysärillä oli työttömyyskorvaukset käytössä eikä ihmiset niinkään sijoittanut silloin, silloin ei ollut nettiä edes kaikilla. Sijoittaminen on vähentänyt ihmisten kulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia mistä puhutaan vähän on se että nykyään monet sijoittaa ja se tarkoittaa sitä että ihmiset kuluttavat vähemmän rahaa. Ennen vanhaa ihmiset kulutti enemmän rahaa koska ennen vanhaa harva ihminen sijoitti.
no ei ne tosiaan sijoittanut, mutta säästi pahan päivän varalle sukanvarteen. niitä pahoja päiviä silloin tulikin, kun ei ollut työttömyyskorvauksia, leskeneläkkeitä yms. ei kulutettu turhia. mikä tässä vaikeuttaa ymmärrystä?
Kyllä ysärillä oli työttömyyskorvaukset käytössä eikä ihmiset niinkään sijoittanut silloin, silloin ei ollut nettiä edes kaikilla. Sijoittaminen on vähentänyt ihmisten kulutusta.
tuttavapiirissäni on monia, jotka sijoittivat ysärillä. ei siihen nettiä tarvittu. silloin oli 30% työttömyys ja lama. työttömyyskorvauksia oli tosin juu ja kotihoidontukeakin. tarkoitan aikaisempia sukupolvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuttavapiirissäni on monia, jotka sijoittivat ysärillä. ei siihen nettiä tarvittu. silloin oli
Ysärillä harvat sijoitti, silloin piti mennä pankkiin sijoittamaan. Sijoittaminen yleistyi kansan keskuudessa vasta vuosien 2000-2010 välisenä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 90-luvulla oli internet. Oli ollut jo vuosikymmeniä tuolloin. Itse olen internetissä ollut vuodesta 91 alkaen. Ensin modeemilla ja ISDN:llä ja sitten adsllä myöhemmin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuttavapiirissäni on monia, jotka sijoittivat
Niin argumettisi kuului, että ennen vanhaa ihmiset kuluttivat enemmän sijoittamisen sijaan. Vastaukseni tähän on, että jotkut ovat sijoittaneet aina, toiset taas eivät. Kyse oli siitä, että elämiseen meni 'ennen vanhaa' suurempi osa reaalipalkasta, ei välttämättä kuluttamiseen. Harvempi eli lainarahalla. 'Ennen vanhaa' ei automaattisesti tarkoita 90-lukua. Mitä kohorttia haet? Kyllä ihmisten kulutustottumuksista eri aikoina on nykyään aika tarkkaan tutkittua tietoa saatavilla.
t. yhteiskuntatieteiljä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ajatellut, mitä tarkoittaa sijoittaminen, mihin se raha menee?
Voi raukkaa. Olemme päässeet pois työelämästä jo ajat sitten. Saimme ison perinnön (tai siis toinen meistä sai) ja sillä elelemme. Ulkomaille muuttoa emme ole edes harkinneet koska täällä on ihan hyvä, hintataso ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 90-luvulla oli internet. Oli ollut jo vuosikymmeniä tuolloin. Itse olen internetissä ollut
Oli kyllä internet (olen itsekin käyttänyt sitä vuodesta 1990 lähtien), mutta ei sen kautta mitään sijoituksia tehty, koska pankit eivät vielä tarjonneet sijoituspalveluja netissä. Jos halusi ostaa osakkeita, piti mennä pankin konttoriin tekemään ostotoimeksianto. Ja kerralla piti ostaa mielellään pörssierä eli tyypillisesti vähintään 100 kappaletta saman firman osakkeita, muuten kaupan toteutuminen venyi. Kulutkin olivat sen verran suuret, että pikkusummilla ei kannattanut ostaa osakkeita.
Nyt voin parilla napin painalluksella ostaa Nordean mobiili/verkkopankissa vaikka 20 eurolla osakkeita, ja kulut ovat 20 senttiä. Kyllä osakesijoittaminen on tullut tavalliselle kuluttajalle paljon helpommaksi.
Siitä olen kyllä kommentoimasi kirjoittajan kanssa eri mieltä, että sijoittaminen olisi merkittävästi vähentänyt kulutusta. Kyllä ainakin minulla sijoituksiin menneet rahat ovat poissa pankkitilille kertyvistä säästöistä, ei kulutulsesta.
En minä ainakaan haaveile. Tykkään työstäni ja työkavereista. Pitkästyisin kuoliaaksi ilman työtä. Tekisin mieluummin töitä vaikka ilman palkkaa kuin lojuisin toimettomana jossain uimarannalla. Säästämme ja sijoitamme toki koko ajan, mutta ei ole aikomusta jäädä pois töistä.
Haluaisin ehkä sen vapauden, mutta en jättäytyisi työelämästä kuitenkaan. Työelämässä saa vaikuttaa ihan aitoon reaalimaailmaan ja tehdä merkityksellisiä asioita muiden kanssa.
Silti haluaisin että ei olisi "pakko" tehdä. Toisaalta ei ole nytkään, se on vaan mentaliteetista kiinni tekeekö asioista linnojaan vai vankiloitaan.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan haaveile. Tykkään työstäni ja työkavereista. Pitkästyisin kuoliaaksi ilman työtä. Tekisin mieluummin töitä vaikka ilman palkkaa kuin lojuisin toimettomana jossain uimarannalla. Säästämme ja sijoitamme toki koko ajan, mutta ei ole aikomusta jäädä pois töistä.
Mitä työtä teet ja paljonko saat palkkaa?
Ei se jouten olo pitemän päälle ole kivaa, osakesalkku on ja menisin kyllä mielelläni töihinkin.jos pääsis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuttavapiirissäni on monia, jotka sijoittivat
Minä kyllä sijoitin osakkeisiin ysärillä. Itse asiassa silloin oli ensimmäiset koko kansan rajut voitot kun puhelinyhtiöt meni pörssiin, ja kaikilla oli siis hetken aikaa osakkeita. Me tienasimme vähän yli kaksikymppisinä ysärillä osakekaupoilla uuden auton hinnan. Ja kyllä minun äitinikin silloin sijoitti. Ja oli netissä. Kuten mekin. WWW tuli joskus -94, ja tekstipohjaisena netti oli sitä ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet ja paljonko saat palkkaa?
Olen aineenopettaja ja tienaan n. 4000 e/kk.