kuoleeko lintu jos se lentää päin ikkunaa?
Kommentit (13)
Osa voi kuolla, mutta sitä ei voi heti sanoa. Voi olla tuupertunut ja tajuton. Jos kituu, pitäisi tietää tarviiko lopetuksen vai eläinhoitola.
Pikkulinnut usein kuolevat mutta ei aina, ainakan heti. Joskus vain pökertyvät ja tokenevat jonkun ajan kuluttua. Isommat linnut selviävät paremmin vaikka lasi menisi rikki.
No anna sille mahdollisuus. Olen monta törmäystä nähnyt ja uudelleen siiville nousua. Yleensä parissa minuutissa, mutta yksi oli vartin tajuttomana ja olin jo menossa halon kanssa avittamaan, kun se nousi ja lensi korkeaan puuhun. Siitä muutaman minuutin päästä ruokintapaikalle hakemaan evästä ja tiehensä.
Muistan kun meidän ikkunaan lensi isohko musta lintu. En tiedä mikä oli, kun olen aika huono lintu tuntija. Seisei maassa pöllämystyneen näköisenä. Olin menossa hakemasn ja katsomaan sitä, mutta kun menin ulos ja kävelin kohti, lähti se lentoon. Ilmeisesti ei pahemmin käynyt.
Pilvenpiirtäjät tappavat USA:ssa jopa miljardi lintua joka vuosi.
Linnut törmäävät rakennuksiin esimerkiksi siksi, että lasiseen pintaan heijastuu puiden kuvia. Lintu voi luulla heijastusta oikeaksi puuksi, jolloin se lentää sitä päin, mätkähtää ikkunaan ja kuolee.
Lisäksi linnut pitävät kirkkaista valoista, joten ne saattavat esimerkiksi öisellä muuttomatkallaan suunnata rakennusten valoja kohti
Riippuu ihan voimasta, jolla lintu törmää ikkunaan. Viimeksi kyyhkynen tuli kahdesta lasista läpi, pysähtyi kolmanteen, heitti henkensä.
Aiemmin peltopyy taittoi niskansa lasiin, lasi säilyi ehjänä.
Ei aina. Punatulkku oli kaksi päivää häkissä sisällä toipumassa törmäyksestä ennenkuin päästin ulos. Aikamoinen herätys aamulla, kun punatulkku kajauttaa ääntä.
Se voi olla hetken tennarit taivasta kohti ja sitten herätä pöllämystyneenä, ja lähteä lentoon. Toinen vaihtoehto on ollut se että siihen jää eikä virkoa. Molemmat on nähty omalla parvekkeella.
Joskus. Ota talteen jos sulla on turvallinen paikka pitää, missä toinen saa toipua. Anna vettä. Se ilmoittaa kyllä kun tahtoo takaisin ulos.
On tullut vuosien aikana nähtyä useampikin. Meillä on paljon ikkunoita niin yleensä kun menee katsomaan niin ei koko lintua näy missään. 2 kertaa on ollut kokonaan kuolleena kun mennyt pamauksen jälkeen katsomaan.
Meillä ne kuolevat viimeistään siiinä, kun kissa käy pökertyneen linnun nappaamassa suuhunsa.
Kuoleeko ihminen, jos se jää auton alle vai meneekö koomaan?