Mitä pettäjä voisi tehdä auttaakseen petettyä?
Pidempään jatkunut uskottomuuteni paljastui puolisolle hiljattain. Haluamme molemmat jatkaa yhdessä, mutta vaikeaa on.
Puoliso on toisinaan ihan ok, sitten yhtäkkiä romahtaa. Välillä on pitkiä aikoja ajatuksissaan eikä puhu mitään. Toisinaan haluaisi puhua tuntikausia.
Olen itse tekemisteni seurauksista hyvin järkyttynyt. Kunpa saisin tehdyn tekemättömäksi.
Olen ollut puolisolle paljon läsnä. Olen puhunut tapahtuneista asioista aina kun hän on halunnut. Olen antanut paljon läheisyyttä. Olen kertonut, että hän on minulle kaikkein tärkein.
Välillä molemmista tuntuu, että emme selviä ja täytyy erota. Olemme niin rikki.
Terapia ei auttanut meitä, pystymme puhumaan kahdestaankin ihan rakentavasti.
En kaipaa haukkuja, olen antanut niitä itselleni jo riittävästi.
Erityisesti petetyt, mitä tekoja teidän pettäjäpuolisot tekivät, mitkä auttoi jaksamaan ja sai jatkamaan yhdessä?
Autatteko meitä.
Kommentit (39)
Nyt aloittaja iskit sellaiseen aiheeseen, ettet tiedäkään. Pettäjät ovat tämän palstan alinta kastia ja heidät lynkataan joukolla. Skippaa ilkeät kommentit ja poimi neuvot järkevistä. Yhteistä elämää voi olla pettämisenkin jälkeen.
Ei mitään. Annoin anteeksi, jatkoimme pari vuotta, mutta näin jälkikäteen vuosia myöhemmin: olisi pitänyt lähteä suhteesta heti. Ei se uskottomuus tekona, vaan ihmisen, jota ennen arvostin, kyky valehdella ja pettää luottamukseni. Hän ei ollut enää sellainen ihminen, jota saatoin arvostaa tai aikuinen, jonka saatoin ottaa vakavasti. Rakkauteni häneen hiipui pois.
Avaatko vähän tuota että olet järkyttynyt tekojesi seurauksista? Kiinnostaa miten ihmisen mieli tuossa tilanteessa toimii. Olet kuitenkin harkitusti ja tietoisesti pidemmän aikaa satuttanut kumppaniasi, joten miksi sinua järkyttää että häneen sattuu?
Voisit häipyä tuhoamasta miesparkaa enää enempää.
Tunteita tajuamaton monsteri.
Jos uskottomuus oli kertaluonteista, voi teillä olla mahdollisuus, jos sinulla oli suhde, unohda koko juttu. Järjestä romanttisia illallisia, varaa puolisollesi hemmotteluhoito, järjestä kylpylämatka teille kahdelle. Kirjoita kirje tunteustasi. Tuollaiset olisivat itselleni auttaneet, vähän.
Älkää ainakaan kertoko pettämisestä kenellekään. Jos tieto leviää ystäville ja sukulaisille, jotkut alkavat katsoa kieroon ja jotkut voivat jopa katkaista välit. Sen jälkeen on moninkertaisesti vaikeampaa rakentaa suhdetta uudelleen.
No itse en ole päässyt yli pahoista teoista. Petturin ja pahantekijän sielussa on jotakin vinksallaan, kun tekee sellaista. Toki voisin rakastaa pettäjää kuin jeesus rakasti jokaista ihmistä, mutta että antaisinko oman elämäni ja sukuelimeni tällaisen henkilön käyttöön, joka kohtelee sitä niin välinpitämättömästi ja halveksuen. No en tietenkään7
En rehellisesti keksi miten petturi voisi vakuuttaa minut, ettei tekisi sellaista uudestaan. Rankaisu tai kosto ei auta, sen tiedän jo. Ehkä jos hän kokisi aidosti jotain arvokkuutta monogamisella liitolla, mutta sinäkin puhut vain ikävistä tunteista. Omistasi ja kumppanin. Et näe etkä ole antanut arvoa uskollisuudelle. Pystyisitkö siihen edes, jos se tarkoittaisi vaikkapa vuosien selibaattia?
Itse en jatkaisi suhdetta
Olen itse sivusuhteessa tälläkin hetkellä vaikka ole varattu. En ole kertonut puolisolleni ja aion jatkaa tätä niin kauan, kun hän on minulle antamatta.
Kysyt, miten voit auttaa petettyä, mutta luistat vastuusta sanomalla "En kaipaa haukkuja, olen antanut niitä itselleni jo riittävästi".
Eli et mitenkään voi auttaa. Olet itserakas pösilö.
Vierailija kirjoitti:
Nyt aloittaja iskit sellaiseen aiheeseen, ettet tiedäkään. Pettäjät ovat tämän palstan alinta kastia ja heidät lynkataan joukolla.
Ihan aiheesta lynkataan.
Jätä se kumppani niin hän saa jonkun paremman ja yritä kohdella seuraavaa tyttöystävää paremmin.
Miksi petit ja miten voit varmistaa että et tekisi sitä uudelleen? Mikä sai sinut ajattelemaan, että et jäisi kiinni tai että jos jäisit kiinni niin olisit ok sen kivun kanssa jota puolisolle aiheutat? Mitkä ovat sinun rehelliset tunteet häntä kohtaan? Mieti vastauksia sellaisiin kysymyksiin. Suhdetta ei ole pakko jatkaa velvollisuudesta, jos hän ei ole sellainen ihminen jonka kanssa oikeasti haluat olla.
Vierailija kirjoitti:
Koita selittää, että pettäminen on elämän suola, eikä pettäminen tarkoita, että rakastaisit puolisoasi vähemmän.
..surke hullu, mutta kerrankin joku sanoo sen ääneen..
Huomaatko ap, miten neuvot jatkamisesta ja yrittämisestä saavat alapeukkuja ja pettämisen tuomitsemiset ja neuvot eroamisesta yläpeukkuja?
Tämän palstan enemmistölle pettäminen on maailman kauhein ja pahin asia. Heidän mielestä sen jälkeen ei ole elämää. Pettäminen on kuitenkin aika yleistä ja monet selviävät siitä.
Osoitit millainen olet. Tuollainen ihminen olet, tuollaiset ovat arvosi ja tuollainen on moraalisi. Kykenet satuttamaan ja tuottamaan tuskaa ihmiselle, jota kutsut läheisimmäksi. En kyllä keksi syytä, miten tuota voisi korjata. Ota opiksesi ja kohtele seuraavaa paremmin.
Henkilökohtaisesti en alkaisi suhteeseen edes ihmisen, joka on pettänyt edellistä kumppaniaan, kanssa. Syyt pettää täytyy olla todella painavat.
En edes palkkaisi ihmistä, joka kykenee valehtelemaan kuukausikaupalla puolisolleen. Ihminen on epäluotettava.
Ampua itsensä, hukuttautua, ajaa kallioleikkaukseen, mitä näitä nyt on.
Miksi petit oliko se peeniksen himoa vai joku kosto?
Miten saat selitetyksi edes itsellesi nämä "voi minua raukkaa kun olen niin järkyttynyt" -tyyppiset sonnat?
Miten voit olla järkyttynyt ja yllättynyt asiasta, jota olet itse tehnyt - ja myönnät vielä että pitkän ajan?
Olet järkyttynyt ainoastaan kiinnijäämisestä ja siitä, että teoillasi on seurauksia.
Ainoa hyvä asia, jonka voit hänelle tehdä on erota.
Et saa roikkua hänessä ja vaatia jatkamaan. Ei enää mitään selvittelyjä. Sinä olet tekosi tehnyt ja ei siinä ole selitettävää.
Eikä mitään parisuhdeterapiaa, höpö höpö.
Sinä et ole sortunut idioottimaiseen kännihairahdukseen, vaan olet krooninen pettäjä. Siis ihmisenä mätä: umpi-itsekäs, julma ja empatiakyvytön.
Älä uhriudu, älä selittele, älä kerro onista tunteistasi tai omaa totuuttasi äläkä odota anteeksiantoa. Lähde nyt vain pois äläkä palaa.
Äläkä enää mene parisuhteeseen kenenkään kanssa mieluiten ikinä tai ainakaan kunnes olet satavarma että osaat käyttäytyä.