onko kukaan kokeillut feminististä radikaaliterapiaa?
millaisia kokemuksia? Kiinnostaisi itseä kokeilla...
Kommentit (12)
hän piti sitä aivan ylivertaisena, mutta tokkopa hän muissa oli käynyt, joten hyvin subjektiivinen arvio
Riippuu paljon siitä, millainen ryhmä sattuu tulemaan. Meidän ryhmässä oli kaksi fiksua ja aktiivista, jotka tiesivät paljon terpiamenetelmistä ja mielenterveysasioista jo ennestään, joten pystyivät hiukan ohjaamaan meitä muitakin. Jos kaikki on täysin tietämättömiä maallikoita, saattaa ryhmä ajautua sekasortoon nopeastikin, ellei se noudata annettuja ohjeita orjallisesti.
Menetelmä opetetaan ryhmälle kurssin aikana ja sen jälkeen ryhmä kokoontuu itsenäisesti tietyn rakenteen mukaisesti. Parhaimmillan ryhmässä syntyy voimakas luottamus, jonka turvin voidaan käydä läpi ja jakaa voimakkaita tunteita.
Ryhmissä ei tulkita mitään minkään tyylisuunnan mukaisesti, joten siinä mielessä vanhanaikaisuuksia on turha etsiä. Mitenkäs me maallikot edes tiedettäisiin mitään froidilaisuuksia sun muita? Siinä tuetaan sitä, joka kulloinkin käy läpi asioitaan, ei suinkaan tulkita. Tulkinnat ja oivallukset tekee jokainen itse. Sikäli siinä on vastuu täysin itsellä, ja se siinä on radikaalia. Ei ole auktoriteetteja.
Minulla on kokemusta myös muista terapiamenetelmistä, mm. kriisiterapiasta. Jokaisella on paikkansa.
Noin olin itsekin ajatellut, että ryhmä vaikuttaa paljon. Täytyy ehkä selvittää, onko ryhmiä jossakin alkamassa, ajattelin käyttää " oman aikani" niin, että keskityn 100% itseeni : )
mutta kaikki psykologinen terapia ei. Muutakin psykologiaan perustuvaa terapiaa on kuin psykoterapia/psykoanalyysi.
Tästä kyseessä olevasta terapiasta en kyllä tiedä suurinpiirtein mitään.
...vaan psytyivät selittämään esimerkisi, minkä takia tiettyjä rakenteita on hyvä noudattaa. Ja pystyivät viheltämään pelin poikki, jos alkoi esiityä kohtuuttomia ryhmäilmiöitä kuten syrjimistä.
Toistaalta joka ryhmässä on aina ainakin yksi vapaamatkustaja, jonka mielestä mitkään säännöt eivät saa koskea häntä, vaan hänen pitää vain saada muilta tukea antamatta itse ryhmälle mitään. Ryhmän toimintaa tällainen marttyyriprinsessa haittaa ja sotkee sanoinkuvaamattomasti. Sellaiseen on vaikea puuttua, ellei edes tajua, mistä on kysymys.
Vierailija:
Riippuu paljon siitä, millainen ryhmä sattuu tulemaan. Meidän ryhmässä oli kaksi fiksua ja aktiivista, jotka tiesivät paljon terpiamenetelmistä ja mielenterveysasioista jo ennestään, joten pystyivät hiukan ohjaamaan meitä muitakin. Jos kaikki on täysin tietämättömiä maallikoita, saattaa ryhmä ajautua sekasortoon nopeastikin, ellei se noudata annettuja ohjeita orjallisesti.Menetelmä opetetaan ryhmälle kurssin aikana ja sen jälkeen ryhmä kokoontuu itsenäisesti tietyn rakenteen mukaisesti. Parhaimmillan ryhmässä syntyy voimakas luottamus, jonka turvin voidaan käydä läpi ja jakaa voimakkaita tunteita.
Ryhmissä ei tulkita mitään minkään tyylisuunnan mukaisesti, joten siinä mielessä vanhanaikaisuuksia on turha etsiä. Mitenkäs me maallikot edes tiedettäisiin mitään froidilaisuuksia sun muita? Siinä tuetaan sitä, joka kulloinkin käy läpi asioitaan, ei suinkaan tulkita. Tulkinnat ja oivallukset tekee jokainen itse. Sikäli siinä on vastuu täysin itsellä, ja se siinä on radikaalia. Ei ole auktoriteetteja.
Minulla on kokemusta myös muista terapiamenetelmistä, mm. kriisiterapiasta. Jokaisella on paikkansa.
Vierailija:
Riippuu paljon siitä, millainen ryhmä sattuu tulemaan. Meidän ryhmässä oli kaksi fiksua ja aktiivista, jotka tiesivät paljon terpiamenetelmistä ja mielenterveysasioista jo ennestään, joten pystyivät hiukan ohjaamaan meitä muitakin. Jos kaikki on täysin tietämättömiä maallikoita, saattaa ryhmä ajautua sekasortoon nopeastikin, ellei se noudata annettuja ohjeita orjallisesti.Menetelmä opetetaan ryhmälle kurssin aikana ja sen jälkeen ryhmä kokoontuu itsenäisesti tietyn rakenteen mukaisesti. Parhaimmillan ryhmässä syntyy voimakas luottamus, jonka turvin voidaan käydä läpi ja jakaa voimakkaita tunteita.
...jotka ovat liian häiriintyneitä pystyäkseen noudattamaan terapiaistuntojen sääntöjä tai muuten osallistumaan siihen. Ryhmähän perustuu siihen, että antamalla oman panoksesnsa muille saa myös oman osuutensa ryhmän huomiosta ja tuesta. Pitää osata myös antaa ja tukea, ja siihen eivät kaikki pysty.
Myöhemmässä vaiheessa tuo kitkentä tapahtuu siten, että muut ryhmäläiset vaativat sääntöjen noudattamista tiukasti (kun ensin on joustettu ja huomattu ettei se toimi). Häirikkö yleensä suuttuu tästä voimakkaasti ja jättää ryhmän ovet paukkuen. Ryhmä joutuu käsittelemään tätä asiaa, mutta palaa yleensä nopeasti varsinaiseen työhönsä paremmin eväin.
Ryhmä päättää myös hajoamisestaan itse. Se tapahtuu yleensä niin, että joku saa " työnsä" valmiiksi ja kokee, ettei enää tarvitse ryhmää. Koska istunnot ovat vaativia, ei niihin juuri enää viitsi mennä, ellei ole omia käsiteltäviä asioita. Lisäksi kävijä saattaa huomata tarvitsevansa yksilöterapiaa tai muuntyyppistä tukea. Tätä eroaietta sitten taas käsitellään. Kun 1-2 tärkeää ryhmän jäsentä ilmoittaa eroaikeestaan, kok ryhmä alkaa työstää loppumistaan ja yleensä se loppuu muutaman kuukauden kuluessa.
Menetelmässä on useita nerokkaita piirteitä, jotka johdattavat sen käsittelemään jäsentensä asioita terpeuttisella tavalla.
Jokaisella istunnolla on tarkasti määritelty rakenne. Siinä on useita yhteisiä kierroksia, jolloin jokaisella on oikeus/velvollisuus ilmaista tiettyjä, ja vain tiettyjä tunteitaan ja käsityksiään ja vain tietyllä tavalla. Vasta näiden jälkeen päästään ottamaan " omaa aikaa" . Jokaisella ryhmän jäsenellä on oikeus ottaa omaa käsittelyaikaa, mutta sen pituus pitää myös sanoa. Se on siis rajallinen. Tämän ajan koko ryhmä on jäsenen käytössä niin, että hän valitsee yhden päätukijan, joka ottaa hänen sanomansa vastaan, ja muut kuuntelevat hiljaa. Muut eivät saa puhua käsittelyn aikana. Näiden jälkeen on jälleen jakamiskierroksia. Koko istunto kellotetaan ja istunnolla on valittu puheenjohtaja, joka pitää huolta sääntöjen noudattamisesta.
kognitiiviset eivät niinkään
On totta, että on olemassa muutakin psykoterapiaa kuin psykodynaamiset terapiat, mutta niiden edustus on terapiakentässä ylivertainen
ap
Vierailija:
mutta kaikki psykologinen terapia ei. Muutakin psykologiaan perustuvaa terapiaa on kuin psykoterapia/psykoanalyysi.Tästä kyseessä olevasta terapiasta en kyllä tiedä suurinpiirtein mitään.
oikeassa psykologiassa vanhentuineisiin postfreudilaisiiin teorioihin