Minkä ikäisenä sinusta alkoi tuntua vanhalta?
Itse olen 47 ja tulin pohtineeksi tätä. Lapseni ovat jo aikuisia ja vanhempani kuolleet. Ehkä nyt pitäisi tuntea itsensäkin vanhaksi, mutta en kuitenkaan koe vielä niin.
Mistä vanhuuden kokemus syntyy? Sairauksistako, jotka vievät kunnon alas?
Kommentit (43)
Koulussa jo. Siinä vaiheessa, kun muut saman luokan tytöt leikkivät vielä ja mua ei enää yhtään kiinnostanu, eli olisinko ollut jotain 9.
Olen kohta 52, ja ehkä viimeisen vuoden aikana olen huomannut, että minua aletaan pitää jo jossain määrin vanhana. Itse en vielä koe itseäni vanhaksi, mutta vaihdevuodet ovat alkamassa, ja se on selvästi vaikuttanut ulkonäköön niin, että minua pidetään selvästi vanhempana kuin muutama vuosi sitten. Hieman hämmentävää, mutta ei toki mikään ongelma.
32 kun sain kenkää keskisuuren yrityksen johtoportaasta. Olen kuitenkin kuluneiden n 30 v aikana päässyt jo aikaa sitten asian yli ja olen pitkän aikaa tuntenut itseni nuoreksi.
Nyt pukkaa jo ikäkriisiä kun täytän pian 62v. ja lääkekaappi pursuaa lääkkeitä :(
46v. Hormonien muutos, äänen muutos? Tuloksena mummo tai pappa? Kasvojen iho kuivuu helposti, valahtaa?
Olen 75 ja tyttömäinen olo, vaikka tukka valkea. Jalat vähän reistaa jo.
No nyt just, ikää 53-v. Aikuiset lapset ja eronnut olen n sata vuotta sitten. Lisäksi olen viimeisen kahden vuoden aikana ulkoistanut ihmissuhteet, jotka ottivat enemmän kuin antoivat. Voisi sanoa, että olen aivan yksin ja tuntuu, ettå mitään valoa ei tunnelin päässä enää ole.
Olen 47 ja pieniä merkkejä on nähtävissä ulkonäössä että loppuluisu on alkanut.
Viimeistään 18-vuotiaana.
Masennus on taannut sen, että olen tuntenut itseni ikälopuksi koko aikuiselämäni ajan.
33 vuotiaana baari-illan jälkeen.
Neljänkympin tienoilla ihmisen aineenvaihdunta hidastuu ja testot laskee. Elimistö ei enää korjaa virheitä kehossa samaan malliin kuin nuorempana. Väsymys ja uupumus iskee nopeammin.
Nyt 53-vuotiaana olen alkanut havaita fyysisen kestävyyden hiipuvan hitaasti. Jos vetää pitkän lenkin, niin on seuraavana päivänä paikat tosi kipeät vaikka olisi vetänyt pitkiä lenkkejä jo pitkään.
Huomaa siitä ettei pääse ensialkuun joustavasti ylös lattialta, myöhemmin sängystä, että joutuu vähän tunnustelemaan.
Varsinaisesti ikääntymistä ei koe tunnetasolla koska ei ole mihin verrata, ei apeekään pysty nykyistä siihen kun oli 4-vuotias tai teini-ikäinnen, jotain voi muistaa mutta ei tunnetta.
Jotain 45-46 vuotiaana alkoi tuntua vanhalta. Nyt olen 53 ja useimpien mielestä ikääni nuoremman näköinen. Ei se lohduta kun tuntuu ikivanhalta.
M.53
Ei tunnu vielä. Olen 55.