Lääkäri sählää !
Kävin lääkärissä viime viikolla kiireettömällä ajanvarauksella, koska työkkäri halusi selvityksen työkyvystäni. Siitä on kasvamassa todella suuri painajainen. Käynti ulkomaalaislääkärin luona kesti tunnin ja se oli hyvä ns peruskartoitus, mutta toki sen olisi voinut tehdä nopeamminkin, nyt lääkäri luki paljon entisiä muistiinpanoja, kirjoitti yhdellä sormella näppikselle painellen omia kommenttejaan.
Kysyi miksi tulin. Kerroin. Kun kuuli että olin ollut pääsairauteni takia 3kk sairaslomalla ja kelan päivärahalla, yhteisymmärrys käynnin tavoitteista päättyi siihen, Hän oletti että olen taas hakemassa sairaslomaa, minä en halua sairaslomaa, haluan päästä eteenpäin, tunnen olevani työkykyinen.
Lopussa lääkäri sanoi että hän kirjoittaa lausunnon myöhemmin päivällä. Ok, asia selvä. Mitään ei kuulunut, kysyin työkkäristä, tk:sta en saa lääkäriä kiinni. Kanta-sivulla lukee että lääkäri on kirjoittanut B-lausunnon ja lähettänyt sen kelalle.
Mitä ihmettä. Enko siis ole lääkärin mielestä työkykyinen. Mitään aikarajaa, päätymisaikaa tms ei mainita. Eikä mainita, olenko sairaslomalla vai en. Menin kelan sivuille eilen illalla, siellä lukee sairaspäiväraha-hakemus, käsittelyaika 2-3 viikkoa. Voi hertsi. Olenko nyt työtön, pitääkö ilmoittaa töykkäriin, vai olenko sairaslomalla. Minä en tiedä?
Kommentit (6)
Niin siis mitä vastasit kun kysyi miksi tulit?
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mitä vastasit kun kysyi miksi tulit?
Kerroin että työkkäri tarvitsee lausunnont työkyvystäni. Se lukee kyllä kanta-sivulla myös tulon syynä. Olen yritätnyt tavoitella Tk:sta ihmistä joka voisi pyytää lääkäriä kirjoittamaan ko. lausunnon, työkkärin takia menin lääkäriin, en sairaspäivärahan tai kelan takia. Kannattaa olla tarkka jos lääkärinä on joku ulkomaalainen, tämäkin puhui kyllä melkoisen hyvää suomea, ei siinä mitään, mutta ilmeisesti stressi puskee päälle, aika kiire tuntui olevan hänellä.
Soita tk:hon, vaikka sinne kiireettömälle puolelle. ne haluaa soittopyynnön. Eli hoitaja soittaa sinulle oliko se 24 tunnin kuluessa, saattaa olla eri puolella suomea erilaisia käytäntöjä. Meneehän tämä ilmeisesti sirkukseksi, kun oikaisupyynnön esittämiseenkin pitää varata aika. No, suomalaiset rakastava tätä byrokratiaa. Siihenhän sairaanhoitajatkin on koulutettu?
Miten kävi työkyvylle??? Auttoiko lomailu Kelan rahoilla.
Eikö käyntitekstin lopussa esimerkiksi suunnitelma- tai johtopäätökset -osiossa lue, onko tarkoitus hakea sairauslomaa ja jos, mille ajanjaksolle? Ikävää, että keskustelu on sujunut noin heikosti.
Oletko tarkistanut ettei lääkärinlausunnossa ole mainintaa ulostejäämistä häpyhuulissa?