Miten saisin järjestettyä papalle siivouksen?
Asun itse aika kaukana, mutta käyn kerran kuukaudessa silti ja silloin siivoan perusteellisesti, joskus jopa useamminkin huolimatta pitkästä matkasta. Suurin osa ajasta meneekin siihen. Kesälomalla olen viikon jolloin siivoan kaikki kaapit myös. Jos tuolla alueella olisi parempi työllisyystilanne, muuttaisin lähemmäksi, mutta juuri työn takia olen muuttanut sieltä pois.
Olen yrittänyt saada yrittäjiä, mutta en ole onnistunut löytämään ketään. Minulla olisi varaa maksaakin parin tunnin siivous esim kerran kuukaudessa (ei saa kotitalousvähennystä koska ei ole oma asunto) Minä luulen, että se on haluttomuutta, sillä pappa on vähän hankala ihminen joskus ja myös sottapytty, eli kun käy, siivoamista riittää. Yksi heistä kyllä ottaisi ja hän varmasti pärjää papankin kanssa, mutta hänellä on töitä jo nyt enemmän kuin ehtisi tehdä, joten ilmoitti että jos vapautuu aikoja niin pappa on toisella sijalla, yksi on jonossa ensin. En oikein avainta viitsisi kuitenkaan antaa. Pappa ei oikein itse pysty enää liikuntavaikeuksien vuoksi, astiat saa jotenkuten vielä tiskattua, joita hänellä nyt tulee onneksi vähän kun käy lounaalla päivisin - jaksaa vielä käydä - tai ostaa valmisruokia. Saa myös laitettua vaatteensa pyykkikoriin. Kotihoito käy kerran päivässä vaikka hän pystyykin liikkumaan vielä itsenäisesti, sillä tarvitsee apua peseytymisessä, pukeutumisessa yms. ja kotihoito hoitaa lakanat ja auttaa pyykinpesussa - onneksi.
Ehdotuksia?
Kommentit (21)
Tee huoli ilmoitus,jos sote järkkää hänelle apua.
Eikö paikkakunnalla todellakaan ole siivousfirmoja?
Kyllä ihan samalla lailla vuokra-asunnon siivouksesta saa kotitalousvähennyksen. Ja aikuinen lapsi kun maksaa laskut saa vanhemmalleen ostetusta palvelusta.
Täällä kysyin, bruttoeläke enintään n.1100 euroa , silloin voi saada palvelusetelin.
Huonokuntoinen tai vanhus saa arvonlisäverottomana siivouksen, silti voi tehdä kotitalousvähennyksen. Tilatessa kannattaa tarkastaa että siivousliike voi tehdä ilman alvia
Kuka ottaa vastaan parin tunnin keikan kerran kuussa hankalan sottapytyn luokse, kas siinä pulma. Tuo taajuus on vähintään tuplattava että touhussa olisi edes mitään mieltä ja ukko on silti hankala.
Miksi pappa asuu hevonperseessä? Ja miksi sinä olet vastuussa hänestä, jos hän on oikeustoimikelpoinen eikä omasta mielestään tarvitse apua?
Onko papan asuinalueella somessa jokin ryhmä, jonka kautta kyselisit siivousapua? Tai kylätalo, jonne pyydät laittamaan seinälle ilmoituksen? Yleensä tekijöitä löytyy kyllä, mutta tuttujen kautta. Ja jos et kerran kaipaa verotukseen vähennyksiä voit aina maksaa pimeästi. Alkuun voi sopia koesiivouksen.
Olkoot pappa kuinka hankala tahansa se ei ihan kaikkia estä töitä tekemästä. Työ tekijäänsä neuvoo myös papan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pappa asuu hevonperseessä? Ja miksi sinä olet vastuussa hänestä, jos hän on oikeustoimikelpoinen eikä omasta mielestään tarvitse apua?
Ei hän asu hevonperseessä, vaan kirkonkylällä ja siitä on puolen tunnin matka kaupunkiin, julkisiakin kulkee muutama päivässä arkisin, viikonloppuisin yksi/suunta. Papalla on pysäkkikin kohtalaisen lähellä, eli sekään ei ole ongelma Siellä on siivoufirmoja kyllä, mutta työllistettyjä. Meillä on pieni suku ja vanhempani ovat kuolleet. meni siis vähän väärässä järjestyksessä. Siellä on firmoja mutta heillä on paljon töitä. Pappa on pihi ja hänen mielestään sukulaisten apu riittää, ei oikein osaa asettua toisen asemaan. Meitä on perikunnassa vain minä ja veljeni - mitään perintöä emme odota, pappa on ihan persaukinen ja talo on huonokuntoinen. Puhuttu kyllä jo kotihoidon kanssa, että on liian hyväkuntoinen palvelutaloon ja mihinkään vuokra-asuntoon häntä on vaikea saada. Miksi hänen on hyvä siellä, niin hänellä on siellä kavereita, joskin pienoinen ongelma on että "nyt sitten Pertti kuoli ja Martti on saattohoidossa, koskahan se on minun vuoro". Mutta hän on henkisesti hyvinkin järjissään vielä, jästipää vain.
Mun kysymys siis oli että onko mitään vaihtoehtoa kun siivousfirmoista on vaikea saada apua, niistä paikallisista. Kotihoito ei siivoa.
Ap vielä lisää, että pappa on yhtäaikaa pihi ja persaukinen, koska eläke on aika pieni mutta sitä rahaa menee kun hän ei laita itse ruokaa ja auto vie oman osansa. Ei luovu autosta vaikka voisi. Ajaa kyllä ihan terävästi ja hyvin vielä eikä lähde enää kaupunkiin tai pitkiä matkoja ajamaan.
Miksi pitäisi siivota useammin kuin kerran kuussa?
"ei saa kotitalousvähennystä koska ei ole oma asunto?"
Tuo nyt kuulostaa oudolta, ettei siivousta saisi järkättyä. Laita paikkakunnan facebookiin kysely, ei se aina tartte olla joku tunnettu siivousfirma, on paljon yhden naisen/ miehen firmoja, jotka ei ilmoittele missään. Mä ole tällä tavalla saanut ikkunanpesijän. Jos rahaa on, ota siivous kahden tai kolmen viikon välein, ei ehdi niin paljon sotkua tulla.
Itse sain vanhemmilleni helposti hyvän siivoojan kunnan kotihoidon ohjaajan kautta, heillä oli valmis lista pienistä ja isommistakin firmoista, josta saa henkilöän siivoamaan tai/ ja tekemään vaikka kauppaostokset jne. Näillä ei siis ole mitään tekemistä kunnan kanssa, kunta vaan auttaa tosi hienolla palvelulla keräämällä tämmöstä listaa. Mulla kävi jopa niin, että oli useampi tarjoamassa palvelujaan, kun vähän soittelin. Pääkaupunkiseutu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo nyt kuulostaa oudolta, ettei siivousta saisi järkättyä. Laita paikkakunnan facebookiin kysely, ei se aina tartte olla joku tunnettu siivousfirma, on paljon yhden naisen/ miehen firmoja, jotka ei ilmoittele missään. Mä ole tällä tavalla saanut ikkunanpesijän. Jos rahaa on, ota siivous kahden tai kolmen viikon välein, ei ehdi niin paljon sotkua tulla.
Itse sain vanhemmilleni helposti hyvän siivoojan kunnan kotihoidon ohjaajan kautta, heillä oli valmis lista pienistä ja isommistakin firmoista, josta saa henkilöän siivoamaan tai/ ja tekemään vaikka kauppaostokset jne. Näillä ei siis ole mitään tekemistä kunnan kanssa, kunta vaan auttaa tosi hienolla palvelulla keräämällä tämmöstä listaa. Mulla kävi jopa niin, että oli useampi tarjoamassa palvelujaan, kun vähän soittelin. Pääkaupunkiseutu.
Sama jatkaa. Nyt huomasin, että kysymys on myös rahasta. Jos todellinen tarve on, 35-40 e tunnissa ei pitäisi olla este. Maitsemani tomera siivooja siivoaa vanhempieni 80 neliötä tunnissa. 35e ./. kotitalousvähennys. Minusta erittäin edullista.
Paikkakunnan Facessa on vaatimus että asuu paikkakunnalla. Ei riitä että on 70-luvulla lapsena asunut. Kyllä sillä paikkakunnalla aika hyvin tiedetään siivoojat. Tämä joka tulisi jos olisi vapaata on kotihoidon luottosiivooja ja siksi hänellä töitä riittää. Tulee hyvin toimeen hankalienkin vanhusten kanssa ja pappa hyväksyy hänet, koska tuntee. Tosi vaikea saada hyväksymään jotain tuntematonta taloonsa. Yksi toinen on, jonka hyväksyisi, mutta tämä vaikuttaa haluttomalta. Tämä on papan tuttujen jälkipolvea. Yksi on sellainen, jota en itsekään sinne halua, huonoja muistoja lapsuudesta.
Mutta kiitos neuvoista, ehkä jotain keksitään.
Tuo kyllä kuulostaa siltä, että tarvitsee useamman tunnin siivouksen viikottain. Miksi haet vain saman paikkakunnan siivoojia, kysele naaputikunnat läpi.
Mitä sukua tuo pappa on sinulle? Kyllä lapset saavat kotitalousvähennyksen, jos maksavat vanhempiensa kotisiivouksen. Vanhuksilla siivous on arvonlisäverotonta. Omalla äidillä siivousfirma käy kerran kuukaudessa pari tuntia kerrallaan, mutta hänellä on muutenkin asunto perussiisti eli siellä ei ole ylimääräistä tavaraa. Mutta äidin puolelta se on aina nirinalivalitusta.
Olisi mielenkiintoista tietää paikkakunta, koska meillä pienessä pitäjässä on 6 siivousfirmaa eikä läheskään kaikille töitä, mutta onneksi on lyhyt matka naapurikaupunkiin. Tosin firmat siivoaa mieluummin joka toinen viikko, silloin ei likaa pääse kertymään ylettömiä määriä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi siivota useammin kuin kerran kuussa?
No miltä mahtaa näyttää sotkuisen vanhuksen vessa joka siivotaan kerran kuussa? Kovin moni siivooja ei ole innokas tuollaiseen paikkaan lähtemään, kun töitäkin on vain kaksi tuntia kuukaudessa. Kyllä siivousfirmoilla on vähän maksukykyisemmät asiakkaat kiikarissa.
En ikinä ottaisi tuollaista siivouskohdetta. Lyhyt käynti kerran kuussa, joka sekoittaa aikataulun kun muut kohteet on kahden viikon välein. Hirveä sotku ja hankala asiakas, joka pyörii tiellä koko ajan kun yrität tehdä töitä. Katetta jää muutama kymppi kuukaudessa. Sitten jos vielä soitellaan vähän väliä milloin mistäkin asiasta, ei todellakaan ole vaivan arvoista. Tai ainakin veloittaisin sitten tuplahinnan.
Mitä tässä pitäisi ehdottaa? Ehdotan, että tilaat siivouksen. Voit myös kysyä kotihoidosta, voiko pappa saada siivoukseen palvelusetelin hyvinvointialueelta. Vaikuttaa siltä, että siivousta tarvitaan vähintään kaksi kertaa kuukaudessa.