Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palleatyrä oireet?

Vierailija
28.03.2025 |

Minkälaisia oireita palleatyrässä?

Miten tutkittu/hoidettu?

Onko kokemusta kellään.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttakaa

Vierailija
2/6 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vauvapalsta, ei google.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene lääkäriin

Vierailija
4/6 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin palleatyrä n. 5 vuotta sitten. 

Oireita oli närästys, siis aivan järkyttävä närästys. Ruokaa tuli myös suuhun närästyksessä. 

Ei muita oireita tai toi närästys on isoin oire. 

Hoitona on närästyslääke iltaisin ja tiettyjä ruokia pitää välttää. Tai ainakin syödä maltilla.  Esim. hapanmaitotuotteet (rahkat, jogurtit) ja sitrushedelmät. Niitä pitää myös välttää. Ainakin muutama tunti ennen nukkumaanmenoa. 

Vierailija
5/6 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireita oli närästys, siis aivan järkyttävä närästys. Ruokaa tuli myös suuhun närästyksessä. 

Hoitona on närästyslääke iltaisin ja tiettyjä ruokia pitää välttää. Tai ainakin syödä maltilla.  Esim. hapanmaitotuotteet (rahkat, jogurtit) ja sitrushedelmät. Niitä pitää myös välttää. Ainakin muutama tunti ennen nukkumaanmenoa. 

Minulla todettiin 15 vuotta sitten palleatyrä. Alkuun ennenkuin esomepratsoli alkoi kunnolla tasapainottaa oli nuo mainitsemasi ruuat jopa ehdoton ei. Paino on hyvin ratkaiseva tekijä ja ruuan määrä. Lääkettä ei kannata jättää ottamatta. Itse en ota yötä vasten. Minulla lääke tasapainottaa parhaiten iltapäivällä otettuna. Syön 4-5x päivässä, pieniä annoksia. Minulla voi salaatissa olla appelsiini hiilareina. Kaikki hapanmaitotuotteet menee ongelmitta. Käristetyt ja muutoin rasvaiset ruuat on pahasta. Punainen liha ei minulla sula. Iltapalaksi voin huoletta syödä omenan ja rahkaa sekä jukurttia tai raejuustoa. Voin syödä jopa 21 jälkeen. Tasapainon ylläpitäjänä koen säännöllisen vatsan toiminnan. 

Vierailija
6/6 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama itsellä. Noitahan ne oireet ovat. Yhdessä vaiheessa oli tietynlainen nielemisvaikeuskin, ruoka tuntui jotenkin juuttuvan ihan loppumetreillä ennen mahalaukkua. Gastroskopian mukaan johtui sekin palleatyrästä. Kuulemma oikein hankalissa tapauksissa mahalaukusta voi osa pullahtaa tyrän kautta ulos ja se voi vaatia leikkaushoitoa, joka muutenkin on ainut korjaava hoito.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi