Voiko 1,5 vuotiaalla olla keliakiaa?
Ja voiko sitä yrittää kotioloissa jotenkin testata ?
Kommentit (9)
Mene lääkäriin. En luottaisi tässä apteekin suuntaa-antavaan testiin, sillä se ei ole aukoton.
Ja tietysti on helpompaa jos lapsi on allerginen vain jollekin tietylle viljalle. Meillä todettiin 3-vuotiaalla vilja-allergia ja koko homma alkoi aina välittömästi ruokailun jälkeen alkavalla ripuloinnilla. Lapsi oli myös hirvittävän kipeä ja vatsa turposi palloksi. Keliakiatesti oli negatiivinen mutta tulehdusarvot olivat korkealla ja suolistotoiminta epänormaali.
Lapsi on nyt 6-vuotias ja tuo allergia on mennyt onneksi ohi.
ja pituuskin voisi olla vanhempien pituus huomioiden enemmän. Ja se mikä minua hämmentää on, ettei lapsi koskaan halua syödä. Lähestulkoon aina joutuu tuputtamaan ja siltikin annokset ovat minimaalisia.
Keliakian oireet voivat olla todella monenlaisia. Sekä ummetusta että ripulia. Alhainen hemoglobiini on tyypillinen. Aftat suussa ja hammaskiillevauriot. Turvotusta, ihottumaa.
Voi myös kasvaa ihan normaalisti ja silti olla keliaakikko, minä itse siitä esimerkkinä.
Kantsii mennä lääkäriin ja ensin tutkivat verikokeilla vasta-aineet. Joku jo sanoikin, että mitään dieettiä ei kannata itse kokeilla, koska se vaikeuttaa diagnoosin tekemistä.
kokeilemaan, mikä oireita aiheuttaa ja jättämään sen sitten vaan pois. Turha tuonikäistä on piikittää.
t. entisen vilja-allergikon äiti, keliakia-potilaan vaimo
ilmenee monin eri tavoin. Meillä oli tuon ikäisenä aina sairas, n. 15 päivää kuukaudesta kuumeessa, joka kuukausi, mistään ei löytynyt vikaa. Kasvaessaan ei enää kasvanutkaan, pituus mateli ylöspäin, paino ei noussut ollenkaan ja näytti lopulta sellaiselta afrikan lapselta; ohuet kädet ja jalat, valtava pallo maha. Rupsutteli ja haisi pahalle. Oli mahakipuja jatkuvasti, jo pienestä. Pytyllä kakalla käydessä kakka oli niin kevyttä (rasvapitoista?) ettei meinannut mennä vetämällä alas. Keliakia kuitenkin todettiin vasta liki 4 vuotiaana kun itse vaadin keliakia testejä (ei meinattu antaa kun "ei tuon ikäisillä ole keliakiaa")
itsealoitetuissa dieeteissä on vaan muutama huono puoli. Jos lapsella on oikeasti keliakia, diagnoosi saattaa jäädä löytymättä, koska vasta-aineiden määrä on veressä on ehtinyt vähentyä. Toiseksi dieetti ei välttämättä pure heti ja sitten tulee ajatus, että ei se olekaan keliakia, koska vaikka kuukauden dieetillä ei välttämättä vielä muutosta. Kolmanneksi eikä ollenkaan pieni syy on myös se, että gluteeniton ruokavalio on rajoittava ja myös melko kallis, joten sillä ei kannata olla, jos ei ole pakko. Neljänneksi Kelan ateriakorvauksia ei saa ilman diagnoosia.
Kehotan siis menemään lääkäriin.
voi ja apteekista saa sellaisen suuntaa antavan testin. Mitään ruokavaliokokeiluja ei kannata omiin päin aloittaa, koska se vaikeuttaa diagnosointia,