Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä opetellaan syömään itse lusikkaruokaa?

Vierailija
27.03.2025 |

Puoltoistavuotiaani syö kyllä leipää, hedelmiä yms itse hienosti, mutta kaikesta lusikalla syötävästä tulee hirveä sotku. Hän työntää kätensä ruokaan heti ja leipoo sitä molemmin käsin, eikä edes yritä lusikalla. Silti vaan pitää jatkaa "harjoittelua"? Vai voiko pitää taukoa ja yrittää vasta, kun se ei mene tällaiseksi sotkemiseksi? 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun osaa istua syöttötuolissa ja lusikka pysyy kädessä. N 8kk osaa jo kastaa lusikkaa lautaselle ja nuolla.

Vuoden ikäinen saa jo hrlposti muutaman nokareen lautaselta suuhun ja 1,5v syö itse. 

Vierailija
2/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotku kuuluu opetteluun!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti kun osaa istua syöttötuolissa ja lusikka pysyy kädessä. N 8kk osaa jo kastaa lusikkaa lautaselle ja nuolla.

Vuoden ikäinen saa jo hrlposti muutaman nokareen lautaselta suuhun ja 1,5v syö itse. 

Jatkan

Omat lapset siis ajalta jolloin ei sotkettu sormiruualla vaan opeteltiin heti syömään oikein. Korkeintaan joku hedelmänlohko tai näkkileipäpala syötiin kädestä

Vierailija
4/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarioinen ehtii kyllä opettaa.

Vierailija
5/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tapauskohtaista.  Mitä tätä vatvoo. Ei ole mitään  ikäsääntöä.

Vierailija
6/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sotku haittaa? Aina on tilaisuus harjoitella kun ruokapöydässä istutaan. Lusikointi voi aivan yhtäkkiä alkaa sujumaan, se on kaikilla yksilöllistä. 

Vierailija
7/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo myöhässä. Meidän keskimmäiselle lyötiin lusikat kouriin siinä vaiheessa, kun ensimmäiset soseet aloitettiin. Roikkui muuten syöttäjän kädessä. Välillä jompi kumpi lusikkakin meni suuhun ja vuoden täyttäessä söi sitten ihan itse lusikalla, ei tarvinnut syötellä.

Vierailija
8/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin. Ja opetteluvaiheessa vanhemmalle myös oma lusikka, jolla sitten syötetään aina välissä.

Vierailija
9/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan

Omat lapset siis ajalta jolloin ei sotkettu sormiruualla vaan opeteltiin heti syömään oikein. Korkeintaan joku hedelmänlohko tai näkkileipäpala syötiin kädestä

Toki kaikki 8kk ikäiset eivät osaa vielä istua. Omat ovat seisseet tukea vasten pystyssä n 9kk ikäisenä, mutta istuminen on opittu vasta siinä 10-11kk ikäisenä. Mutta joo, siinä vaiheessa kun osaa istua, oppii kyllä syömään lusikalla pikkuhiljaa. Harjoittelussa tärkeintä on toisto eli ap jos lopetat sen toiston, ei se lapsi kyllä mitään opikkaan. 

Vierailija
10/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti voi antaa lusikkaa käteen, kun lapsi alkaa istua syöttötuolissa. Anna lapselle oma lusikka ja syötä itse häntä toisella pikkulusikalla. Ja muista, että sotku kuuluu asiaan, kun harjoitellaan. Lasta kannattaa myös välillä syöttää sylissä, koska se auttaa hahmottamaan paremmin lusikoinnin suuntaa.

Meillä lusikointi sujui muuten parhaiten, kun lapsi sai lusikoida jäätelöä. Sitä on ikävä syödä sormilla, mutta mukava saada suuhun. Hyvä motivaattori. Se sopii hyvin lusikoinnin harjoitteluun. Eli jälkkäriksi jätskiä.

Vierailija
11/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Keijolla, 32v, on opettelu vielä menossa, mutta suurin osa menee jo suuhun asti.

Vierailija
12/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän Keijolla, 32v, on opettelu vielä menossa, mutta suurin osa menee jo suuhun asti.

Se on semmosta kun on se limerenssi päällä.   🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
13/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan

Toki kaikki 8kk ikäiset eivät osaa vielä istua. Omat ovat seisseet tukea vasten pystyssä n 9kk ikäisenä, mutta istuminen on opittu vasta siinä 10-11kk ikäisenä. Mutta joo, siinä vaiheessa kun osaa istua, oppii kyllä syömään lusikalla pikkuhiljaa. Harjoittelussa tärkeintä on toisto eli ap jos lopetat sen toiston, ei se lapsi kyllä mitään opikkaan. 

Toki toki  toki,toki... . Mutta joo.      Tästä sinut tunnistaa.. .Hanki omia lapsia ja neuvo sitten..  toki.toki, toki 🤣🤣🤣🤣

Vierailija
14/14 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli todella kiinnostunut syömisestä ja söi itsenäisesti 1,5-vuotiaana. Tykkäsi sormiruokailla ja käytti lusikkaa ja haarukkaa sujuvasti. Toinen lapsi ei taas ollut yhtään kiinnostunut ruuasta ja esimerkiksi maissinaksut ja muut sormisyötävät kiinnostivat vasta 8 kuukauden iässä vaikka niitä tarjottiin joka päivä. Sosekaan ei oikein uponnut. Mutta sitten yhtäkkiä halusi oman lusikan käteen 11 kuukauden iässä ja sormiruokakin kiinnosti. Täyttää pian vuoden eikä vielä osaa laittaa ruokaa suuhun lusikalla mutta käyttää taitavasti lusikkaa muuten. Esimerkiksi siirtää ruokaa lautasen reunalta toiselle reunalle ja välillä myös pöydälle. Ehkä joku päivä hoksaa laittaa sen lusikan suuhunkin. Tuleehan siitä sotkua mutta kuuluu asiaan. En ehkä kaikkein sotkevimmilla ruuilla harjoittelisi mutta esimerkiksi turkkilainen jogurtti on hyvä, kun on niin jämäkkää että pysyy siinä lusikassa hyvin. Ja syökää itse siinä vieressä samaa ruokaa, niin saa mallia. Paras malli on tietysti toinen lapsi. Siksi päiväkodissa oppivat todella nopeasti mutta kannattaa kokeilla mennä paikkoihin missä on muita lapsia syömässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän