YLE: Esihenkilö esitteli Kelan toimeentulotuesta vastaaville työntekijöille kaavion, josta näkee, miten voi saada potkut
ja sitä myöten päätyä itse tt-tukiasiakkaaksi
Toimeentulotuen ratkaisijoiden tulokset huonontuivat viime vuonna, ja ne olivat kehnommat kuin kelalaisten keskimäärin.
Kommentit (9)
Mun kaveri on kelassa töissä ja on ollut pomon puhuttelussa, että vertailun mukaan ei ole tarpeeksi tehokas. Pomo oli sivunnut potkumahdollisuutta.
Eli juuri tuo kaavio.
Kaverilla on kremppaa, mutta ei pääse eläkkeelle, vaikka on monta puoltavaa erikoislääkärin lausuntoa.
Asia riippuu täysin tiimistä ja myös maantieteellisestä sijainnista. Itse olen Kelassa toimeentulotuen käsittelijänä ja minulla ei ole ollenkaan sellaista kokemusta, että tekemistäni kytättäisin, minun pitäisi tehdä enemmän tai olisi kiire. Esihenkilö ei juuri puhu tavoitteista. Tiimin yhteishenki on hyvä ja koen, että Kela on hyvä työpaikka. Tosin asun Pohjois-Suomessa ja täällä asiat on paljon paremmin kuin etelässä. Esim. työntekijät on täällä pitkäaikaisia ja osaaminen hyvää.
Etelässä ilmeisesti porukka vaihtuu tiheästi ja jotain työajan väärinkäytöksiä ollut ja joissakin tiimissä seuranta tiukempaa esihenkilön osalta. Mutta tätä ei kyllä pitäisi yleistää koko Kelaan. Ongelmat ehkä enemmän tiimikohtaisia ja esihenkilöihinkin sattuu osaamatonta porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Asia riippuu täysin tiimistä ja myös maantieteellisestä sijainnista. Itse olen Kelassa toimeentulotuen käsittelijänä ja minulla ei ole ollenkaan sellaista kokemusta, että tekemistäni kytättäisin, minun pitäisi tehdä enemmän tai olisi kiire. Esihenkilö ei juuri puhu tavoitteista. Tiimin yhteishenki on hyvä ja koen, että Kela on hyvä työpaikka. Tosin asun Pohjois-Suomessa ja täällä asiat on paljon paremmin kuin etelässä. Esim. työntekijät on täällä pitkäaikaisia ja osaaminen hyvää.
Etelässä ilmeisesti porukka vaihtuu tiheästi ja jotain työajan väärinkäytöksiä ollut ja joissakin tiimissä seuranta tiukempaa esihenkilön osalta. Mutta tätä ei kyllä pitäisi yleistää koko Kelaan. Ongelmat ehkä enemmän tiimikohtaisia ja esihenkilöihinkin sattuu osaamatonta porukkaa.
No itse asiassa kysely oli tehty koko Kelassa. Ihme selittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia riippuu täysin tiimistä ja myös maantieteellisestä sijainnista. Itse olen Kelassa toimeentulotuen käsittelijänä ja minulla ei ole ollenkaan sellaista kokemusta, että tekemistäni kytättäisin, minun pitäisi tehdä enemmän tai olisi kiire. Esihenkilö ei juuri puhu tavoitteista. Tiimin yhteishenki on hyvä ja koen, että Kela on hyvä työpaikka. Tosin asun Pohjois-Suomessa ja täällä asiat on paljon paremmin kuin etelässä. Esim. työntekijät on täällä pitkäaikaisia ja osaaminen hyvää.
Etelässä ilmeisesti porukka vaihtuu tiheästi ja jotain työajan väärinkäytöksiä ollut ja joissakin tiimissä seuranta tiukempaa esihenkilön osalta. Mutta tätä ei kyllä pitäisi yleistää koko Kelaan. Ongelmat ehkä enemmän tiimikohtaisia ja esihenkilöihinkin sattuu osaamatonta porukkaa.
No itse asiassa kysely oli tehty koko Kelassa. Ihme selittelyä.
En kyllä ihmettele, että Kelassa juuri toimeentulotuen käsittelijöiden tulokset on heikoimmat kuin muilla, jos kysytään, onko omaksuttavaa tietoa paljon ja onko tarpeeksi aikaa työn tekemiseen. Se on kuitenkin käsittääkseni ainoa etuus Kelassa, jossa on tiukka 7 päivän aikaikkuna ja harkintaa käytettävä. Tulos ei siis kovin yllättävä. Jonkun omaan esihenkilöönsä pettyneen vuodatuksesta tehty juttu. Pointti jäi epäselväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia riippuu täysin tiimistä ja myös maantieteellisestä sijainnista. Itse olen Kelassa toimeentulotuen käsittelijänä ja minulla ei ole ollenkaan sellaista kokemusta, että tekemistäni kytättäisin, minun pitäisi tehdä enemmän tai olisi kiire. Esihenkilö ei juuri puhu tavoitteista. Tiimin yhteishenki on hyvä ja koen, että Kela on hyvä työpaikka. Tosin asun Pohjois-Suomessa ja täällä asiat on paljon paremmin kuin etelässä. Esim. työntekijät on täällä pitkäaikaisia ja osaaminen hyvää.
Etelässä ilmeisesti porukka vaihtuu tiheästi ja jotain työajan väärinkäytöksiä ollut ja joissakin tiimissä seuranta tiukempaa esihenkilön osalta. Mutta tätä ei kyllä pitäisi yleistää koko Kelaan. Ongelmat ehkä enemmän tiimikohtaisia ja esihenkilöihinkin sattuu osaamatonta porukkaa.
No itse asiassa kysel
7 arkipäivää eli käytännössä vähintään 9 päivää
Vierailija kirjoitti:
Asia riippuu täysin tiimistä ja myös maantieteellisestä sijainnista. Itse olen Kelassa toimeentulotuen käsittelijänä ja minulla ei ole ollenkaan sellaista kokemusta, että tekemistäni kytättäisin, minun pitäisi tehdä enemmän tai olisi kiire. Esihenkilö ei juuri puhu tavoitteista. Tiimin yhteishenki on hyvä ja koen, että Kela on hyvä työpaikka. Tosin asun Pohjois-Suomessa ja täällä asiat on paljon paremmin kuin etelässä. Esim. työntekijät on täällä pitkäaikaisia ja osaaminen hyvää.
Etelässä ilmeisesti porukka vaihtuu tiheästi ja jotain työajan väärinkäytöksiä ollut ja joissakin tiimissä seuranta tiukempaa esihenkilön osalta. Mutta tätä ei kyllä pitäisi yleistää koko Kelaan. Ongelmat ehkä enemmän tiimikohtaisia ja esihenkilöihinkin sattuu osaamatonta porukkaa.
Tuo että mikään asia olisi pohjoisessa/idässä paremmin kuin etelässä on vain teidän oma kokemuksenne ja kaikki muut ovat eri mieltä.
"On vain pakko tehdä nopeasti päätöksiä, ettei ole oma toimeentulo kohta vaarassa, työntekijä kuvaa."
No niin kai pitäisikin, mutta pienituloisimmilla sitä viivästetään tahallaan, sanooko laki niin että jonon päähän ja leikkuriin. Eikä tivata asiakkailta turhia asioita. Ehkä perustulo riittävänä auttaisi, ettei työntekijät joudu istumaan siellä ja kuormitu.
Jos saa potkut, niin kiva kun ex-työkaveri pääsee katsomaan tiliotteet
Ylen haastattelema työntekijä kertoo huolestuneensa kuullessaan toimintamallista. Hän uskoo paineiden vaikuttavan työn laatuun.
- On vain pakko tehdä nopeasti päätöksiä, ettei ole oma toimeentulo kohta vaarassa, työntekijä kuvaa.
Hänen mukaansa käytännössä päätösten nopeasti tekeminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, ettei asiakkaille esimerkiksi soiteta mielellään, koska soittamiseen menee enemmän aikaa kuin viestillä lisäselvityspyynnön lähettämiseen.
- Tällä saadaan uusi asiakas käsittelyyn ja oma työpaikka hetken pidempään turvattuna, työntekijä sanoo.