Vuoroviikkovanhemmuuden ahdistusta
Meillä ollut vuoroviikkovanhemmuus, sovittu, ettei maksella toisille mitään, lapsen kulut maksellaan puoliksi.
Poika on ollut muutaman päivän välillä isällään muutaman ylimääräisen päivän, olen pojalle laittanut silloin tililleen vähän ylimääräistä rahaa.
Koen, että tällä hyvitän sen, että hän ei ole minun luonani "muonavahvuudessa".
Nyt taas vaiheeksi isä kiristää maksamillaan maksuilla, vaatii rahaa näistä ylimääräisistä öistä kun on ruokkinut lasta ja pessyt hänen vaatteitaan. Kyse on teini-ikäisestä lapsesta.
Lapsen isä minua paljon varakkaampi, tosiaan vaatii nyt makselemaan minua noita lapsen kuluja enemmän koska tosiaan muutamana päivänä poika siellä ollut enemmän. Voisin hyvin maksaakin, mutta tosiaan olen nämä rahat jo pojalle itselleen antanut.
Onneksi ei ole enää montaa vuotta tätä säätämistä exän kanssa. Onko vertaistukea.
Kommentit (22)
En ymmärrä. Minusta se on sen aikuisen häpeä, joka tuolla lailla kehtaa hyväksi käyttää toista ja laskuttaa muutamasta päivästä. Ite en oo lähteny noista asioista riitelemään koskaan. Olen maksellut lapsille aika paljon kaikkea, mitä ne ei olis saanut jos olisi joka asiaan pitänyt toiselta vanhemmalta pyytää vaikka puolet kuluista.
Tilanne on sitten niin, että nyt jo aikuiset lapset pitää minuun enemmän yhteyttä ja viettää aikaa enemmän minun kanssa. Selvähän se on mistä johtuu. Ei lapset tyhmiä ole ja teini iässä pyytivät aina multa rahaa, kun tiesivät ettei isältä heru. Jos sanoin, että pyydä isältä, niin vastaus oli " ei se anna, kysyin jo". Ja minä olin se huonotuloisempi henkilö tässä yhtälössä.
Tuntuu ikävältä lukea, että näinkin moukkamaista toimintaa on nykyaikana eikä ole edes rahasta kiinni.
Meillä oli aikanaan vuoroviikkosysteemi lapsen kanssa. Isänsä meni uusiin naimisiin ja uusi rouva houkutteli tyttäreni asumaan heille ja minulle määräsivät 400 euron elatusmaksut. Oli törkeää touhua eivät paljon tytöstä huolehtineet. Minä sitten noin vuoden kuluttua lahjoin tyttären takasin vanhaan systeemiin. Oli huono idea tuo uuden rouvan ehdotus, lapsi alkoi voida huonosti. Onneksi sain asian järjestykseen. Nyt tytär jo fiksu aikuinen jolla oma perhe. Tulee paha mieli, kun ajattelee, että joskus sitä on oltu niin rakastuneita että oikein päätetty lapsi tehdä, tuo rakkauden hedelmä....