Miten nopeasti menopausiin jälkeen oireet ja kiihtynyt vanheneminen alkavat?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Oireet alko jo pari vuotta sitten, vielä ei ole ollut menopaussia.
Millasia oireita/aloititko jonkin lääkityksen?
Ei menopaussiin liity mitään kiihtynyttä vanhenemista. Siihen voi liittyä useimmiten ohimeneviä vaihdevuosioireita, kun elimistö sopeutuu uusiin hormonitasoihin. Mutta niinhän sitä ennen murrosikääkin eli ilman sukupuolihormoneita, ilman mitään ongelmia kehon toiminnalle, ja niin voi elää myös menopaussin jälkeen.
Kuten täälläkin joku mainitsi, niin ikääntyminen tapahtuu parissa isommassa sykäyksessä, keskimäärin 44 ja 60 v. iässä, eikä se ole riippuvaista vaihdevuosista mitenkään.
Onkohan menopaussin dramaaattinen vaikutus myytti? Eteneeköhän vanheneminen sittenkin tasaisemmin? Vai onkohan yksilöllistä?
Oireet alkavat kun vaihdevuodet alkavat, siis keskimärin 7 vuotta ENNEN menopaussia. Menopaussi on länsimaissa keskimäärin 51v iässä.
Vierailija kirjoitti:
Oireet alkavat kun vaihdevuodet alkavat, siis keskimärin 7 vuotta ENNEN menopaussia. Menopaussi on länsimaissa keskimäärin 51v iässä.
Eikö siis olekaan niin, että munasolujen loppuminen aiheuttaa romahduksen? Mitä jos oireita ei tule? Onko itse menopaussi silloin pahempi vai lievempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siis olekaan niin, että munasolujen loppuminen aiheuttaa romahduksen? Mitä jos oireita ei tule? Onko itse menopaussi silloin pahempi vai lievempi?
Jos "oireita" ei tule, on "potilas" syntyperin mies.
Menopaussi on vain se hetki (noin 5 sekuntia) kun lääkäri sen toteaa ja kirjaa sen ylös. Vaihdevuodet sen sijaan kestävät keskimäärin 6 vuotta jonka aikana nainen "oireilee" muuttuessaan mummoksi, ja sitten odotetaan12 täysin vuodotonta kuukautta jonka jälkeen menopaussi kirjataan.
Oppimateriaalia: Kuukautiskierto: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00158
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos "oireita" ei tule, on "potilas" syntyperin mies.
Menopaussi on vain se hetki (noin 5 sekuntia) kun lääkäri sen toteaa ja kirjaa sen ylös. Vaihdevuodet sen sijaan kestävät keskimäärin 6 vuotta jonka aikana nainen "oireilee" muuttuessaan mummoksi, ja sitten odotetaan12 täysin vuodotonta kuukautta jonka jälkeen menopaussi kirjataan.
Oppimateriaalia: Kuukautiskierto: https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00158
Miten niin muuttuessaan mummoksi?
Pitäisikö sen "mummoutumisen" näkyä jo vaihdevuosien aikana?
Ne pahimmat oireethan tulee jo ennen menopaussia (eli menkkojen loppumista) ja vanheneminen kiihtyy hurjasti jo ennen 50-vuotispäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Ne pahimmat oireethan tulee jo ennen menopaussia (eli menkkojen loppumista) ja vanheneminen kiihtyy hurjasti jo ennen 50-vuotispäiviä.
Oikeasti? Olin ymmärtänyt, että se kiihtyy vasta sitten, kun menkat ovat oikeasti olleet sen vuoden poissa. Mitä kokemuksia porukalla?
Vihaan tuota sanontaa "muuttuu mummoksi". Onkohan jonkun naisvihamielisen miehen viljelemä termi?
Vierailija kirjoitti:
Oppimateriaalia: https://riinakatainen.fi/vaihdevuodet/mita-oireita-vaihdevuosissa/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppimateriaalia: https://riinakatainen.fi/vaihdevuodet/mita-oireita-vaihdevuosissa/
Pakko nostaa esille tuolla mainittu "tiedonkäsittelyyn liittyviä vaikeuksia", silloin ei oppimateriaalista paljoa hyötyä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko nostaa esille tuolla mainittu "tiedonkäsittelyyn liittyviä vaikeuksia", silloin ei oppimateriaalista paljoa hyötyä ole.
Heh
On erittäin yksilöllistä. Geenit ja elintavat. Joillakin oireet on voimakkaat ja he kyllä itse tietävät tarvivansa hormonia, joka helpottaakin oireita.
Mutta lääkärit on lääketehtaiden lumoissa ja ehdottaa korvaushoitoa kaikille, ja se on väärin. Joillakin nostaa syöpäriskiä ja verenpainetta. Ne joita helpottaa ok, mutta ei kaikille. Lääkkeet on iso bisnes.
Itse tekee sen minkä voi. Liikunta ja terveellinen ruoka. Lisää liikuntaa, kyllä ne oireet joskus helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli menopaussi 53-vuotiaana. Nyt olen 56 v ja olen sitä mieltä, että tämän viimeisen vuoden aikana olen alkanut selkeämmin vanhenemaan. Iho on löystynyt huomattavasti.
Minulla on laastari, sain sen silloin 53 v. Eipä ole auttanut.
Moni mieskin alkaa vanheta viimeistään viidenkympin puolivälissä
Ensimmäinen vanhenemispiikki sekä naisilla että miehillä on jo ennen 45. ikävuotta.
Jos tätä ei ole tullut, niin milloin se on odotettavissa?
Kyllä se yleensä tulee muutaman vuoden vaihtelulla noilla paikkeilla kaikille. Jotkut ei välttämättä itse huomaa sitä, jos esim. tuijottavat vain ryppyjä, ja jos sattuu olemaan sellainen i
Ja jos ei tuijota vain ulkonäöllisiä muutoksia niin kyllä sen eron omassa olossa ja jaksamisessa jne on huomaa ihan selvästi. Ei vastaavaa muutosta tullut 20-vuotiaasta 30-vuotiaaseen eikä kolmikymppisestä nelikymppiseen.
Jotenkin olin ajatellut, että korvaushoitoa käytetään menopaussista asti korvaamaan puuttuvaa estrogeenia ja hidastamaan haurastumista, mutta tätä ei siis ehkä tule tehneeksi, jos ei tule muita merkkejä menopaussista kuin kuukautusten loppuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli menopaussi 53-vuotiaana. Nyt olen 56 v ja olen sitä mieltä, että tämän viimeisen vuoden aikana olen alkanut selkeämmin vanhenemaan. Iho on löystynyt huomattavasti.
Minulla on laastari, sain sen silloin 53 v. Eipä ole auttanut.
Moni mieskin alkaa vanheta viimeistään viidenkympin puolivälissä
Ensimmäinen vanhenemispiikki sekä naisilla että miehillä on jo ennen 45. ikävuotta.
Jos tätä ei ole tullut, niin milloin se on odotettavissa?
Kyllä se yleensä tulee muutaman vuoden vaihtelulla noilla paikkeilla kaikille. Jotkut ei välttämättä itse huomaa sitä, jos esim. tuijotta
Tarkoitatko tuota noin 44-vuotiaana tapahtuvaa muutosta, joka ei liity vaihdevuosiin?
Oireet alkoivat heti. Kuumat aallot, nukkumisvaikeudet, iho oheni ja rypistyi, samoin emättimen limakalvot kuivuivat, hiuksia alkoi lähteä, lihasvoima väheni entisestään, nivelet kipuilivat, leukaan alkoi kasvaa yksittäisiä mustia karvoja jne.
Nämä minulla nyt ainakin. Aloitin estrogeenihoidon ja pääsin eroon kuumista aalloista, mutta en kaikista muista oireista.
Vierailija kirjoitti:
Oireet alkoivat heti. Kuumat aallot, nukkumisvaikeudet, iho oheni ja rypistyi, samoin emättimen limakalvot kuivuivat, hiuksia alkoi lähteä, lihasvoima väheni entisestään, nivelet kipuilivat, leukaan alkoi kasvaa yksittäisiä mustia karvoja jne.
Nämä minulla nyt ainakin. Aloitin estrogeenihoidon ja pääsin eroon kuumista aalloista, mutta en kaikista muista oireista.
Siis heti kun oli kulunut 12 kk viimeisistä kuukautisista?
Kyllä se yleensä tulee muutaman vuoden vaihtelulla noilla paikkeilla kaikille. Jotkut ei välttämättä itse huomaa sitä, jos esim. tuijottavat vain ryppyjä, ja jos sattuu olemaan sellainen ihotyyppi joka ei niinkään rypisty. Mutta kyllä ihan jokainen, mies tai nainen, on 50-vuotiaana varsin eri näköinen kuin 40-vuotiaana.