Hesari, pullojenpalautus ja verot
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011120770.html
Siis tä? Jos ostan joka päivä lidlin 1€ kaljaa 14 kpl ja palautan tölkit mun pitäis maksaa veroja? Se on 5110 tölkkiä vuodessa eli 766,50€ "tuloa"
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Tosin kuka vahtii mistä ne pullot hommattu
TÖPU tölkki ja pullonpalutusvirasto.
Höpöjuttu. Ei koskaan eikä missään ole kysytty pullojen palauttajan henkilöllisyyttä, joten verottajalla ei ole mitään keinoa päästä palauttajien jäljille. Tämän tietää jokainen, joka on joskus palauttanut niitä.
Ehkä hesarin toimittaja ei ole, koska ei tätä tiedä.
Vaan kohta tuo taitaa päättyä, kun EU ei hyväksi näin erinomaista järjestelmää.
Oliko se niin että perussuomalaisten piti purkaa turhaa sääntelyä ja byrokratiaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli luet laittamsi linkin takaisin uutisen, niin
"Jos on itse ostanut palauttamansa pullon tai tölkin, pantista ei tarvitse maksaa veroa, Verohallinnon johtava veroasiantuntija Nikke Jokitie kertoo. Jos taas palauttaa jonkun toisen ostamia pulloja, ovat panttirahat veronalaista ansiotuloa."
Mitenköhän tämä pantin alkuperäinen omistaja oikein selvitetään? 🤣
Valtio voisi perustaa uuden viraston ja palkkata 200.000 johtajaa selvittämään pullojen ja tölkkien omistajan. Jokaisesta palautetusta tölkistä ja pullosta kerätään DNA näyte joka viedään laboratoriooon analysoitavaksi. Niin ja tästä voitaisiin lähettää tietenkin lasku töilkkien palauttajalle.
Vierailija kirjoitti:
"Jos on itse ostanut palauttamansa pullon tai tölkin, pantista ei tarvitse maksaa veroa, Verohallinnon johtava veroasiantuntija Nikke Jokitie kertoo. Jos taas palauttaa jonkun toisen ostamia pulloja, ovat panttirahat veronalaista ansiotuloa."
Nyt kyllä verojohtajan tulkinta pomppasi ja pahasti. Panttitulot eivät voi mitenkään olla ansiotuloa. Korkeintaan ne voisi laskea lahjaverotuksen piiriin, kaljan puiston penkillä kitannut on jättänyt kerääjälle lahjaksi 15 sentin arvoisen tölkin. Ongelmaksi muodostuu lahjan antajan nimeäminen ja panttirahojahan saa siis kerätä 5000 euron arvosta jokaista lahjoittajaa kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 muovipussillinen tölkkejä / pulloja kuukaudessa = hatusta heitetty normaali määrä 1 ihmiselle.
Jos ylittyy, lätkäistään syytteet veropetoksesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitetään varmaan veikkauskortin tyylinen juomakortti jolle kirjautuu kaikki pantilliset ostokset ja samaa korttia tarvitaan myös pullonpalautuksessa. Jos enemmän palautettuja kuin ostettuja, niin mätkäistään vero.
Pullojen palautus melkeinpä vaatisi nyt vahvaa tunnistautumista. Joku konsulttitoimisto nyt laatimaan raporttia, asap!
Vierailija kirjoitti:
Ap, lue enemmän ja juo vähemmän..
Millä perusteella ansiotuloa? "Ansiotuloa ovat muun muassa palkkatulo, eläketulo ja veronalaiset sosiaalietuudet, esimerkiksi työttömyys- ja vanhempainpäivärahat."
Kuka on tässä tapauksessa se työnantaja joka maksaa palkkaa tölkkien keräämisestä? Ei taida mennä EY-tuomioistuimessa läpi tuo verovaatimus. Ei ainakaan ansiotulona.
Sairas maa,pitäkää hauskaa siellä sohjossa
Vierailija kirjoitti:
Kohta joutuu veronpalutuksistakin maksamaan tuloveroa, rahan tarve on verottajalla senverran suuri.
Verottaja ei voi vaikuttaa lainsäädäntöön vaan noudattaa sitä.
Ja itse asiassa verottaja toteaa jutussa pullonpalautusrahoista: Sanotaan näin, että tämä ei ole meidän painopistealueemme, hän sanoo.
Eli kannattaa lukea juttu kunnolla ja vasta sitten alkaa valittamaan turhasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta joutuu veronpalutuksistakin maksamaan tuloveroa, rahan tarve on verottajalla senverran suuri.
Ja itse asiassa verottaja toteaa jutussa pullonpalautusrahoista: Sanotaan näin, että tämä ei ole meidän painopistealueemme, hän sanoo.
Ei viddu että sä oot tylsä
Kaksi sivua ihan turhaa närkästystä ja paniikkia olemattomasta ongelmasta. Lisäksi vielä kauhistelevia olkiukkoja siitä mitä ihan varmaan tulee kohta tapahtumaan.
Ehkä suomalaisten koulutustaso on tosiaan alenemaan päin kun aletaan kommentoida asiaa ensin siihen perehtymättä ja mennään sitten joukkohysterian mukaan ulisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä verojohtajan tulkinta pomppasi ja pahasti. Panttitulot eivät voi mitenkään olla ansiotuloa. Korkeintaan ne voisi laskea lahjaverotuksen piiriin, kaljan puiston penkillä kitannut on jättänyt kerääjälle lahjaksi 15 sentin arvoisen tölkin. Ongelmaksi muodostuu lahjan antajan nimeäminen ja panttirahojahan saa siis kerätä 5000 euron arvosta jokaista lahjoittajaa kohtaan.
Ei kai ne sentään lahjaverotuksen piiriin voi kuulua jos lahjan antaja ei ole tiedossa? Kyseessä olisi lähinnä löytötavara ja se pitäisi viedä poliisilaitokselle. Se olisi myös erittäin hyvä bisnes:
"Löytöpalkkion suuruus on 10 prosenttia esineen käyvästä arvosta, kuitenkin vähintään 4 euroa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei viddu että sä oot tylsä
Menikö igorin trollaukset hukkaan kun joku vaivautuu paljastamaan faktat...?
siirtykää vaan digirahaan että verottaja saa nääki seurantaan
Kuinka marjoja voi myydä verovapaasti mutta tölkeistä ja pulloista pitäisi maksaa vero?
Vierailija kirjoitti:
Tosin kuka vahtii mistä ne pullot hommattu
Kohta kaupassa täytyy näyttää henkkarit kun ostaa palautuspullollisia tuotteita. Etikettiin laitetaan sotu ja palautuksessa joku tarkistaa, että sinä olet sinä.
Täähän on hyvä! Tällä on työllistävä vaikutus!
Mutta ne pitäisi kuitenkin ilmoittaa verottajalle. Ehkä tällainen pelleily loppuisi kun 3 miljoonaa verovelvollista ilmoittaisi muutaman pullonpalautuskuitin verottajalle.