HS: Mersukuski joutui rattiraivon kohteeksi
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011119279.html
"Huomattuaan olevansa minua vähintään 15 senttimetriä lyhyempi ja 30 kiloa kevyempi hän totesi varmaan mielessään, että fyysistä väkivaltaa ei kannattaisi enää käyttää, mikä olikin viisas päätös.
Hän raivosi edelleen ja pui nyrkkiään, mutta ei hyökännyt. Se ja rauhallinen luonteeni pelasti hänet vakavilta vammoilta. Olen harrastanut, kilpaillut ja valmentanut yli 40 vuotta kamppailulajeja. Tiedän, että kamppailijan kehoni toimii hyökkäystilanteessa refleksinomaisesti ja vastatoimeni saattaisivat aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa hyökkääjälle."
Voi viddu mikä itseään täynnä oleva idiootti tuo persukuski. Olispa toinen vaikka ajanu sen jalan yli volvollaan.
Kommentit (43)
monikulttuurinen ajotapa levinnyt hesaan
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kehittänyt teflon-kuoren ajaessani. En reagoi mihinkään. En tööttäyksiin, en keskareihin, olen kuin joku kylmä suolapatsas. En ota katsekontaktia, ajan vaan. Maltillisesti.
Juueikös tuo ole ihan perus lähtökohta, että ajetaan vaan ilman mitään keskareita sun muita ylimääräistä temppuilua, vaikka joku tollo niitä harrastaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että kamppailijan kehoni toimii hyökkäystilanteessa refleksinomaisesti ja vastatoimeni saattaisivat aiheuttaa peruuttamatonta vahinkoa hyökkääjälle.
Edgar Rice Burroughs olisi kateellinen tuosta lauseesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kehittänyt teflon-kuoren ajaessani. En reagoi mihinkään. En tööttäyksiin, en keskareihin, olen kuin joku kylmä suolapatsas. En ota katsekontaktia, ajan vaan. Maltillisesti.
Juueikös tuo ole ihan perus lähtökohta, että ajetaan vaan ilman mitään keskareita sun muita ylimääräistä temppuilua, vaikka joku tollo niitä harrastaisikin.
Vain torvi soittaa torvea turhaan.
"Juueikös tuo ole ihan perus lähtökohta, että ajetaan vaan ilman mitään keskareita sun muita ylimääräistä temppuilua, vaikka joku tollo niitä harrastaisikin."
Sepä juuri, kun ei ole. Kun pitää tööttäillä, näyttää keskaria ja olla muutenkin kuspää. Haluaisin Suomeen maltillisemman liikennekulttuurin lähtökohtaisesti.
Mitä enemmän vaikeutetaan liikenteen kulkua, alennetaan nopeusrajoituksia tehdään pelkkää punaista polttavia liikennevaloja, pyöräkaistoja keskelle maanteitä ja turhia risteyksiä niin ei kai ihme että homma ei enää toimi?
Ihmiset haluavat liikkua paikasta toiseen ja virkamiesten tehtävänä nykyään on tehdä se mahdollisimman vettumaiseksi.
Edes Ruotsissa ei ole niin maltillinen liikennekulttuuri kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
"Juueikös tuo ole ihan perus lähtökohta, että ajetaan vaan ilman mitään keskareita sun muita ylimääräistä temppuilua, vaikka joku tollo niitä harrastaisikin."
Sepä juuri, kun ei ole. Kun pitää tööttäillä, näyttää keskaria ja olla muutenkin kuspää. Haluaisin Suomeen maltillisemman liikennekulttuurin lähtökohtaisesti.
Suomessa on vielä paljon kuljettajia, joiden ajokokemus on pitkälti muualta kuin kaupunkiliikenteestä. Joskus tämä purkautuu turhana rattiraivona. Mitä väliä on sillä, oletko vähän aiemmin vai myöhemmin perillä.
Köyhät sählää liikaa menestyjien tiellä.
Karateka kuitenkin väisti iskun tyylikkäästi ja välttyi fyysisiltä vammoilta.
Viime vuosina liikenteen sujuvuus on heikentynyt, mutta ei se ole kyllä kansainvälistymisen syytä vaan ihan kotikutoista. Körötellään moottoriteillä ohituskaistaa vastoin lakia. Väistellään varoiksi pyöräilijöitä, vaikka väistämisvelvollisuus olisi niillä. Paras on että pysähdytään suojatielle vaikka jalankulkija ei ehtisi edes juosten alle. Jalankulkijana nolottaa kun ei pääse alta pois. Mieluummin odottaisin että on tilaa mennä.
Mersukuski on tainnut elää nuoruutensa Mustanaamioita lukemalla. Hauskoja nämä oman elämänsä Chuck Norrisit. Mainitsko, että aurinkolasit olivat Ray Banin Pilotit ja suussa mäykyytettiin tulitikkua, hiki pisaroi helteisessä Helsingissä ruskettuneella otsalla ja jokainen käsivarren lihas piirtyi veistoksellisena Mercedeksen tummennettua tuulilasia vasten. Aurinkolasien takana valpas katse oli jokaisella solullaan rauhallsesti hengittävän sankarimme haavoittava ase. Ase, jota päällekarkaaja saisi tuntea viiltävän hetken ja menettäisi otteensa lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Liikennekulttuurin muutos aggressiivisemmaksi on ihan todellista. Takapuskurissa hinaaminen, typerät ohitukset, liikenneraivo, joka kärjistyy pahimmillaan naamatauluun mätkimiseksi. Kuinka tähän on edes päädytty? Miksi ihmiset käyttäytyvät liikenteessä kuin raivoapinat? Liikennekulttuurin muutos ei edes vaatisi mitään ihmetekoja. Kunnolliset turvavälit, maltillinen nopeus ja viileä harkinta, näillä pääsisi jo mainioon alkuun.
Etenkin kaupunkiliikenne on kaoottista. Kaupunki ei ole mikään rallirata ja ihan hyvin voi kuolla sielläkin liikenneonnettomuuteen, jos oman aggression tai ajonopeuden hallinta ei ole minkään arkijärjen rajoissa.
Koska ne Liikkuvan poliisin tarpeettomat virkamiehet saivat kenkää
Mistä tällainen ajatus on syntynyt, että Suomessa ajettaisiin lähellä toista? Eihän missään ajeta näin pitkillä turvaväleillä. Turhia ohituksia toki on, mutta nekin hyvin vähäisissä määrin mihinkään muuhun maahan verrattuna, paitsi ehkä Viroon. Eikä missään maailmassa ajeta näin raivostuttavan hiljaa kuin täällä. Rattiraivoa lisää se, ettei täällä enää ajeta kuten kuuluu.
Kyllä kun päätä hakataan salilla yli 50 vuotta, niin se jossain alkaa näkymään.
Vierailija kirjoitti:
Nämä mersu- ja bemarikuskit yleensä itse sössii liikenteessä ja näyttää keskaria muille.
Miksi sotket bemarit noiden papparaisten kanssa sekaisin?
Meset, audit ja tojotat menee samaan laariin keskenään
Vierailija kirjoitti:
Mites liikennemerkkeihin, vilkkuihin ja liikennevaloihin? Entä jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin?
Ainakin Tampereella ajetaan usein toisia kunnioittamatta ja liikennesääntöjen vastaisesti automerkistä riippumatta. Ilmiö ei painotu erityisesti tiettyyn kaupunginosaan vaan sitä tapahtuu joka puolella. Ajetaan puskurissa kiinni, vilkutetaan valoja, mennään törkesti punaisia päin, tööttäillään, ei pysähdytä suojatien eteen jne.
Esim. olllaan ruuhkaisassa risteyksessä, jossa liikennevalot. Vasemmalle kääntyville palaa vihreä, samoin vastaan tuleville. Vasemmalle kääntyvä väistää, mutta koska risteys on niin ruuhkaiinen, on pakko mennä lähemmäksi keskelle risteystä, jotta ehtii kääntymään valoista vasemmalle. Mitä tekevät vastaantulevat autoilijat. Menevät törkeästi punaisia päin ja tämän seurauksenä vasemmalle kääntyvä onkin tulppana keskellä risteystä toisesta suunnasta tuleville. Tällaisesta risteyksestä pääsee ruuhka-aikana kääntymään viheiden aikan maksimissaan yksi auto vasemmalle ja toistakymmentä vastaantulevaa autoa ajamaan joko suoraan tai kääntymään oikealle ja loput 5 urpoa menee keltaisten/punaisten aikana.
Sitten on tilanteita, että pitäisi päästä vaihtamaan kaistaa valojen jälkeen. Kun vaihtuu vihreä, kiihdytän reilusti ja yritän vaihtaa kaistaa, mutta tämäpä ei sovi viereisellä kaistalla olevalle, vaan urpo kiihdyttää kiusallaan vauhdin niin kovaksi etten pääse hänen edelleen. Joudun jarruttamaan ja antamaa tietä tälle lippispäiselle bemarikuljettajalle...Hän kiittää ja näyttää sormea ja tuijottaa vihaisesti. Morjestan takaisin. Onneksi tämän idiootin takana oleva autoilija antoi kohteliaasti tilaa.
Tai sitten moottoritiellä tullaan vasemmalle kaistalla aivan puskuriin kiinni, vaikka nopeutta olisi aivan riittävästi. Urpot ajattelee ettei ole hyväksyttävää hiljentää, vaikka edelläolevalla olisi mittarin mukaan 110km/h nopeutta 100km/h nopeusrajoitusalueella. Sitten tööttäillään tai vilkutellaan valoja. Kun vihdoin päästään ohi, niin esitellään erilaisia käsimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko lähi-itäläinen.
Varmaan kun mesellä ajaa ja kungfu jalka kutiaa
Mitäköhän esti kuljettajaa vaihtamaan kaistaa ajoissa? Siis ennen valoja. Yleensä kuitenkin tietyömaat yms ovat etukäteen merkitty, joten jos kaista on yllättäen suljettu, pystyy vaihtamaan hyvissä ajoin kaistaa. Tai jos muuten vaan on väärällä kaistalla, niin vilkku reilusti siihen suuntaan, jolle kaistalle haluaa vaihtaa. Vain kuspiä jättää siinä vaiheessa tekemättä tilaa kaistaa vaihtavalle, no Suomi on kuspäitä täynnä...