Hävettää, millaisessa keskiluokkaisessa tynnyrissä tuli kasvettua!
En muista, että lapsuudenkodissa olisi kertaakaan osoitettu jonkinlaista myötätuntoa tai solidaarisuutta huonoissa oloissa kasvavia lapsia kohtaan, tai olisi edes puhuttu, että kaikilla ei ole samat lähtökohdat kodissaan.
Ei, kotona puhuttiin vaan, että "hyi että kun se teidän luokan Hanna haisee, ja tukkakin on likainen", jotenkin sitä itsekin oli siinä uskossa että syy oli Hannan. En sentään suorasanaisesti Hannaa tästä kiusannut, mutta ihan varmasti salaa välttelin.
Olin pitkälti teini-ikäinen, kun aloin ymmärtämään, että kaikilla ei asiat ole ihan kohdillaan. Mun vanhemmat ei varmaan tajua vieläkään.
Kommentit (29)
Minä olen keskiluokkaisesta perheestä ja meillä kyllä riitti empatiaa nuille "Hannoille", jopa niin paljon että yksi "Hanna" asui meidän luonamme jonkin aikaa kun vanhempiensa elämänhallinta ei ollut kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Olin myös se "Hanna", isä alkoholisti, äiti mielenterveysongelmainen, monta sisarusta. Koti järkyttävän sotkuinen, ainainen nälkä, ei saanut koskaan uusia vaatteita, ei harrastaa. Kotona näki väkivaltaa. Eivät tainneet kavereiden keskiluokkaiset vanhemmat tietää,tai sitten eivät välittäneet .
Auts: Nyt kirpasi pahasti, itse olin myös se "hanna" joskin urospuolinen sellainen, erona vain se että Äiti oli alkoholisti ja isä Narsistinen raivohullu. Tosin Maalta kun olen, niin kiulussa toiset haisi sialta, toiset lampaalta, joku haisi kalalta ja toiset hieltä... Hoh tunkkaista 80-90 luvun muistoa koulusta.... Kiitos tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin myös se "Hanna", isä alkoholisti, äiti mielenterveysongelmainen, monta sisarusta. Koti järkyttävän sotkuinen, ainainen nälkä, ei saanut koskaan uusia vaatteita, ei harrastaa. Kotona näki väkivaltaa. Eivät tainneet kavereiden keskiluokkaiset vanhemmat tietää,tai sitten eivät välittäneet .
En voi ymmärtää. Mä väittäisin, että mun vanhemmat eivät ainakaan ymmärtäneet kokonaistilannetta. Tai siis saattoivat puhua, että taas se Janin isä oli kännissä, mutta se, miksi lapsella oli kaikki kurjasti, ei täysin yhdistynyt heidän päässään. En tiedä, noloa. -ap-
Tämä empatiaan puute ei ole vaan keskiluokan ongelma. Empatiaa saa alkunsa aivoista, ts ajatelu ja ymmärryksen kyvystä. Joillakin ei ole mitään niistä annettu eikä peritty geeneissä.
Tämä on näin, että mitä enemmän on ymmärryskykyä ja järkeä, sitä enemmän on empatiaa. Mitä enemmän on empatiaa, sitä ememmään ihminen pystyy ymmärtämän ja järkevästi ajattelemaan. Melkein puolet meistä on empatiakyvyttömiä. Sen näkee kiusaamisesta, pilkkamisesta, aliarvioinnista, itsekehusta jne. Tämä on jonkinlainen puute. Elikä ei täysin terveitä eikä tervemielisiä. Hyvä kun ymmärrät, hyvä kun huomaat, hyvä kun pohdit niitä, hyvä kun sinulla on empatiaa toisia kohti. Empatiaa on elämän suolaa, se tekee elömästä monenkertaisrsti mielenkiintoisemmaksi. Toivottavasti löydät ystäviä, ketkä ovat myös ymmärtäväisiä, myötätuntoisia, auttavaisia, rakastavaisia. Toivon sinulle kaikkea hyvää!
Mun koti ja vanhemmat oli onneksi erilaisia ja moderneja fiksulla tavalla. Olivat kristittyjä ja arvot hienoja ja toisia kunnioittavia. Ihmettelin jo lapsena toisten moukkamaisuutta jota vanhemmat selitti että kaikilla ei ole tietoa asioista ja sydämen sivistystä. Olen syvästi kiitollinen vanhemmilleni ja ihanalle, rakastavalle lapsuuskodilleni. Toivon että olisin pystynyt antamaan omille lapsilleni edes osan tuosta viisaudesta.
Meillä ei myöskään tunnettu empatiaa ketään poikkeavaa kohtaa. Isä naureskeli vammaisille, puliukoille ja muille, mutta kaksinaismoralistisesti alkoi rähistä, jo hänen alkoholistiveljestään joku sanoi negatiivisesti.
Meillä ei myöskään tunnettu empatiaa ketään poikkeavaa kohtaa. Isä naureskeli vammaisille, puliukoille ja muille, mutta kaksinaismoralistisesti alkoi rähistä, jos hänen alkoholistiveljestään joku sanoi negatiivisesti.
Itse odotti sääliä ja ymmärtämystä krapulasairaana, kun ensin oli humalassa sanonut suorat sanat kaikille.
Tuollaisia ihmisiä on kaikissa yhteiskuntaluokissa, se ei ole keskiluokkaista vaan ihan puhtaasti mulkkuutta.
Keskiluokkaisuuteen nimenomaan kuuluu tiedostaminen että kaikki eivät ole samanlaisista lähtökohdista.
Tarkoitit varmaankin että vanhempasi olivat keski_tuloisia_ kuspäitä? Keskiluokkaista tuollainen nimenomaan ei ole.