Hävettää, millaisessa keskiluokkaisessa tynnyrissä tuli kasvettua!
En muista, että lapsuudenkodissa olisi kertaakaan osoitettu jonkinlaista myötätuntoa tai solidaarisuutta huonoissa oloissa kasvavia lapsia kohtaan, tai olisi edes puhuttu, että kaikilla ei ole samat lähtökohdat kodissaan.
Ei, kotona puhuttiin vaan, että "hyi että kun se teidän luokan Hanna haisee, ja tukkakin on likainen", jotenkin sitä itsekin oli siinä uskossa että syy oli Hannan. En sentään suorasanaisesti Hannaa tästä kiusannut, mutta ihan varmasti salaa välttelin.
Olin pitkälti teini-ikäinen, kun aloin ymmärtämään, että kaikilla ei asiat ole ihan kohdillaan. Mun vanhemmat ei varmaan tajua vieläkään.
Kommentit (29)
Miten tuo liittyy keskiluokkaisuuteen? Onko pointtisi että alemmissa luokissa on normaalia haista ja että tukka on sekaisin? :D Tämä nyt taisikin olla trolli ja tämä provosi pointti, mutta silti.
Mä olen se "Hanna"... kiitos kun sinä sentään ymmärrät.
Olin myös se "Hanna", isä alkoholisti, äiti mielenterveysongelmainen, monta sisarusta. Koti järkyttävän sotkuinen, ainainen nälkä, ei saanut koskaan uusia vaatteita, ei harrastaa. Kotona näki väkivaltaa. Eivät tainneet kavereiden keskiluokkaiset vanhemmat tietää,tai sitten eivät välittäneet .
Hyvä, että ap havahtui asiaan. Suurin osa keski- tai yläluokkaisessa idyllissä kasvaneista ei herää (ts. 95% suomalaisista) ja sen näkee myös tällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Olin myös se "Hanna", isä alkoholisti, äiti mielenterveysongelmainen, monta sisarusta. Koti järkyttävän sotkuinen, ainainen nälkä, ei saanut koskaan uusia vaatteita, ei harrastaa. Kotona näki väkivaltaa. Eivät tainneet kavereiden keskiluokkaiset vanhemmat tietää,tai sitten eivät välittäneet .
En voi ymmärtää. Mä väittäisin, että mun vanhemmat eivät ainakaan ymmärtäneet kokonaistilannetta. Tai siis saattoivat puhua, että taas se Janin isä oli kännissä, mutta se, miksi lapsella oli kaikki kurjasti, ei täysin yhdistynyt heidän päässään. En tiedä, noloa. -ap-
Vierailija kirjoitti:
Mä olen se "Hanna"... kiitos kun sinä sentään ymmärrät.
Anteeksi Hanna. Jos olisin tajunnut aiemmin, olisin ihan hyvin voinut antaa sulle mun monista deodoranteista pari, sekä puhtaita vaatteita, eikä meillä kotona kukaan olisi huomannut yhtään mitään. -ap-
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo liittyy keskiluokkaisuuteen? Onko pointtisi että alemmissa luokissa on normaalia haista ja että tukka on sekaisin? :D Tämä nyt taisikin olla trolli ja tämä provosi pointti, mutta silti.
Ei siinä nyt mitään vertailua ollut, kerron vaan minkälainen oma perhe oli mun lapsuudessa. -ap-
Yläasteella monet sanoi, että yks luokan tyttö haisi pahalle - niin selän takana kuin päin naamaakin.
Itse en huomannut hänestä hajuja silloin (olin tottunut heppatallin hajuihin), mutta myöhemmin kun kävin heidän pihassa, niin heidän talo oli tosi ränsistynyt ja vanha. Liekö ollut homeessa? Ja ehkä vaan ulkosaunassa pesut kerran viikossa - ei riitä kaikille.
Minä ta me emme olleet tuollaisua koskaan, vaikka jotkut sairaat valehtelivat ja yrittivät esittää noin. Ja jis joku väittää jollain olevan huono asenne vähäosaisia kohtaan, miten se muka sitten näkyy tuon henkilön elämässä? Pelkästään sillä etyä ei ole itse huono-osainen?
Olimme keskiluokkainen perhe eikä mitään poikkeuksellista ymmärtämättömyyttä muka alempaa sosiaaliluokkaa tai köyhempiö kohtaan. Joku oli sairaassa mielessäni vain ottanut kohteeksi ja esittänyt ehkä tuollaista? Siihenhän voi riittää pelkästäön se, ettö tulee todellakin keskiluokkaisesta ydinperheestä, eikä mitään suurempia ongelmia.
Jos joku ryhmittymä ottaa kohteeksi vuosikymmenten ajan tarinat värittyy ja saadaan vaikka mitkä asiat kuulostamaan vaikka miltä tyyliin ripaus totuutta ja paljon valheita ja vääristelyjä. Näin saaadasn kasaan lumipalloefekti ja valheiden vyyhti ja vaino jossa vain ripaus totuutta. Mikdi ihmeessä joku joutuisi jonkun vainon kohterkdi ilman, että olisi jotain ihmeellistä tehnyt? Sitä sopii miettiä.
Ihmisen luonteesta saadaan väännettyä mm. muka ahne - Totuus tykkää materiasta mutta ei ahne, halveksii poikkeuksellisen paljon joitain - Totuus ei sen kummemmin kun moni muukaan, vaikka ei ehkä ole se masilman ymmärtåväisin, anteliain ja lempeni ihminen jne.
Yksinkertaisedti vuosikymmenten ajan vslheet muuttuu todeksi. Sitten vielä edim. uskovaiset jotka saattavat paheksua joitain ihmisiä ihan mistä vaan mikä ei muka kunnollista.
A niin tärkein. unohtui: Joskus henkilö lavastetaan muka joksikin koska phän on puhunut huonosti jostain ryhmästä tai muuten vaan halutaan kostaa vaikka sitä että on ollut keskiluokkaa. Ajsttele kuinka sairasta. Halutaan tahalleen tehdä jostain alempaa sosiasliluokkaa ja tätä voidaan tehdä jooa tärkein rikoksin, valhein ja sabotoinnin. Moni ei tuolloin edes tajua mistä kaikesta on kyse ja tekijä voi olka sellainen, joka ei itse edes ole niiden puolella keiden puolella esittää olevan. Käyttää heitä vain välineenä kostaakseen jollekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä nyt mitään vertailua ollut, kerron vaan minkälainen oma perhe oli mun lapsuudessa. -ap-
Mulle myös pisti silmään tuo mainitsemaan keskiluokkaisuus. Eihän tollous ja muiden paheksuntaa liity "luokkaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle myös pisti silmään tuo mainitsemaan keskiluokkaisuus. Eihän tollous ja muiden paheksuntaa liity "luokkaan".
Kyllä mä luulen, että esim. köyhimmissä oloissa asuvilla ihmisillä on enemmän empatiaa esim. haisevaa lasta kohtaan. Tietenkään se, miltä lapsi haisee tia on haisematta, ei liity siihen, onko perheellä rahaa vai ei. -ap-
No minäkin kasvoin keskiluokkaisessa kodissa, mutta meillä kyllä riitti empatiaa huonompiosaisia kohtaan. Siis ikävää, että teillä oli noin, mutta ei minusta köyhien lasten halveksunta kyllä liity keskiluokkaisuuteen kuitenkaan.
No tervetuloa Helsingin keskiluokkaiselle alueelle ja huomaat, kuinka eri väriset, eri tulotasoa edustavat tai jopa ihan työssäkäyviä kunnon perheitä halveksutaan esim. vähäisemmän koulutuksen vuoksi.
Täällä maalla oli ihan normaalia kasarilla, että lapset haisivat navetalle. Ei siitä kukaan mitään lukua pitänyt!
Olen keskiluokkaisesta hyvätuloisesta kodista, ja sen jälkeen kymmeniä vuosia työtön.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteella monet sanoi, että yks luokan tyttö haisi pahalle - niin selän takana kuin päin naamaakin.
Itse en huomannut hänestä hajuja silloin (olin tottunut heppatallin hajuihin), mutta myöhemmin kun kävin heidän pihassa, niin heidän talo oli tosi ränsistynyt ja vanha. Liekö ollut homeessa? Ja ehkä vaan ulkosaunassa pesut kerran viikossa - ei riitä kaikille.
Minulla oli sadistinen vanhempi, joka ei antanut esipuberteetin muutosten jälkeen käydä saunassa pesulla välillä viikkoihin. Hän oli seonnut johonkin uskonlahkoon ja oli sitä mieltä että tein syntiä jos kävin pesemässä itseäni yksin saunan pesuhuoneessa. Olisin itse kantanut ja lämmittänyt vedetkin saadakseni peseentyä. Vanhempani kielsi puiden käytön ja tulenteon. Edes jätteitä ei saanut polttaa saadakseen lämmintä vettä, koska se synti liittyi itsensä koskemiseen ja peseytymiseen.
Kyllä minä häpesin koulussa likaista tukkaani ja haisemistani. Ei se, että pesin talossa pesuvadissa kainaloitani pesulapulla riittänyt miksikään hygienian hoidoksi. Yritin puhdistaa alapäätäni märällä vessapaperilla. Eihän se puhdasta vettä korvaa. Olin arka ja en uskaltanut käydä kiusaamisen vuoksi liikuntatunnin jälkeen suihkussa.
Minä olen duunariperheestä jossa oli mm. alkoholiongelma toisella vanhemmalla. Aina oli kuitenkin puhdasta kotona ja puhtaat vaatteet ja ruokaa jne. Vanhempani ymmärsivät heikommassa asemassa olevia perheitä ja opettivat meille lapsille empatiaa. Vaikka jollain mittarilla olimme itsekin heikossa asemassa.
Vierailija kirjoitti:
No minäkin kasvoin keskiluokkaisessa kodissa, mutta meillä kyllä riitti empatiaa huonompiosaisia kohtaan. Siis ikävää, että teillä oli noin, mutta ei minusta köyhien lasten halveksunta kyllä liity keskiluokkaisuuteen kuitenkaan.
Minulle kerran yksi opettaja+rehtori-perheen keskiluokkainen jälkeläinen valitti, että heidän perheessään oltiin köyhiä kun äitinsä ei voinut ostaa uusia vaatteita joka juhliin. Ressukka ei tajunnut yhtään mitään todellisesta köyhyydestä, jossa ei ollut mahdollisuutta hankkia niitä yksiäkään juhlavaatteita omaksi. Itse sain jos sain lainattua tai itseäni vanhemmilta sukulaisilta omaksi monen käyttämiä vaatteita. Kevät- ja joulujuhlat olivat kärsimystä. Lakkiaiset jäivät kokonaan juhlimatta siksi, ettei ollut rahaa. Ei puhettakaan mistään päivä- ja iltajuhlavaatteista erikseen kun ei ollut edes juhlavaatteita lakitusta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sadistinen vanhempi, joka ei antanut esipuberteetin muutosten jälkeen käydä saunassa pesulla välillä viikkoihin. Hän oli seonnut johonkin uskonlahkoon ja oli sitä mieltä että tein syntiä jos kävin pesemässä itseäni yksin saunan pesuhuoneessa. Olisin itse kantanut ja lämmittänyt vedetkin saadakseni peseentyä. Vanhempani kielsi puiden käytön ja tulenteon. Edes jätteitä ei saanut polttaa saadakseen lämmintä vettä, koska se synti liittyi itsensä koskemiseen ja peseytymiseen. <
No voihan.. sano että trollasit tai jotan.. toivottavasti olet toipunut
Yhdellä mun luokkakaverilla oli erikoinen haju. Nyt aikuisena tiedän, että se tuli heidän talostaan.
Haistelin usein hänen vaatteitaan ja sanoin, että sulla on oma tuoksu. Hän oli siis mun kaveri.
Oli pieni vanha omakotitalon puolikas isolla perheellä.