Tyopaikkahaastattelu ja ylikova jannitys! Miten selvian huomisesta, auttakaa te jotka olette olleet monesti haastateltavana tai haastattelijana.
Itselläni ei juuri kokemusta tiukasta työhaastattelusta, mutta nyt sain haastattelukutsun erääseen unelmapaikkaan. Ihan säikähdin itsekin että pääsenkö tosiaan haastatteluun. Nyt olen koko päivän jännittänyt huomista, tuntuu todella että pyörryn sinne tai oksennan pelkästä jännityksestä. En tiedä yhtään mitä odottaa, tulee mieleen vain tv:n vaalitentit, joissa tentataan mahdollisimman ilkeästi. Mikä kokemus teillä on, jos en ole riittävän hyvä (kun luulenpa, että pätevämpiäkin on haastateltavina), herkutellaanko siitä kaikki irti tyyliin miten edes kuvittelit pääseväsi tänne, vai kiitetäänkö vaan käynnistä ja todetaan että ei kiitos.
Kommentit (4)
jopa haastatella minua. Miten pystyisin olemaan vaan rennosti ja jännittämättä? Pelkään eniten että hermostuksissani vaikka ymmärrän jonkun kysymyksen aivan väärin ja vastaan siihen siis todella hölmösti. Eli olen vähän kuin Bridget Jones ja Mr Bean samassa paketissa... :DD
ap
niin kipasepas hakemassa apteekista tai luontaistuotekaupasta hätäavuksi esi. valeriaanaa, rennoksi valmistetta tms.
Tee jotain fyysistä, pompi vaikka paikoillasi. Haastattelussa hengitä rauhallisesti. Älä ryntää heti vastaamaan, vaan vedä henkeä ja mieti pari sekunttia. Jos et ymmärrä kysymystä, kysy tarkentavasti että tarkoitteko siis... Satsaa ulkonäköön, hanki mahdollisuuksien mukaan uusia vaatteita, huolehdi että ulkonäkösi antaa sinulle varmuutta, oli tyylisi sitten vaatimaton tai näyttävä. Liian Suuri Persoona ei ehkä kannata olla. Älä puhu päälle, vastaile provosoiviin kysymyksiin (jos niitä tulee) asiallisesti, mutta pelin kovetessa voit myös sanoa hieman enemmän kantaaottavasti. Muista ystävälliset käytöstavat, hymyile, ole valmiina kättelemään, kiitä lopuksi, kysy vaikka että koska voit odottaa tietoa kuka tehtävään on valittu.
Älä suotta jännitä liikaa. Sinne on tullut varmasti paljon hakemuksia ja ne ovat valinneet SINUT haastatteluun. Ovat siis saaneet hakemuksesta hyvän vaikutelman ja ovat sinusta kiinnostuneita. Menet ja olet oma upea itsesi, eipä siinä muuta. Tsemppiä!