Päänsärky herätessä
Mistä voisi johtua satunnaisen säännöllinen aamuinen päänsärky? Päätä särkee ja ajatus ei oikein kulje. Tokenee kunhan vaan lähtee liikkeelle. Voisiko johtua topakasta hampaiden yhteen puremisesta nukkuessa? Vai voiko johtua jostain hengityskatkoksista tms?
Arvaus olisi, että tämä tulee esiin jossain ihan viimeisissä aamuyön unisykleissä. Jos herää kesken unien tälläistä aamuhedaria ei tule.
Mistä nämä aamuhedarit yleensä johtuvat?
Kommentit (61)
Minulla tulee usein pää kipeäksi juuri kun olen mennyt nukkumaan. Sitten on pakko nousta ottamaan särkylääkettä, jotta saisi nukuttua. Minkä jälkeen menen takaisin nukkumaan. Mutta koska olen juuri juonut vettä lääkkeen kanssa, on saa nukuttua ja on pakko mennä vessaan. Sitten taas takaisin nukkumaan. Ja aamulla herätessä pää on taas kipeä.
Jalat olleet liian tiukasti ristissä. Tämä aiheuttaa päänsärkyä.
Nuku haarat levällään näin päänsärky pysyy poissa kun häppärit tuulettuvat.
Aamupäänsärky voi liittyä migreenitaipumukseen. Kokeilepa juoda pieni annos kahvia illalla. Minulle sopiva annos on puoli pikkukupillista.
Yhteen aikaan oli myös aamupäänsärkyä. Siihen sitten ibumaksia (?) heti herätessä. Sitten luin että särkylääkkeet eivät ole terveellisiä ja lopetin niiden syömisen.
Sitten loppui myös päänsäryt. En tiedä miksi. Epäilin juuri samoja juttuja kuin ap.
Mulla aiheuttaa niskajumit, stressi (leuat kireänä), nestehukka, suolan puute ja liian pitkään nukkuminen (aamukahvi myöhässä), sitten kyllä myös univaje.
Vierailija kirjoitti:
Yhteen aikaan oli myös aamupäänsärkyä. Siihen sitten ibumaksia (?) heti herätessä. Sitten luin että särkylääkkeet eivät ole terveellisiä ja lopetin niiden syömisen.
Sitten loppui myös päänsäryt. En tiedä miksi. Epäilin juuri samoja juttuja kuin ap.
Särkylääkepäänsärky on ihan olemassa oleva juttu
Mulla oli kovia öisiä päänsärkyjä, kunnes tajusin niitten aiheutuvan muutama kuukausi sitten käyttöön ottamieni uusien silmälasien johdosta.
Voi johtua siitä, että happisaturaatio laskee (=happivaje) tietyssä asennossa nukkuessa. Minulla todettiin, että happisaturaatio laskee aina, kun nukun selälläni. Kylkiasennossa nukkuessa tätä ei tapahdu.
Päänsärkyä voi aiheuttaa se, oletko juonut ja syönyt edellisenä päivänä riittävästi sekä mihin aikaan söit iltapalasi. Tämä vaikuttaa unen mm. unen laatuun ja siihen, onko uni rasituksesta palauttavaa. On todettu, että jos syö sokeripitoista iltapalalla, heikentää se unen laatua.
Syitä voi olla siis monia. Kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaisiin, jotta syytä voidaan selvittää tarkemmin.
Verenpaine. Minulta loppui kun sain verenpainelääkityksen. Työterveyshoitaja mittasi verenpaineen ,onpa korkea. Oletko kotona mittaillut, särkeekö herätessä päätä.
Nestehukka eli hikoilet yöllä, onko pissa tummaa aamulla? Voi johtua eri syistä, kuten sairaus ja kuume, tai vaihdevuosien hikoilu, tai joku syöpäsairaus tms
Verenpaine
Hapenpuute yöllä, juuri oli uutinen, että monilla on tietämättään uniapnea
Vierailija kirjoitti:
Juo vettä, vähintään 4 litraa päivässä
Eikö 4 litraa ole jo vaarallinen määrä, aivothan liiasta vedestä kärsii. Elimistön tasapaino muutenkin. Ekö joku lapsi kuollut jo tuohon määrään vettä ? Aikuinen joutui sairaalaan jostain suuresta vesimäärästä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niskojen jäykkyyteen ja hampaiden narskutteluun pystyy vaikuttamaan?
Parempi tyyny ja purentakiskot hampaisiin.
Jos nukun liikaa/valvon liian myöhään, pää särkee herätessä. Bruksismi voi myös aiheuttaa, sekä varsinkin uniapnea.
Ehkä tärkein asia on silti ilmanvaihto, vaihtuuhan ilma jollain tavalla myös makuuhuoneessa koko ajan? Joskus asuessa vanhassa talossa missä ilma vaihtui vain tuulettamalla heräsin usein päänsärkyyn. Nykyään on ilmanvaihtokoneet ja ongelmaa ei ole enää. Jos on raitisilmaventtiilit niin katso että ne on auki/vähintään talviasennossa.
Minulla se on nestevajetta. Yksi pitkä vesiryyppy, niin olo on hetken päästä ok.
Saksita useammin niin päänsärky pysyy poissa
Ylipaino ja liikkumattomuus, niskat jumissa...
Uniapnea ja/tai helvetin huono ilmanvaihto makuuhuoneessa/koko asunnossa.
Hapenpuutepäänsärkyä joka tapauksessa. Sulla lienee myös kohonnut verenpaine ja usein kuiva suu ja kurkku kipeä aamulla, eiköstä.
En ole koskaan ajatellut, että aamulla alkava päänsärky johtuisi jotenkin eri syistä kuin muina vuorokauden aikoina alkava päänsärky. Itselläni särky johtuu varmaankin usein kuukautisista ts. hormoneista, mutta on sitä päänsärkyä muulloinkin, joten ei se ihan aina niistä johdu.