Sosiaalisesti kömpelö ja puhelias työkaveri
Ottaa kontaktia ja juttelee, mutta se on kömpelöä ja huomaa ettei hän osaa puhua luontevasti. Välillä päästää suustaan sammakoita joita ei ehkä itse tiedostakaan. On pohjimmiltaan mukava, mutta aiheuttaa välillä kiusaantuneita hetkiä kun ei osaa lukea tilanteita tai olla ns. luonteva. Onko jollain kokemusta tällaisesta ihmisestä? Millaiset välit ovat?
Kommentit (34)
Minä tykkään erikoisista tyypeistä. Miksi kaikkien pitäisi olla samanlaisia? Jos joku on kömpelö keskustelija, autan ja tuen häntä keskustelussa. Kaikki kukat kukkikoon, kaikkia kunnioitettakoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään erikoisista tyypeistä. Miksi kaikkien pitäisi olla samanlaisia? Jos joku on kömpelö keskustelija, autan ja tuen häntä keskustelussa. Kaikki kukat kukkikoon, kaikkia kunnioitettakoon.
Onko joku väittänyt että kaikkien pitäisi olla samanlaisia? Tätä juuri kysyin mihin sivulauseessa vastasit. Sinä autat ja tuet. Kaksi sivua ja vasta nyt joku sai vastattua jotenkin siihen mitä kysyin.
On kokemusta tuollaisesta ihmisestä. En tiedä miksi onkin niin epämiellyttävää olla hänen kanssaan. Osittain ehkä pelkään, että hän autismissaan tulkitsee ystävällisyyden haluksi olla ystävä ja liimaantuu. Lisäksi ehkä pelkään, että hän saa keskustelun käännettyä erityismielenkiinnon kohteeseensa, joka taas ei minua kiinnosta ollenkaan. Mutta hän ei siis ole työkaverini vaan tunnen muista yhteyksistä, ja viimeksi kun tavattiin, en vielä ihan kunnolla tiedostanut että on autisti. Nykyään varmaan yrittäisin enemmän olla ystävällinen.
Onko jollain kokemusta? No kuule 95 % suomalaisista on tuollaisia. Sinä mukaanlukien, aloituksesta päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, me savustettiin se ulos.
Olertko ruskeasilmäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai noissa työkavereissa on jos sun jonkinlaista tallaajaa, mutta eivät työkaverit ole minulle niin tärkeitä ihmisiä, että alkaisin heidän piirteitään analysoimaan tai käytöstään ihmettelemään. Teen työni ja siinä se.
Eikö aloittajalla ole oikein omaa elämää?
Miksi sinulla on noin hyökkäävä ja negatiivinen asenne kysymykseen? Minä välitän työkavereista. He ovat osa elämääni työajan puitteissa. Työssäkäyvä ihminen viettää enemmän aikaa työkavereidensa kuin omien ystäviensä kanssa.
En ole sama kommentoija, mutta minkälaisia vastauksia sitten odotat? Sitä, että kauhistellaan yhdessä toistemme työkavereiden sosiaalista hankaluutta?
Itse olen aspergerina varmaa
Miksi tämä keskustelu lähti heti negatiivisen kautta? Miksi pitäisi kauhistella tai haukkua? Tein kysymyksen positiivisella mielellä. Ihmisiä on erilaisia enkä haluaisi loukata ketään joten olisi mukava tietää miten muut tällaisessa tilanteessa toimivat.
Koska tämä on vauvapalsta. Oletuksena on aina että keskustelu on negatiivisessa sävyssä ellei sitä erikseen ja painottamalla kerrota positiivisena.
Tämän vuoksi olen vähentänyt palstalla käyntiä. En jaksa tätä negaa mikä täällä huokuu. Ennen ketjut olivat positiivisempia ja iloisia. Nyt aiheesta riippumatta ketjut ovat riidanhaluisia ja negatiivista asennetta. Jos kirjoittaa hyvää huomenta sekin on väärin ja joku haukkuu ettei ole hyvää ja olet idiootti.
Huomautan, että kyllä sen se kömpelömpi keskustelija yleensä huomaa, jos jotenkin yrität "käsitellä" eli omien sanojesi mukaan "auttaa ja tukea" häntä, varsinkin jos asenne on sellainen "sinä kun et osaa normaalisti keskustella". Joten antakaa ihmisten olla omia itsejään, ei toisten käytöstä tarvitse yrittää korjailla. Meille autisteille on myös usein ihan ok sanoa rehellisesti, jos oikeasti esim. loukkaamme toista. Huomaamme senkin, jos joku ei pidä meistä.
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta tuollaisesta ihmisestä. En tiedä miksi onkin niin epämiellyttävää olla hänen kanssaan. Osittain ehkä pelkään, että hän autismissaan tulkitsee ystävällisyyden haluksi olla ystävä ja liimaantuu. Lisäksi ehkä pelkään, että hän saa keskustelun käännettyä erityismielenkiinnon kohteeseensa, joka taas ei minua kiinnosta ollenkaan. Mutta hän ei siis ole työkaverini vaan tunnen muista yhteyksistä, ja viimeksi kun tavattiin, en vielä ihan kunnolla tiedostanut että on autisti. Nykyään varmaan yrittäisin enemmän olla ystävällinen.
Mä en ole viettänyt täällä kenenkään
muun kanssa aikaa kuin oman naispuol.
serkkuni. Mua tää ei siis koske. 😃
Voin myös painottaa, että Asperger hlö
on vihoviimeinen joka sinuun 'liimautuisi',
pikemminkin päinvastoin. Me enemmänkin
välttelemme ihmisiä. Olemme totuudellisia,
se juuri saattaa ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelen jos hän tulee juttelemaan mutten ole itse kovin aktiivinen aloittamaan keskustelua.
Mikset? Oletko sinä siis se sosiaalisesti taitavampi?
Tavallaan. Tiedän milloin ei kannata jutella ja milloin lopettaa. Osaan väistyä mikäli huomaan ettei toinen ole juttelutuulella tai ei vain halua puhua kanssani.
Eli et osaa small takia etkä ymmärrä, etteivät huonot tuulet kuulu työpaikalle ja siellä on kohteliasta vaihtaa välillä kuulumisia. Pari ystävällistä sanaa ei ole keskustelu. Se, että kuuntelee toista on perustapoihin kuuluvaa käytöstä. Olet varmaan se työkaveri, joka teeskentele, ettei kuule kun muut puhuvat hänelle. Sosiaalisesti tosi taitavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttelen jos hän tulee juttelemaan mutten ole itse kovin aktiivinen aloittamaan keskustelua.
Tavallaan. Tiedän milloin ei kannata jutella ja milloin lopettaa. Osaan väistyä mikäli huomaan ettei toinen ole juttelutuulella tai ei vain halua puhua kanssani.
Eli et osaa small takia etkä ymmärrä, etteivät huonot tuulet kuulu työpaikalle ja siellä on kohteliasta vaihtaa välillä kuulumisia. Pari ystävällistä sanaa ei ole keskustelu. Se, että kuuntelee toista on perustapoihin kuuluvaa käytöstä. Olet varmaan se työkaveri, joka teeskentele, ettei kuule kun muut puhuvat hänelle. Sosiaalisesti tosi taitavaa.
Mitä sinä selität? Jos toinen ei halua jutella niin hän ei halua jutella. Silloin hänet jätetään rauhaan. Miksi sinä menet juttelemaan jonkun kanssa vaikka näet että hän haluaa olla rauhassa?
Suurta osaa työkavereista joita minulla on ollut voisi kuvata juuri noin. Sitten on tuppisuita, ilkeitä ja joku fiksukin. Pomojen kanssa sama.
Ei kai siellä töissä aina niin kaksista ole, mutta jos ei tahallaan haukuta, niin kyseessä on jo hyvä työpaikka. Ole nyt iloinen, että saat edes palkkaa.
En ymmärrä mikä tässä on ongelma, mitä siis edes kysyit? Mitä väliä tällä kaikella on? Varmaan on vakavampiakin asioita miettiä kuin että joku kollega on vähän awkward joskus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä selität? Jos toinen ei halua jutella niin hän ei halua jutella. Silloin hänet jätetään rauhaan. Miksi sinä menet juttelemaan jonkun kanssa vaikka näet että hän haluaa olla rauhassa?
Töissä ollaan töissä. Et ole siellä kavereiden kanssa päästelemässä tunnehöyryjäsi vaan olet töissä. Töissä käyttäydytään muita kohtaan asiallisesti, mielellään ystävällisesti.
En tietenkään pakota seuraani kenellekään jos jurottaa nurkassa, mutta jos vaikka pelmahdan ovesta sisään ja sanon jotakin, että onpa kurja sää, ja työkaveri ei vastaa mitään ja tuijottaa vaan eteensä, niin kummallakohan on vikaa sosiaalisissa taidoissa. En ala myöskään varomaan jotakin ihmistä ja hänen huonoja tuuliaan jatkuvasti. Kasvakoon aikuiseksi.
Koska tämä on vauvapalsta. Oletuksena on aina että keskustelu on negatiivisessa sävyssä ellei sitä erikseen ja painottamalla kerrota positiivisena.