Lihansyöjä, söistkö kasvisruokaa jos...
Meidän perheessä on 3 kasvissyöjää (+kala) ja yksi lihansyöjä (ei kalaa). Lihansyöjä ei laita ruokaa. Vähitellen liharuat ovat tylsistyneet, kun ei jaksaisi yhdelle tehdä. Aina kysyn, mitä liharuokaa tekisin ja lihansyöjä tuskailee, että ei keksi, mitä haluaisi.
Jos olet lihansyöjä, niin siirtyisitkö tällaisessa tilanteessa kasvisruokaan viikonloppuisin? Arkena voisit syödä ruokalassa mitä haluat. Vai söistkö sitä makaronia ja jauhelihaa viikosta toiseen?
Kommentit (83)
Miksi sinä tuskailet liharuokien kanssa, jos niitä syö vain se yksi, joka ei itse niitä laita? Tilatkoon itse liharuokansa jostakin, ei ole sinun ongelmasi.
Vierailija kirjoitti:
En tekisi erikseen liharuokaa isolle miehelle.
Mistä päättelet, että olisi iso mies? Voi olla vaikka alle kouluikäinen lapsi, joka ei edes tiedä kovin paljon liharuokia.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi monet kasvisruoat ovat kokonaisuuksia, johon lihan lisääminen viereen on vähän kummaa. Esim. Kasvislasagne kanafileellä tai cili sin carne kanafileellä. Mies ei myöskään syö näitä kasvisruokia, vaan ottaa vaikka makaronia tilalle. Alkaa olla kohtalaisen tylsää syödä tuollaista ruokaa.
Ap
Aikuinen mies on kuin kakarat? Ei saakeli. Jos ei kelpaa niin tekee itse omat ruoat.
Kasvisruoan lisäksi voi olla kanaa, lihaa tai kalaa sekasyöjälle.
Meidän perheessä ei ole yhtään kasvissyöjää, mutta (tietenkin) teen myös kasvisruokia, koska olen kaikkiruokainen. Ei ole tullut mieleenkään tehdä toista ruokaa vain siksi, että jossain ruoassa ei ole yhtä määrättyä ruoka-ainetta eli lihaa.
Jos eivät tykkää, miettiköön omat ruokansa. Eikä meidän perhe ole todellakaan sellainen, joka iloisesti söisi kaikkea: Yksi perheestä on autisti, jonka ruokavalio on hyvinkin rajoittunut ja toisella samoja piirteitä. Ei mun silti tarvitse alkaa aina kahta ruokaa tekemään. Voi syödä aiempia tähteitä, kaapissa on jotain einestä joka kelpaa tai saa tehdä itse. (Pieni lapsi ei tietenkään voinut itse, silloin lämmitin hänelle, mutta harvoin aloin erikseen tekemään.)
Miksi lihansyöjä ei syö perunoita, juureksia, vihanneksia, viljaa, riisiä, hedelmiä ym. vaan pelkkää makaronia lihan lisäksi? Onko hänellä muitakin autismin piirteitä kuin ruokarajoite? Aika monille autisteille muuten kelpaa jostakin kumman syystä ranskalaiset perunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet, että olisi iso mies? Voi olla vaikka alle kouluikäinen lapsi, joka ei edes tiedä kovin paljon liharuokia.
Lue ketjun viestit. On nirsoileva mies.
Miksei ukko voi hakea valmisruokaa? Yhdelle ei kovin paljon kalliimpi ratkaisukaan, eikä tarttis sun väsätä.
Vierailija kirjoitti:
Piika siellä sunnittelee isännän eväitä
tee iso satsi lasagnes yms ja pakasta annoksina
mies ei syö samaa peräkkäin
Ahaa, on siis mies. Miksi ihmeessä sinä hänelle laitat makaronia, kun kuitenkin on tarjolla muuta ruokaa? Olen minäkin tavannut yhden ihmisen, joka teki kaikille eri ruokaa. Hän oli syntynyt 1920-luvulla.
Jos kyse olisi lapsesta, voisin yrittää keksiä jotain monipuolisempaa, mutta aikuinen mies saisi pitää itse huolen syömisistään.
Koska kyseessä on aikuinen mies, niin tehkööt itse ruokansa viikonloppuna tai sitten syö viikonloppuna kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue ketjun viestit. On nirsoileva mies.
Aloituksessa hän ei tätä maininnut. Siksi ihmettelin, kun usein tuollainen ruokanirsoilu liittyy autistiseen lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Miksei ukko voi hakea valmisruokaa? Yhdelle ei kovin paljon kalliimpi ratkaisukaan, eikä tarttis sun väsätä.
Syö ulkona ma-pe ja usein haetaan viikonloppunakin jotain valmista iltaruoaksi (sushi, pizza jne). Kyse siis vain la-su lounaista.
Ap
Yksi lihan syöjä söi hyvällä ruokahalulla kaurajauhiksesta tehtyä pastakastiketta eikä edes huomannut, että siinä oli lihan tilalla kauravalmiste. Monasti perusjuntit ihan vaan periatteen eikä minkään muun vuoksi vastustavat kasvisruokia. Moni nainen on sanonut minulle, että voisi itse siirtyä kasvisruokaan, mutta ei sitä tee koska mies vastustaa kasvisruokia; antavatko parisuhteessa olevat naiset tosiaankin vielä tänä päivänä miesten mielipiteen vaikuttaa siihen mitä ruokaa itse syövät?
Miksi, oi miksi naiset palvelevat miehiään vielä tälläkin vuosituhannella, kun jokaisella miehellä on mahdollisuus hankkia itse ruokansa? Ap on kotiäiti, jolla ei ole mitään omia tuloja, ei työtä eikä muutakaan kodin ulkopuolista elämää kuin pähkäillä päivät pääksytysten miehelle makaronin lisäksi kelpaavaa liharuokaa?
Harva nainen laittaisi edes sitä jauhelihaa tuollaiselle. Siksi ap:n on turha murehtia sitä, että mies löytäisi paremman kokin, jos hän itse lyö hanskat tiskiin liharuokien osalta.
En tietenkään siirtyisi. Kunnon ruokaa pitää saada joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piika siellä sunnittelee isännän eväitä
tee iso satsi lasagnes yms ja pakasta annoksina
mies ei syö samaa peräkkäin
Tämäkin vielä! Kerro nyt meille yksinkertaisille, mistä merkillisestä syystä sinä suostut tekemään erikseen miehelle joka päivä uuden annoksen makaronia ja jauhelihaa?
Vierailija kirjoitti:
Yksi lihan syöjä söi hyvällä ruokahalulla kaurajauhiksesta tehtyä pastakastiketta eikä edes huomannut, että siinä oli lihan tilalla kauravalmiste. Monasti perusjuntit ihan vaan periatteen eikä minkään muun vuoksi vastustavat kasvisruokia. Moni nainen on sanonut minulle, että voisi itse siirtyä kasvisruokaan, mutta ei sitä tee koska mies vastustaa kasvisruokia; antavatko parisuhteessa olevat naiset tosiaankin vielä tänä päivänä miesten mielipiteen vaikuttaa siihen mitä ruokaa itse syövät?
Eihän se estä naista siirtymästä kasvisruokaan, vaikka mies ei söisi muuta kuin lihaa. Vai onko kyse siitä, että naisella on velvollisuus tehdä ruokaa samassa taloudessa asuvalle miehelle, ja nimenomaan miehen mieleistä ruokaa kaikille?
Nyt täytyy katsoa kalenteria. Minun kalenterissani on vuosi 2025, ei vuosi 1952.
Ihminen on sekasyöjä joten ensiksi tulee mieleen että mistä johtuu halu syödä vain kasviksia? Ryhmäpaine, se on trendikästä, poliittinen tms ideologia, lääketieteellisiä syitä ei liene.
Maailmassa, on pelkistä kasviksista valmistettavia ruokia tosi paljon niin miksi täällä vain halutaan muokata liharuokia kasvisversioiksi? Senkin vuoksi molempien tekeminen rinnakkain on aika helppoa, toki ne joutuu tekemään eri astiaan.
Ja sitten soija, avokadot yms ei ole kyllä ympäristön kannaltakaan kaikkein parhaita vaikka vertaa lihantuotantoon.
En todellakaan söisi mitään lihan korvikkeita, kasviksia kyllä. En keksi mitään syytä miksi liha pitäisi yrittää korvata jollain muulla kuin lihalla. Hirveä vaiva yrittää tehdä kasviksista pihvi joka näyttää ja maistuu samalle kuin liha muttei ole sitä.
Syön lihaa (m).
Tehdään silti paljon kasvissapuskaa, itse pidän makaronilaatikostakin ennemmin vaikka nyhtökauran kanssa kuin jauhelihan, joka on alkanut ällöttää. Kevyempää ja oikein maustettuna parempaa.
Punaista lihaa ei enää juuri ollenkaan mene ylipäätään. Kanaa ja kalaa lähinnä.