Kotitalouksien varallisuus pienenee
https://yle.fi/a/74-20150298?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Toisaalta käyrän mukaan varallisuutta on kaksi kertaa enemmän kuin v. 1997. Mikähän se köyhyystilanne absluuttisesti ottaen sitten on? Ei kyllä kerrottu, oliko indeksillä korjattu, mutta onhan tuota varallisuutta tullut lisää vaikka olisikin.
Kommentit (146)
Minulla on yli miljoonan euron netto-omaisuus. Tunnen monia, joilla on ollut minua paremmat lähtökohdat kasvattaa omaisuutta, mutta heillä on paljon pienempi omaisuus kuin minulla. Se johtuu siitä, että olen halunnut hankkia sijoitusasuntoja ja maksaa asuntolainan pois etuajassa. Olen elänyt säästäväisesti, kun toiset ovat viettäneet leveämpää elämää. Ajanut skodalla, kun kavereilla on audit, asunut kerrostalossa, kun kaverit asuvat omakotitaloissa, matkustanut kerran vuodessa ja mieluiten Euroopassa, kun kaverit tekevät kaukomatkoja jopa kolmesti vuodessa. Nämä valinnat ovat kerryttäneet minulle vuosikymmenten aikana yllättävän paljon verrattuna niihin, jotka eivät alun alkaen ryhtyneet kerryttämään. He sanoivat, että elämä on tässä ja nyt, ja pitää nauttia kun on nuori, ja käärinliinassa ei ole taskuja ja niin edelleen.
Toki omaisuus kasautuu, kun yhä harvempi elää kuten minä, ja tosi monet elävät kuten ystäväni. Ei se väärin ole. Minusta on kumminkin väärin pitää sitä jonain epäkohtana, että minä olen nyt varakas ja nämä toiset eivät ole. Se on ihan reilua ja normaalia.
Tämä kommentti ei liity nyt köyhiin, heillä on eri tilanne. Puhun keski- ja hyvätuloisista ihmisistä, jotka _voivat_ valita, ovatko säästäväisiä vai laittavatko rahansa makeaan elämään. Heitä on paljon. Harva on Suomessa niin varakas tai hyvätuloinen, että omaisuus kertyisi itsestään ilman tietoisia päätöksiä ja parhaasta mahdollisesta elintasosta tinkimistä.
Mitä useampi käyttää tulonsa hulppeaan elämään, ravintolaillallisiin, kalliisiin autoon ja hienoihin matkoihin, sitä normaalimmalta se näyttää, ja silloin vaatii jo vähän pokkaa tehdä toisin ja siirtää tonni kuussa Nordnetiin. Ja lopulta siis sitten uutisoidaan, että nämä harvat ovat syyllisiä varallisuuserojen kasvuun, kun yhä harvemmalla sitten ON merkittävä määrä omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpä yleistyy ihan hitosti. Tuolla on siitä toinen linkki.
Voit menettää kesämökkisi.
Jos pystyt ruokkimaan lapsesi ja maksamaan asuntovelkaa 1300 netolla niin hyvä.
Ja kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon.
Työssäkäyvien sairauslomakorvauksiin menee enemmän kuin työmarkkinatukeen, toimeentulo- ja asumistukeen yhteensä. On selvää, että siellä oli leikattavaa, koska kokonaisuus niin iso. Ja viestiisi viitaten; Ei sairauspäivärahan tarkoitus ole kerryttää kenenkään omaisuutta. Sitähän asuntolainan maksaminen on. Se on korvaus, joka on tarkoitettu elinkustannuksiin sairauden ajaksi. Ja on suurta epäyhdenvertaisuutta, että samasta sairaudesta toiselle maksettava korvaus on esim. 7000e/kk ja toiselle maksettava on vaikkapa 1800e/kk. Verorahoista. Tai veroluonteisesta. Tuossakin tapauksessa rikas saa eniten sosiaalitukea.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yli miljoonan euron netto-omaisuus. Tunnen monia, joilla on ollut minua paremmat lähtökohdat kasvattaa omaisuutta, mutta heillä on paljon pienempi omaisuus kuin minulla. Se johtuu siitä, että olen halunnut hankkia sijoitusasuntoja ja maksaa asuntolainan pois etuajassa. Olen elänyt säästäväisesti, kun toiset ovat viettäneet leveämpää elämää. Ajanut skodalla, kun kavereilla on audit, asunut kerrostalossa, kun kaverit asuvat omakotitaloissa, matkustanut kerran vuodessa ja mieluiten Euroopassa, kun kaverit tekevät kaukomatkoja jopa kolmesti vuodessa. Nämä valinnat ovat kerryttäneet minulle vuosikymmenten aikana yllättävän paljon verrattuna niihin, jotka eivät alun alkaen ryhtyneet kerryttämään. He sanoivat, että elämä on tässä ja nyt, ja pitää nauttia kun on nuori, ja käärinliinassa ei ole taskuja ja niin edelleen.
Toki omaisuus kasautuu, kun yhä harvempi elää kuten minä, ja tosi monet elävät kuten ystäväni. Ei se v
Riihimäen Rockefeller?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50% suomalaisista omistaa yhteensä 4% varallisuudesta. Sellainen unelma meillä, eiköhän viedä ne viimeisetkin neljä prossaa rikkaiden taskuun!
Ylimmän desiilin varallisuus ei ole kasvanut, vaan se on pysynyt suunnilleen ennallaan.
"Esimerkiksi vuoteen 1994 verrattuna varakkaimman kymmenyksen osuus nettovaroista on noussut 10,4 prosenttiyksikköä."
Juu ei ole yhtään kasvanut ei lol
Vuosina 2013-2023 ei ole muuttunut juuri lainkaan. Eli heille ei ole kertynyt juurikaan lisää varallisuutta. Heidän varallisuutensa arvo ole laskenut yhtä paljon kuin alempien desiilien, mutta alempien desiliien omaisuus ei ole siirtynyt heille. Kokonaisuutena suomalaisten varallisuus on laskenut.
Sipilän aikana rikkaat rikastui ja köyhät köyhtyi.
https://voima.fi/artikkeli/2021/yhdeksan-kymmenesta-suomalaisesta-koyht…
Vierailija kirjoitti:
Tämä maa ei nouse ennen kuin meiltä poistetaan pakkoruotsi, virkamiesruotsi ja 2-kielisyys.
Purra nostaa esiin uhkakuvan. Mikäli pakkoruotsista luovuttaisiin, se voisi Purran mukaan johtaa alempien yhteiskuntaluokkien kannalta huonoon lopputulokseen, kun heidän lapsensa eivät opiskelisi enää ruotsia.
-Toisaalta ylemmissä luokissa muutos ei olisi läheskään niin suurta. Koska ruotsin kielen vaatimukset yhteiskunnan monissa tehtävissä eivät vielä pitkään aikaan häviäisi, olisivat ruotsia opiskelleet huomattavassa etulyöntiasemassa niin jatko-opintojen kuin ammatinvalinnankin suhteen, Purra pohtii.
Viime vuonna 3000 brutto palkalla sai sairaspäivärahaa 1600 netto, mutta tänä vuonna 1300 netto.
Hallitus leikkasi sairaspäivärahaa.
Että jos tulee syöpä niin se on ehkä oma vika.
Ja omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää.
Viime vuonna vielä sai omistusasuntoon asumistukea.