Äänestämisestä, osaatteko neuvoa?
Asun virallisesti ulkomailla, mutta en voinut käydä ennakkoäänestämässä täällä. Olen kuitenkin tulossa Suomeen virallisena äänestyspäivänä, muta voinko silloin äänestää siellä, kun kotipaikkani on ulkomailla?
Kommentit (15)
No, onko sinulle tullut ilmoitus että olet oikeutettu äänestämään? Esim suomi.fi
"mutta en voinut käydä ennakkoäänestämässä täällä"
Miksi et?
On tullut kotiin äänestysilmoitus, en tosin tiedä mihin olen sen laittanut. Kannattaako hakea?
Ap
Vierailija kirjoitti:
"mutta en voinut käydä ennakkoäänestämässä täällä"
Miksi et?
Koska olen ollut tosi sairas ja äänestyspaikka on kaukana. Niitä ei täällä ulkomailla ole ihan joka kulmassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
On tullut kotiin äänestysilmoitus, en tosin tiedä mihin olen sen laittanut. Kannattaako hakea?
Ap
No siinähän sanotaan mikä on sun virallinen äänestyspaikkasi.
Voit äänestää oman vaalipiirin äänestyspaikassa äänestyspäivänä.
Hmm joo, mutta en muista sanotaanko siinä, että vaalipiirini on tämän maan suurlähetystö vai entisen kotipaikkani äänestyspaikka Suomessa. Siksi kysyn täällä, kun se paperikin on jossain hukassa. Haluaisin kuitenkin äänestää.
Ap
Voit tiedustella äänestyspaikkaasi jos se on unohtunut
Voit äänestää. Äänestyspaikkasi on sen osoitteen äänestyspaikka, missä asuit viimeiseksi Suomessa.
Kiitos av! Kirjauduin tuonne suomi.fi-sivulle ja löysin tiedon sieltä. Näköjään olen asunut niin kauan ulkomailla, että äänestyspaikka Suomessa on vaihtunut. Hyvä tietää, että voin vielä äänestää!
Voit äänestää, olen itse äänestänyt kerran Suomessa vaikka olen asunut ulkomailla kohta 30 vuotta. Satuin olemaan lomalla Suomessa äänestyspäivånä. Äänestyspaikkasi määräytyy sen mukaan missä asuit viimeksi Suomessa. Se on mainittu siinä saamassasi äänestysilmoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Hmm joo, mutta en muista sanotaanko siinä, että vaalipiirini on tämän maan suurlähetystö vai entisen kotipaikkani äänestyspaikka Suomessa. Siksi kysyn täällä, kun se paperikin on jossain hukassa. Haluaisin kuitenkin äänestää.
Ap
Se ilmoituksessa kerrottu äänestyspaikka on aina viimeisen Suomen osoitteesi mukaan ja Suomessa. Se ei ole koskaan ulkomailla.
Minun äänestyspaikkani oli vaihtunut. Se on kyllä entisessä kotikaupungissani, mutta äänestyspaikan alueeksi on merkitty "avoin alue." Ei siis mene entisen osoitteen mukaan, vaan tosiaan entisen kotipaikkakunnan.
Ap
On tosiaan hienoa että meiltä ei oteta äänioikeutta pois. Monissa maissa sen menettää kun on asunut ulkomailla tietyn ajan.
Et