Nirso kissa
Mitä ihmettä tarjota vanhalle kissalle, joka on todella nirso? Mikään ruoka ei kelpaa, mutta silti nälissään kerjää ruokaa. Kaikki ruoat on kokeiltu, hetkeksi löytyy jokin ruoka, joka kelpaa pariksi päiväksi ja sitten taas kyllästyy. Eläinlääkäri on jo aloittanut Miratazin, mutta ei kai sitäkään voi jatkuvasti käyttää. Kissalla on kilpirauhasen liikatoiminta, joka on tasapainossa lääkityksellä.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kohta 18v. kissarouva sai avun ruoka- ja vatsaongelmiinsa Royal Caninin gastrointestinal nappuloista. Reppana ei syönyt juuri muuta kuin hyytelöt litki ja muu jäi lautaselle, laihtui huomattavasti. Lääkärin neuvosta kokeiltiin noita nappuloita, aluksi vieroksui mutta nyt syö hyvin ja paino on taas hyvällä mallilla. Olen koittanut jos söis märkäruokaakin mutta se on ihan nou, nou.
Tuo on erikoisruokavalio eikä kaikille kissoille tarkoitettu.
Tuota ruokaa voi syödä lähes kaikki kissat, vaikka se on ensisijaisesti tarkoitettu mahavaivaisille kissoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kohta 18v. kissarouva sai avun ruoka- ja vatsaongelmiinsa Royal Caninin gastrointestinal nappuloista. Reppana ei syönyt juuri muuta kuin hyytelöt litki ja muu jäi lautaselle, laihtui huomattavasti. Lääkärin neuvosta kokeiltiin noita nappuloita, aluksi vieroksui mutta nyt syö hyvin ja paino on taas hyvällä mallilla. Olen koittanut jos söis märkäruokaakin mutta se on ihan nou, nou.
Tuossahan lukee, että lääkärin neuvosta...eiköhän eläinlääkäri tiedä nämä asiat. Olen itsekin noita samoja nappuloita omalle kissalleni ostanut ja eläinlääriasemalla kysyin, voiko käyttää jatkuvasti vaikka kissan vatsavaivat olivat jo ohi, vastaus oli, että kyllä voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin syödään kastikkeruoista vain kastikkeet, eli hyytelömäisellä mennään. Yksi syö paljon kuivaruokaa, toinen harvemmin. Kun löytyi ruoka joka yleensä kelpaa, niin en ole sitä vaihtanut, vaikka välillä päivä-pari nyrpistellään. Nappisilmävonkumisen alkaessa (lähes) täyden ruokakupin äärellä en anna yhtään siimaa. Syö tai on syömättä. Kuivaruokaa on aina tarjolla kuitenkin ja lopulta kun on oikea nälkä, niin nekin kelpaa jos märkäruoka on jäänyt kuppiin syömättä. 12 vuotta näillä menty eikä ole koskaan tarvinnut eläinlääkärissä käydä. Normaalipainoisia ja sosiaalisia otuksia.
Et poista hammaskiveä etkä rokotuta. Taidat olla köyhä.
Mihin ihmeeseen sisäkissa rokotusta tarvitsee? Koronaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanha kissa on? Vanha kissa vähentää syömistä. Vanha kissaon vähintään 15- vuotias. Älä nyt laita niitä mitä ei syö. Kokeile Porta 21 ja Cosma tonnikala/ katkarapu. Tilaa yhtä pussia tai purkkia. Syökö jauhelihaa, broileria, kalaa. On pakko vaan kokeilla. Meillä kolme kissaa ja kaikki syö eri ruokia. Seniori on jo 15- vuotias.
Kissa on 18-vuotias, ikäisekseen nuorekas ja labra-arvot hyvät, kilpirauhanen pysyy kunnossa lääkityksellä. Porta tonnikalaa suostuu syömään silloin tällöin, tuota Cosmaa en ole kokeillut. Raksuja (Royal Canin seniori) syö vähän joskus. Ei syö jauhelihaa, eikä mitään raakaravintoja.
Meillä on myös toi seniori naksu. Se neliönmuotoinen on herkumpaa. Portasta tykkää siitä naudanliha/ tonnikala. On punainen purkki. Cosmasta tonnikala/ katkarapu. Voit kokeilla sitä kalkkunansiivua. Sit on sellainen neliönmuotoinen purkki. Keltainen penturuoka. Tuota syö kasvattajan vanha kissa. Kissasi on niin vanha että matkalla jo viimeiseen lepoon. Niin me ihmisetkin tehdään että syöminen vähenee. Meiillä rotukissoja ja tuo vanhin on kanssa laihtunut ja tutkittu mutta tää rotu elää noin 17 vuotiaaksi. Olette hyvin normaalissa tilanteessa. Voimia toivotan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota ruokaa voi syödä lähes kaikki kissat, vaikka se on ensisijaisesti tarkoitettu mahavaivaisille kissoille.
Näin eläinlääkäri sanoi minulle kun asiasta kysyin. Voi syödä tuota loppuikänsä ja hyvä niin. Ei tarvitse enää stressata kissan syömistä ja kisu voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan lukee, että lääkärin neuvosta...eiköhän eläinlääkäri tiedä nämä asiat. Olen itsekin noita samoja nappuloita omalle kissalleni ostanut ja eläinlääriasemalla kysyin, voiko käyttää jatkuvasti vaikka kissan vatsavaivat olivat jo ohi, vastaus oli, että kyllä voi.
Nyt on kyse ap: n kissan syömisestä eikä sinun kissastasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi syödä AP:n kissaa.
Paista kuhaa voissa ja laita pieni määrä kermaa.
Luulisi katille kelpaavan.
Täällä kissani ainoa oikea kuivaruoka on Royal-canin-savour-Royal. Tarkoitettu nirsoille kissoille.
lisäksi kattini syö kermaiset herkut soseita esim churu Greamy tai Lidl n vastaavia mössöjä.
Meidän rescue söi koko elämänsä latzia, ei halunnut muuta ruokaa syödä. viimeisen kerran käytettiin ellillä kuukausi ennen lopetusta eikä siitä löydetty mitään vikaa mistään. Kissoissa on eroja, kaikki eivät sairastu markettiruuasta, vaikka muuta väitetään. Tuli meille pentuna ja kuoli 18v.
Totuus on se että kissa elää jatkoajalla lääkityksen myötä ja koska ikää on jo paljon. Kissan normaali elinikä on 16-17. Tämän jälkeen usein joutuu punnitsemaan pitkittääkö elämää turhaan sairauksia hoitaessa. Kun eläin lakkaa syömästä ja mitään selvää syytä (esim hampaat) ei ole niin silloin ollaan menossa loppua kohti. Olisi armeliainta viedä viimeiselle matkalle eikä pakkoruokkia. Kissan aika on nyt.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se että kissa elää jatkoajalla lääkityksen myötä ja koska ikää on jo paljon. Kissan normaali elinikä on 16-17. Tämän jälkeen usein joutuu punnitsemaan pitkittääkö elämää turhaan sairauksia hoitaessa. Kun eläin lakkaa syömästä ja mitään selvää syytä (esim hampaat) ei ole niin silloin ollaan menossa loppua kohti. Olisi armeliainta viedä viimeiselle matkalle eikä pakkoruokkia. Kissan aika on nyt.
Järkky kommentti. Eikö tuossa kysytty iäkkäälle kissalle kissanruokavinkkejä? Missä tossa oli pakkoruokinnasta mitään? Kissan elämänlaatu voi olla vanhanakin hyvä, eikä lääkityksellä hoidettavissa oleva sairaus sitä välttämättä huononna yhtään.
Et poista hammaskiveä etkä rokotuta. Taidat olla köyhä.