Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tulee uskomus että maalla kaikki tuntevat toisensa?

Vierailija
22.03.2025 |

Asun noin 10000 ihmisen paikkakunnalla ja erittäin sosiaaliset ihmiset tuntevat ehkä pari tuhatta ihmistä niin eihän tuo ole lähellekään kaikki ja kun suurin osa epäsosiaalisia niin ei voi pitää paikkaansa.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkakunta on eri asia kuin kylä maalla, jossa useimmat ennen tunsi kaikki asukkaat eli muutama sata asukasta yleensä. Ei tosin enää, kun ei ole yhteisöllisyyttä, vaan on niitä muualta, muuttaneita erakkoja ym. 

Vierailija
2/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tuossa taustalla sitäkin, että vaikka ei tunnekaan "kaikkia" henkilökohtaisesti, niin kuitenkin "kaikkien" kanssa on kuitenkin aina joku yhteinen tuttu, joka yhdistää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 50-luvulla varmaan noin olikin, että kaikki tunsivat kaikki.

4/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Oon asunut alle 5000 asukkaan tuppukylässä, enkä tuntenut juuri ketään 😄

Vierailija
5/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 000 ihmistä hän on jo iso paikkakunta! Täysin eri asia kuin jotkut sadan asukkaan kylät joissa lähes kaikki väkisinkin tuntee toisensa. 

Vierailija
6/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös noin 10k ihmisen pitäjässä ja jonkin verran epäsosiaalinen. Osa tuntee minut vuosien takaa kouluajoilta. Koska minut nähdään harvoin, on heidän ehkä hankala suhtautua minuun. Siksi useimmat eivät käsitä että en ole se sama jantteri kuin vuosia sitten kouluaikaan.

Vierailija
7/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kylässä, jossa asuu noin pari-kolmesataa ihmistä. Suuren osan tunnen, mutta on täälläkin useita taloja, joista en tiedä ketä niissä asuu. 

Vierailija
8/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Meidän pitäjässä asuu 2000 ihmistä enkä silti edes vielä sanoisi tätä ihan maaseuduksi. 10 000 on ihan hitosti porukka. 

Vierailija
9/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun suvut ja ihmiset ennen asuivat pitkään samassa paikassa ja kiinni maassa, niin kyllähän siinä ns. tunnettiin ympärillä asuvat. Nykyisin ei enää ole näin vaan ihmiset muuttaa, tilat vaihtaa omistajaa jne. eikä sellaista vanhaa yhteisöllisyyttä ole. Et ole enää kiinni pienessä tilassa vaan maailmalla on helppo liikkua.

Vierailija
10/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ehkä ottaa sanonnan liian kirjaimellisesti. Mä oon muuttanut aikuisiällä tuollaiselle 10 000 asukkaan paikkakunnalle. Vaikka olenkin sosiaalinen ja tutustun helposti ihmisiin, mun verkostot on täällä tosi pieniä (ensimmäiset 10 vuotta täällä tein lapsia sekä yksinyrittäjän hommaa kotoa käsin, eli en esim. töissä tavannut ihmisiä). Sitten taas, kun tapaan ihmisiä, joiden juuret ovat täällä, jotka ovat asuneet täällä koko elämänsä tai lähes koko elämänsä ja ehkä heidän puolisonsakin on täältä kotoisin, heillä on useita sosiaalisia verkostoja töiden, harrastusten, uskonnon, politiikan jne. kautta, niin kyllähän he tuntevat ihan valtavan määrän ihmisiä.

Vierailija
11/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli ennen. Mun isoisällä oli yhteinen traktori ja yhteinen puimuri naapureiden kanssa. Kuka nykyään hankkisi edes yhteistä moottorisahaa tms. harvoin käytettävää vaikka se olisi järkevää? 

Vierailija
12/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli ennen. Mun isoisällä oli yhteinen traktori ja yhteinen puimuri naapureiden kanssa. Kuka nykyään hankkisi edes yhteistä moottorisahaa tms. harvoin käytettävää vaikka se olisi järkevää? 

On tosi yleistä, että puimureissa on useampi osakas. 

Vierailija
13/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ehkä ottaa sanonnan liian kirjaimellisesti. Mä oon muuttanut aikuisiällä tuollaiselle 10 000 asukkaan paikkakunnalle. Vaikka olenkin sosiaalinen ja tutustun helposti ihmisiin, mun verkostot on täällä tosi pieniä (ensimmäiset 10 vuotta täällä tein lapsia sekä yksinyrittäjän hommaa kotoa käsin, eli en esim. töissä tavannut ihmisiä). Sitten taas, kun tapaan ihmisiä, joiden juuret ovat täällä, jotka ovat asuneet täällä koko elämänsä tai lähes koko elämänsä ja ehkä heidän puolisonsakin on täältä kotoisin, heillä on useita sosiaalisia verkostoja töiden, harrastusten, uskonnon, politiikan jne. kautta, niin kyllähän he tuntevat ihan valtavan määrän ihmisiä.

Mun naapurissa tällaisessa pienessä liitoskunnassa asuu mummo, jonka talo on myös hänen synnyinkotinsa. Sama suku on asunut noilla mailla satoja vuosia. Hän todellakin tuntee suunnilleen kaikki kymmenien vuosien ajalta ja tietää kertoa, ketä missäkin on asunut vaikka 50-luvulla. Jotkut hiljattain muuttaneet ovat käytännössä aivan eri porukkaa, ja eipä sellaisia paljon näihin tuppukyliin päädykään. 

Vierailija
14/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko ne naapureita? 

Vierailija
15/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko ne naapureita? 

Mitä sillä on merkitystä?

Vierailija
16/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat sukua keskenään.

Vierailija
17/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikkakunta on eri asia kuin kylä maalla, jossa useimmat ennen tunsi kaikki asukkaat eli muutama sata asukasta yleensä. Ei tosin enää, kun ei ole yhteisöllisyyttä, vaan on niitä muualta, muuttaneita erakkoja ym. 

Asun pikkukyällä jossa ennen ollut kyläkoulukin. Muualta muuttaneena, tunnen kaikki n. kolmen km säteellä.  Mutta esim naapurikylällä 7km päässä on 75-85v  ihmisiä jotka ei koskaan ole käynyt tällä kylällä eivätkä kaikkia tunne.

Vierailija
18/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 000 ihmistä hän on jo iso paikkakunta! Täysin eri asia kuin jotkut sadan asukkaan kylät joissa lähes kaikki väkisinkin tuntee toisensa. 

Tuntee tai "tuntee".  Ökyisännät ei köyhiä tunne.

Vierailija
19/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 1000 ihmisen paikkakunnalla, sekä 2000 ihmisen paikkakunnalla. En kummassakaan tuntenut kaikkia.

Vierailija
20/27 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun pikkukyällä jossa ennen ollut kyläkoulukin. Muualta muuttaneena, tunnen kaikki n. kolmen km säteellä.  Mutta esim naapurikylällä 7km päässä on 75-85v  ihmisiä jotka ei koskaan ole käynyt tällä kylällä eivätkä kaikkia tunne.

Joo, mekin tunnetaan kaikki 3 km säteellä - tasan yksi naapuri. Sen lisäksi koko kylältä pari tyyppiä. Ja muualta tänne muutettiin 10-vuotta sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi