Millaisia 2-4v. lapset ovat päiväkodeissa?
Onko meininki levotonta? Onko lapset jotenkin vilkkaampia kuin "ennen"?
Kommentit (6)
2-vuotiaat nyt on vielä aika pieniä eikä heistä oikein voi sanoa juuta tai jaata... 4-vuotiaat on sitten jo eri juttu ja alkaa näkymään kunnolla rajojen puute jne.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksessa lasten tulee itse selvittää ristiriidat joten väkivalta on hyvin yleistä. Siellä huudetaan, purraan, lyödään, potkitaan - kaikki on sallittua, hoitajat ei mene väliin, koska "eihän lapset koskaan opi, jos aikuinen on aina auttamassa".
Oman lapsen kanssa on talven aikana käyty 3 kertaa lääkärissä varhaiskasvatuksessa syntyneiden vammojen takia.
Itsellä aika erilainen kokemus vakatyöntekijänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksessa lasten tulee itse selvittää ristiriidat joten väkivalta on hyvin yleistä. Siellä huudetaan, purraan, lyödään, potkitaan - kaikki on sallittua, hoitajat ei mene väliin, koska "eihän lapset koskaan opi, jos aikuinen on aina auttamassa".
Oman lapsen kanssa on talven aikana käyty 3 kertaa lääkärissä varhaiskasvatuksessa syntyneiden vammojen takia.
Myös lapseni päiväkodissa vakatyöntekijöillä on erilainen kokemus, meidän oletuksensa on, että me vanhemmat puremme lasta, vaikka lääkärin tekemän tutkimuksen mukaan puremajäljet täsmäävät noin 3v lapsen hampaistoon. Kun haen lasta hoidosta, voi pihan reunalla 3 lasta potkia yhtä eikä kukaan mene väliin. Kun sanon varhaiskasvattajalle, että hei, tuolla on tilanne päällä, on vastaus aina, että "siellä vain nahistellaan, eikä joka asiaan aikuisen pidä puuttua".
Mitäpä sitä osaisi omista lapsista sanoa, kun ei ole vertailukohtaa. Olivat n. 1,5 v. kun menivät päiväkotiin ja tottahan olivat erilaisia 2 v., 3 v. ja 4-vuotiaina.
Sen voin sanoa, että molemmilla on hyviä muistoja päiväkodista. Ideaalitilanteessa ryhmät olisivat pienempiä, työntekijät innostuneita, vaihtuvuus pientä ja rahaa enemmän mm. kirjoihin, peleihin ja askartelutarvikkeisiin, mutta kaiken kaikkiaan olin hyvin tyytyväinen varhaiskasvatukseen Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös lapseni päiväkodissa vakatyöntekijöillä on erilainen kokemus, meidän oletuksensa on, että me vanhemmat puremme lasta, vaikka lääkärin tekemän tutkimuksen mukaan puremajäljet täsmäävät noin 3v lapsen hampaistoon. Kun haen lasta hoidosta, voi pihan reunalla 3 lasta potkia yhtä eikä kukaan mene väliin. Kun sanon varhaiskasvattajalle, että hei, tuolla on tilanne päällä,
Aika lennokkaalta kuulostaa. Itse olisin tuossa vaiheessa jo siirtänyt lapseni toiseen päiväkotiin.