Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tekee ratsastuksesta niin suositun harrastuksen? Mikä se juttu on siinä?

Vierailija
11.03.2007 |

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai miten sillä pakaralihaksella vaikutetaan hevosen vasempaan takajalkaan tai miten istuntaa tiivistetään että hevonen kokoaa itsensä parempaan pakettiin ja enemmän avuille.

Vierailija
22/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun yrittää hevosen siihen pakettiin saada. En usko että edes huippuluokan ratsut on ihan helposti noin vain koottu. Ja sitten kun siinä muodossa pitää vielä " temppuja" tehdä (liikkeitä/hypätä)

t.31

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

samalla tavoin kuin jollain spinning-tunnilla. Mutta kyllähän se lihaskuntotreenistä käy. Ja ottaa ihan eri lihaksiin kuin mikään muu laji.

Ei sitä pilates-tunnillakaan välttämättä hengästy tai hikoile, mutta on silti erinomaista liikuntaa.

Itse nautin nykyisin (2 lapsen stressaantuneena äitinä) erityisesti siitä, että tallilla ollessa ja ratsastaessa ihan kaikki arkipäivän huolet unohtuvat. Ei enää muistakaan kuopuksen korvakierrettä tai esikoisen uhmakohtauksia, keskittyy vain hevosen liikkeisiin, omaan istuntaan jne. Itse olen hurahtanut kouluratsastukseen: jotain koululiikettä tai ihan vain hevosen muotoa voi viilata tuntikausia, ja ne huippuhetket, kun hevonen kulkee juuri oikein ovat ihan mahtavia.

Vierailija
24/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratsastanut siis neljä vuotta ja kilpaillut sekä este- että maastoratsastuksessa. Vähän olet nolo, jos alat venkuloida, että en ymmärrä ratsastuksesta mitään, jos en pidä sitä kummoisena fyysisenä rasitteena.

Vierailija:

Niinpä. On aika vaikea selittää ulkopuoliselle minkälainen vaikutus on sillä että tasapaino horjahtaa aavistuksen verran vasemmalle istuinluulle

tai miten sillä pakaralihaksella vaikutetaan hevosen vasempaan takajalkaan tai miten istuntaa tiivistetään että hevonen kokoaa itsensä parempaan pakettiin ja enemmän avuille.

Tarkoitukseni ei ollut väheksyä ratsastuksen erinomaisuutta esim. tasapainon ja kehonhallinnan välineenä, niistäkin mainitsin alkuperäisessä kirjoituksessani, luepa sieltä. Ja totta helkatissa tiedän, että hevosta ohjataan koko kropalla, ei pelkästään pohkeilla - mutta kärjistin ollakseni havannollinen.

Lue sitä paitsi oma kirjoituksesi... " tasapainon horjahtaminen aavistuksen verran vasemmalle istuinluulle" jne. ei ole fyysisesti kuormittavaa. Ei vaan ole, usko pois.

15

Vierailija
25/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa että 15 vuoden kokemuksella osaa sanoa vähän paremmin.

Vierailija
26/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuallakin kuin hevosmaailmassa. Siksi se onkin niin kehittävä harrastus. Ja rasitusasteesta voi itse päättää, itselle tulee hiki ratsastamisesta muttei ratsastelusta ja molemmat on kivoja.

Kiitolaukkalähtö tai montestartti käy sitten jo kunnon päälle etenkin jos istuu jockey-istunnassa. Molemmat kokeillut useampaan kertaan.

Hevostelu vie murheet mennessään ja on ihmeen lähellä luontoa. Upea juttu!

Vierailija
27/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en sitäpaitsi yrittänytkään väittää, että siinä mitää äärimmäistä rasitusta saavutettaisiin, etkö ymmärrä lukemaasi, juuri sen sanoin.

Tietenkään painon laskeminen vasemmalle istuinluulle ei ole fyyisenä suorituksena merkittävä, mutta ihan kelpo liikunnasta kyllä käy se että pitää huolen että niin ei pääse käymään.

Veikkaan että heilut kuin heinämies siellä selässä ja hevonen kulkee pää pystyssä ellei se sitten ole jonkun muun kouluttama kiltti ja avulias automaatti.

Kukaan pidempään ratsatanut ei edes yritä esittää, että sellainen rento maastolenkki olisi mitenkään rasittavaa - eikä kyllä sillä tavalla tehokkasti ratsastajan taitoja kehittävääkään, mutta hauskaa vaihtelua. Itse asiassa on tavallaan sisäpiiritsoukki se kuinka kokemattomat aina hinkuvat sinne maastoon, kun eivät kässää mitä sillä ratsastuksella oikeasti on tarjottavanaan.

Kunto on minulla hyvä, lasten yleisurheilutreenien aikuisten tapahtumassa juostussa cooperissa menee edelleen se 3000m mikä teininä. Kuitenkin itse kun palasin raskauden ja äitiysloma jälkeen ratsastuksen vajaan vuoden tauon jälkeen niin kenttätyöskentelyssä loppui kunto ja istunta hajosi ja hevonen painui kädelle puolen tunnin jälkeen.

12

Vierailija
28/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai seuratasolla...Vierailija:

Olen ratsastanut siis neljä vuotta ja kilpaillut sekä este- että maastoratsastuksessa. Vähän olet nolo, jos alat venkuloida, että en ymmärrä ratsastuksesta mitään, jos en pidä sitä kummoisena fyysisenä rasitteena.

15

Itse olen aikoinani kilpaillut kansallisella tasolla - olin liiton valmennuksessa ja tavoitteenani kansainväliset kilpakentät.

Ja voin vakuuttaa sinulle, että silloin kun ratsastuksessa päästään tietylle tasolle - se todella käy urheilusta.

Vierailija
29/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä minulla syke nousee samalle tasolle koulu- tai estevalmennuksessa kuin se nousee hieman alle tunnissa juoksemassani 10 kilometrin juoksulenkissä. En todellakaan ole huonossa kunnossa, mutta jo pelkkä ravissa istuminen hiemankin isompiaskelisella hevosella on fyysisestikin melkoisen rasittavaa. Ja minullakin sitä harrastustaustaa on yli 25 vuotta ja joskus olen kilpaillut aika tosissanikin, vaikka nykyisin lähinnä aluekisoihin itseäni raahaan.

Vierailija
30/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ovat vähän " jätkämäisiä" . Eipä tallilla hirveästi hienostella ja hommat on aika ronskeja.

Eri asia sitten onko se huono piirre. Minusta ei.

Vierailija
31/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole edes löytäneet niitä lihkaisa joita siinä pitäisi käyttää.

Vierailija
32/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta (koulu)ratsastus on hyvin samantapaista kuin pilates: kuuma tulee, väsyy ja homma vaatii sellaista perushyvää lihaskuntoa ja lihasten hallintaa (myös sellainen jäntevä rentous on tärkeä osa).

Mitään jatkuvaa hengästymistä vaativaa (aerobista) liikuntaa perusratsastus ei ole, paitsi joku esteradan suorittaminen (muutamia minuutteja) tai maastoesteet tms. vauhdikas ja samalla vaativa meno. Poikkeuksia tietysti on, jos yhteistyö on (hm...) jotenkin erityisen haastavaa tai valmentaja on täysi natsi ;)

Vierailija
33/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joogan/pilateksen kaltaista silloin kun sujuu. Isoliikkeinen hevonen nostaa pulssia ja kun alla haastava tapaus tosikin raskasta.

Huipulla on sitten vielä asia erikseen. tuskin moni sunnuntailaskettelija saavuttaa samoja rasitustasoja kuin Palander, mutta saa silti hyvää kuntoa kohottavaa liikuntaa. Sama pätee lenkkeilyyn - eihän se ole edes terveellistä eikä kuntoa kohottavaa painaa normaalia lenkkiä veren maku suussa vaan siinä mennään sopivilla tasoilla.

12

Vierailija
34/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tuntui oudolle, jollei se opettaja ollut täysi natsi, nykyisin kaikki on mukavia ja analyyttisiä ja selittää miten hevonen toimii, eikä vaan karju siellä kentän laidalla pikkulapsille kurkku suorana.

Vierailija
35/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minä en sitäpaitsi yrittänytkään väittää, että siinä mitää äärimmäistä rasitusta saavutettaisiin, etkö ymmärrä lukemaasi, juuri sen sanoin.

Tietenkään painon laskeminen vasemmalle istuinluulle ei ole fyyisenä suorituksena merkittävä, mutta ihan kelpo liikunnasta kyllä käy se että pitää huolen että niin ei pääse käymään.

Veikkaan että heilut kuin heinämies siellä selässä ja hevonen kulkee pää pystyssä ellei se sitten ole jonkun muun kouluttama kiltti ja avulias automaatti.

Kukaan pidempään ratsatanut ei edes yritä esittää, että sellainen rento maastolenkki olisi mitenkään rasittavaa - eikä kyllä sillä tavalla tehokkasti ratsastajan taitoja kehittävääkään, mutta hauskaa vaihtelua. Itse asiassa on tavallaan sisäpiiritsoukki se kuinka kokemattomat aina hinkuvat sinne maastoon, kun eivät kässää mitä sillä ratsastuksella oikeasti on tarjottavanaan.

Kunto on minulla hyvä, lasten yleisurheilutreenien aikuisten tapahtumassa juostussa cooperissa menee edelleen se 3000m mikä teininä. Kuitenkin itse kun palasin raskauden ja äitiysloma jälkeen ratsastuksen vajaan vuoden tauon jälkeen niin kenttätyöskentelyssä loppui kunto ja istunta hajosi ja hevonen painui kädelle puolen tunnin jälkeen.

12

Aika hassua, että sanot maastoratsastusta kevyeksi, kun sitä yleisesti silti pidetään kilpatasolla kaikkein fyysisimpänä lajina ;=DD

Kuten olen koko ajan sanonut, ratsastus on hyvä laji tasapainolle ja kehonhallinnalle. Syvät vatsalihakset ja lantio pysyvät hyvässä kunnossa. Mutta aerobista kuntoa sillä ei kehitetä juuri pätkääkään, ei myöskään kestävyyttä.

Olette tosi hauskoja, naiset. Teillä on tässä ketjussa ollut ihan vimmattu tarve selittää väitteitäni pois, mutta yhdelläkään ei ole ollut tarjota mitään evidenssiä.

Sen sijaan keskitytte haukkumaan minua ja tekemään " johtopäätöksiä" ratsastustaidoistani, tavoistani ratsastaa ja " tiedätte" , millaisilla hevosilla ratsastan ja millä tasolla kilpailen.

Ootte noloja, ei voi muuta sanoa. Mutta eläkää jatkossakin siinä kuvitelmassa, että ratsastamalla pidätte itsenne kondiksessa. Minä ratsastan, koska rakastan sitä lajina ja hevosia erityisesti - ja kunnon pidän hyvänä muilla urheilulajeilla.

-15-

Vierailija
36/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ratsastajat putoavat joskus ja voi jäädä elinikäisiä vammoja. Hevonenhan väsyy juoksussakin ihmistä nopeammin.

Vierailija
37/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Silloin tuntui oudolle, jollei se opettaja ollut täysi natsi, nykyisin kaikki on mukavia ja analyyttisiä ja selittää miten hevonen toimii, eikä vaan karju siellä kentän laidalla pikkulapsille kurkku suorana.

varsinkin silloin ihan alussa, kun ei vielä ymmärtänyt mitä pitäisi tehdä - ja opettava vain huusi, irvaili, solvasi henkilökohtaisuuksiin mennen minkä ehti.

Vierailija
38/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin googlata aiheesta, mutta joka paikassa oli tosi erilaisia arvioita siitä, miten rasittavaa se on ja paljonko kuluu kaloreita.

Esim täällä ratsastus arvioidaan aika lällyksi lajiksi:

http: //www. keho. net/x-tra/kulutus2. php

Sen mukaan kuluttaa saman verran kaloreita kuin reipas kävely, eli ei kovinkaan paljon.

Jossain toisella saitilla taas arvioitiin sen kuluttavan noin kaksi kertaa noin paljon.

Eli se on vähän kai uskon asia, mitä arvioi. Riippuu lajista, ratsastustyylistä ja pohjakunnosta.

Minä en ole teini-iän jälkeen ratsastanut, enkä aio antaa omien lasteni ratsastaa. Kyseiseen lajiin liittyy turhan iso tapaturmariski ja en pidä siitä nokkimisjärjestys-jutusta, joka talleilla vallitsee.

Vierailija
39/39 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Aika hassua, että sanot maastoratsastusta kevyeksi, kun sitä yleisesti silti pidetään kilpatasolla kaikkein fyysisimpänä lajina ;=DD

Maastorastastus on kevyttä, jos se on matkustusta, raskasta jos mennään tosissaan kenttäkisa- tai edellisen treenimielessä, mutta tällaiset nyanssit eivät sinulle näytä valkenevan sitten milläään.

On todella kuvaavaa, että kaikille, jotka tässä ketjussa ovat ratsastaneet oikeasti kauan tämä ratsastuksen fyysisen rasittavuuden ja sen vaihteluun liittyvä asia on ihan päivänselvä, kun sinä et näytä oivaltavan asiaa sitten millään.

Ja mitä evidenssiä sinä kaipailet? Naistenlehtien kaloritaulukoita?

Tässä jotain:

http: //www. horseways. org/ horseriding_the_physical_benefits. html

" Horse riding, especially trotting and cantering increase both the respiratory and circulatory systems therefore it is considered to be cardiovascular exercise. Indeed, in an article obtained through the Internet (Calorie control Council - Fit Facts) the total calories used per hour by a 150 pound person during horse riding were similar to those used during jogging (6mph) and cycling (9mph) (315-480 calories per hour)."

Toinen eurooppalainen tutkimus vuodelta 1983:

http: //www. arkagency-naha. com/naha/pdf/energy_cost. pdf

Calories burned and METs used by an average 150-pound (68-kilogram) person during

various activities:

Activity Cal/Hr MET

Clean Stalls 550 7.7

Feed horses 306 4.3

Groom 525 7.3

At the halt 78 1.0

Walk 168 2.3

Post trot 420 5.9

Sitting trot 450 6.3

Canter 514 7.2

Gallop 558 7.8

Paint fences 140 1.9