Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako suostua kuntouttavaan työtoimintaan vai työkokeiluun?

Vierailija
20.03.2025 |

Plussat ja miinukset noista? 

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavassa työtoiminnassa saa hyvin verkostoiduttua alkoholistien ja narkkareiden kanssa. Eli jos suunnittelee pontikan keittämistä tai hampun kasvattamista, niin se on loistava vaihtoehto asiakaskunnan hankkimiseen.

Työkokeilussa on enemmän taviksia, mutta siinähän idea on tehdä paskaduunia vielä paskemmalla palkalla kuin muut. Kumpikaan kuvio ei näytä CV:ssä hyvältä. Vaikka menisitkin työkokeiluun, niin jätä se pois CV:stä. Keksi hatusta ja valehtele siihen paperiin jotain ihan muuta.

Mulle työkkäristä sanottiin, että työkokeilu näyttää paremmalle CV:ssä kuin osa-aikatyö mikä minulla silloin oli 😂

Vierailija
42/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaas, mitkä on ne työttömän argumentit, jos työvoimaviranomainen ja sosiaaliohjaaja on sitä mieltä, että nyt pitäisi tehdä jotain tälle työttömyydelle ja antavat vaihtoehdoiksi kuntouttavan työtoiminnan tai työkokeilun? Mitä tähän voi sanoa, että ei huomaa seuraavaksi olevansa karenssissa? Ihan siis oikeasti siltä kannalta, että teidän toimeentulonne riippuu tästä.

Voi kieltäytyä kummastakin ihan laillisesti. Tosin se ei edistä mahdollista työllistymistä mitenkään.

Jos alkaa olemaan selkä seinää vasten niin etsii itse työkokeilupaikan, itselleen mieleisen. Sopii työkokeilusta kuukaudeksi, korkeintaan kahdeksi. Tekee annetut työtehtävät hyvin, eikä odota opastajan olevan kaiken aikaa vieressä katsomassa, vaikka näin periaatteessa pitäisi.

Työkokeilustakin voi saada työtodistuksen, ainakin minulle kirjattiin työtodistus kahdeksalle kuukaudelle, vaikka kaksi ensimmäistä olivat työkokeilua ja kuusi palkkatukityötä. Työsuhteen muoto ei käy mitenkään työtodistuksesta ilmi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavassa työtoiminnassa saa hyvin verkostoiduttua alkoholistien ja narkkareiden kanssa. Eli jos suunnittelee pontikan keittämistä tai hampun kasvattamista, niin se on loistava vaihtoehto asiakaskunnan hankkimiseen.

Työkokeilussa on enemmän taviksia, mutta siinähän idea on tehdä paskaduunia vielä paskemmalla palkalla kuin muut. Kumpikaan kuvio ei näytä CV:ssä hyvältä. Vaikka menisitkin työkokeiluun, niin jätä se pois CV:stä. Keksi hatusta ja valehtele siihen paperiin jotain ihan muuta.

Mulle työkkäristä sanottiin, että työkokeilu näyttää paremmalle CV:ssä kuin osa-aikatyö mikä minulla silloin oli 😂

Hah. Kukaan ei ole niin pihalla työmarkkinoista kuin työkkärin virkailija. Minut laittoivat joitakin vuosia sitten juttelemaan työkkärin ammatinvalintapsykologin kanssa. Aikana lässytettyään sain mahdollisuuden kysyä kysymyksiä. Kysyin: "Miten sinä päädyit työhösi?". Seurasi hermostunutta naurua ja vastaus: "Noh, pitkään en tiennyt mitä haluaisin tehdä ja monien työttömyysjaksojen jälkeen pääsin tähän ammattiin". Niinpä niin..

Vierailija
44/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuo saattoi vielä joku vuosi sitten olla ihan hyväkin vaihtoehto.

Olin korkeakoulutettu ja ollut pitkään (yli 5 v.) työtön. Alkoivat jostain syystä puhua mulle kuntouttavasta työtoiminnasta, vaikka mulla ei ole mitään diagnooseja ja olen muutenkin terve, eli flunssat ei pahemmin tartu jne. En ollut kuullutkaan aiemmin moisesta. Menin sitten kokeilemaan julkiselle sektorille. Olin sitten kuntouttavassa muutaman kuukauden ajan, 4 pv viikossa, maksimitunnit, sillä en halunnut antaa velttoa kuvaa itsestäni. Sain sitten palkkatukityön samasta työpisteestä. Tovi tukijakson päättymisen jälkeen aloin saada sijaisuuksia samasta työpisteestä. Parin vuoden sijaistamisen jälkeen sain vakityön samaisesta paikasta. Näin julkisella.

Juuri noin. Oma asenne ratkaisee ja sen pääsee näyttämään, kun kyse on oikeasta työpaikasta. Kuntouttavaa hakiessaan se työpaikka kannattaa myös etsiä itse. Jos kunnan työntekijä tekee valinnan puolestasi saatat päätyä juurikin sinne kuntouttavan pahnanpohjimmaisille tarkoitettuun aikuisten päiväkerhoon alkoholistien ja narkomaanien seuraan.

Vierailija
45/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Kukaan ei ole niin pihalla työmarkkinoista kuin työkkärin virkailija. Minut laittoivat joitakin vuosia sitten juttelemaan työkkärin ammatinvalintapsykologin kanssa. Aikana lässyte

Mäki kävin ammatinvalintapsykologilla ja oli kyllä täysin hyödytön palvelu. Se teki mulle pari testiä joiden tuloksia en saanut ottaa mukaan. Sitten lopulta se vaan luki tietokoneelta aloista joista olin sanonut olevani kiinnostunut eikä ehdottanut yhtäkään uutta ammattia mitä en itse olisi osannut ajatella. Ei myöskään varsinaisesti sanonut mille alalle sitten sopeutuisin. Miten tolle voidaan maksaa palkka verorahoista?

Vierailija
46/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin korkeakoulutettu ja ollut pitkään (yli 5 v.) työtön. Alkoivat jostain syystä puhua mulle kuntouttavasta työtoiminnasta, vaikka mulla ei ole mitään diagnooseja ja olen muutenkin terve, eli flunssat ei pahemmin tartu jne. En ollut kuullutkaan aiemmin moisesta. Menin sitten kokeilemaan julkiselle sektorille. Olin sitten kuntouttavassa muutaman kuukauden ajan, 4 pv viikossa, maksimitunnit, sillä en halunnut antaa velttoa kuvaa itsestäni. Sain sitten palkkatukityön samasta työpisteestä. Tovi tukijakson päättymisen jälkeen aloin saada sijaisuuksia samasta työpisteestä. Parin vuoden sijaistamisen jälkeen sain vakityön samaisesta paikasta. Näin julkisella.

Juuri noin. Oma asenne ratkaisee ja sen pääsee näyttämään, kun kyse on oikeasta työpaikasta. Kuntouttavaa hakiessaan se työpaikka kannattaa myö

Kuntouttava työtoiminta ei ole mikään työ! Miksi sitä ei ymmärretä

Vierailija
47/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu totta kai. On omakohtaista kokemusta, tosin kuntouttavaa en koskaan ole tarvinnut eikä ole tarjottu.

Ehdota työkkärille, että etsit itse paikan työkokeilulle. Jos haet esimerkiksi kaupan alan töitä, käy kaupoissa ja katsele henkilökunnan keskinäistä kemiaa, kommunikointia ja ulos antia. Laadi jonkunlainen vapaamuotoinen cv, pukeudu siististi ja mene kasvotusten kysymään töitä cv mukanasi. Kerro että olisit valmis tulemaan ilmaiseen työkokeiluun ja tietenkin luonnollisesti toivot että se johtaisi sinun palkkaamiseen. Monet ottavat mielellään.

Tahdon orjia T. työnantaja (houkuttelemassa orjia)

T: Olen rahaton luuseri ja tahdon, että muutkin ovat.

Vierailija
48/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava on ihmisille jotka opettelevat elämän perusasioita. Ei normaali ihminen sinne joudu.

Sairastelun jälkeen minulle ehdotettiin kuntouttavaa. Teisin etten tarvitse, mutta halusin järkevää tekemistä päiviini ja suostuin. Tein kaiken pyydetyn ja vähän enemmän. Puolen vuoden palkkatukityön verran hyödyin. 2300 € kuussa, puolen vuoden ajan, melkein nollalla veroprosentilla, vrt 1190 € kotona istumisesta.

Mielestäni kannatti.

Kuulostaa hyvältä niille joille ei ole kertynyt ulosottovelkaa ollenkaan tai paljon 

Koska kyllähän kaikilla työttömillä on ulosottovelkaa? Ihan niin tyhmä en ole, että niin velkaantuisin.

Vierailija
49/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu totta kai. On omakohtaista kokemusta, tosin kuntouttavaa en koskaan ole tarvinnut eikä ole tarjottu.

Ehdota työkkärille, että etsit itse paikan työkokeilulle. Jos haet esimerkiksi kaupan alan töitä, käy kaupoissa ja katsele henkilökunnan keskinäistä kemiaa, kommunikointia ja ulos antia. Laadi jonkunlainen vapaamuotoinen cv, pukeudu siististi ja mene kasvotusten kysymään töitä cv mukanasi. Kerro että olisit valmis tulemaan ilmaiseen työkokeiluun ja tietenkin luonnollisesti toivot että se johtaisi sinun palkkaamiseen. Monet ottavat mielellään.

Tahdon orjia T. työnantaja (houkuttelemassa orjia)

T: Olen rahaton luuseri ja tahdon, että muutkin ovat.

Ei niihin masseihin orjatyöllä pääse

Vierailija
50/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttava on ihmisille jotka opettelevat elämän perusasioita. Ei normaali ihminen sinne joudu.

Sairastelun jälkeen minulle ehdotettiin kuntouttavaa. Teisin etten tarvitse, mutta halusin järkevää tekemistä päiviini ja suostuin. Tein kaiken pyydetyn ja vähän enemmän. Puolen vuoden palkkatukityön verran hyödyin. 2300 € kuussa, puolen vuoden ajan, melkein nollalla veroprosentilla, vrt 1190 € kotona istumisesta.

Mielestäni kannatti.

Miten ei työttömänä muka itse keksii mitään muuta tekemistä kun kotona istumisen?

Moni on näemmä keksinyt palstailun. Tämähän on todella järkevä tapa tuhlata elämänsä. 🤣

Ennenkuin ehdit, niin tätähän minäkin teen, mutta onpa yksi työtodistus enemmän nyt.

Vierailija
51/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kannatti.

Miten ei työttömänä muka itse keksii mitään muuta tekemistä kun kotona istumisen?

Moni on näemmä keksinyt palstailun. Tämähän on todella järkevä tapa tuhlata elämänsä. 🤣

Ennenkuin ehdit, niin tätähän minäkin teen, mutta onpa yksi työtodistus enemmän nyt.

Joo on mullaki työtodistuksia

Vierailija
52/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Kukaan ei ole niin pihalla työmarkkinoista kuin työkkärin virkailija. Minut laittoivat joitakin vuosia sitten juttelemaan työkkä

Tuttu kokemus! Arvatenkin tämä kaikki tapahtui vielä virkailijan sujuvalla yksisormijärjestelmällä, jonka Ritva oli oppinut ATK-taitojen seminaarissa neljännesvuosisata sitten.

Vierailija
53/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilu on viitenä päivänä viikossa noin kuusi tuntia palkka 9 euroa päivä. Kuntouttava 1-5 päivään viikossa esim 4 tuntia päivä ja palkka 9 euroa + linja-autoon kuukausi lippu.

Vierailija
54/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri noin. Oma asenne ratkaisee ja sen pääsee näyttämään, kun kyse on oikeasta työpaikasta. Kuntouttavaa hakiessaan se työpaikka kannattaa myös etsiä itse. Jos kunnan työntekijä tekee valinnan puolestasi saatat päätyä juurikin sinne kuntouttavan pahnanpohjimmaisille tarkoitettuun aikuisten päiväkerhoon alkoholistien ja narkomaanien seuraan.

Kuntouttava työtoiminta ei ole mikään työ! Miksi sitä ei ymmärretä

Ainakin viime vuonna kuntouttavaa työtoimintaa sai tehdä ihan oikeassa työpaikassa. Säätiöillä ja julkisella sektorilla. Nyt lienee hankalampaa.

Vierailija
55/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilu on viitenä päivänä viikossa noin kuusi tuntia palkka 9 euroa päivä. Kuntouttava 1-5 päivään viikossa esim 4 tuntia päivä ja palkka 9 euroa + linja-autoon kuukausi lippu.

Kuntouttavaa voi olla maksimissaan neljä päivää viikossa. Ei muuta korjattavaa.

-eri-

Vierailija
56/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ellet ole kuntouttavan tarpeessa ja sulla on sitä puoltava lääkärin lausunto eli olet sen verran sairas jotenkin tai työkyvytön muuten että koet kuntouttavan tarpeelliseksi. Pakko siihen ei ole suostua.

Vierailija
57/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä halusin työkokeiluun. Olen 50+ osatyökyvytön. En halua olla kotona.

No mäne! 

Olin jo 6 kk. Sen jälkeen olin palkkatuella. Palkkatukea ei jatkettu. Tämän vuoden rahat on käytetty viime vuonna tehtyihin sopimuksiin.

Vierailija
58/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ellet ole kuntouttavan tarpeessa ja sulla on sitä puoltava lääkärin lausunto eli olet sen verran sairas jotenkin tai työkyvytön muuten että koet kuntouttavan tarpeelliseksi. Pakko siihen ei ole suostua.

Eikä sulle tule sanktioita jos kieltäydyt.Omat oikeudet pitää tietää. Työkkäri kiusaa ihmisiä jotka ei tiedä oikeuksiaan mutta heitä jotka tietävät työkkäri ei uskalla kiusata.

Mua kerran yrittivä kuntouttavaan  ja valitin oikeusasiamiehelle. Eivät ole sen jälkeen yrittäneet.

Vierailija
59/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. En suosittele. Osaat varmasti tehdä töitä ilmankin kunhan vain sen työpaikan saat.

Vierailija
60/61 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. En suosittele. Osaat varmasti tehdä töitä ilmankin kunhan vain sen työpaikan saat.

Kun ei ole vuosiin ollut töissä lause voisi mennä: "Osaat varmasti tehdä töitä ilmankin jos jollain ihmeellä onnistut vakuuttamaan työnantajan työhalukkuudestasi ja osaamisestasi, sen työpaikan saat.

Työkokeilu voi olla todella monelle ainoa keino päästä näyttämään. Harva haetaan kotoa töihin. Serkkuni oli sellainen, mutta selkävammaisena ei taida enää pystyä töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän