Mua huvittaa ihmiset jotka puhuvat riippuvuuksista "sairauksina"
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä veikkaat, valitsisiko se riippuvuudesta kärsivä elää ilman riippuvuutta, jos siihen olisi toimiva hoito? Ja kyllähän siihen on, mutta ei auta kaikille.
Mistään hoidoista ei ole mitään hyötyä riippuvuudesta eroon pääsemiseksi jos riippuvainen ei pysty tekemään vakaata päätöstä riippuvuuden lopettamiseksi. Minä olin hankkinut itselleni nikotiiniriippuvuuden joka jatkui kymmeniä vuosia kunnes tein eräänä päivä vakaan päätöksen lopettamisesta ja hain ja sain julkisesta terveydenhuollosta vieroituslääkkeet ja merkitsin kalenteriin päivän jolloin en enää tupakkaa suuhuni pistä ja siitä on kohta jo 5 v . aikaa ja päätös on pitänyt. Päätökseen minua motivoi terveydentilan kohentuminen ja rahan säästö (n. 300 euro/kuukausi).
Minä olin nikotiiniriippuvainen 20 vuotta. Lopetin
👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäpä veikkaat, valitsisiko se riippuvuudesta kärsivä elää ilman riippuvuutta, jos siihen olisi toimiva hoito? Ja kyllähän siihen on, mutta ei auta kaikille.
Se "hoito" on haitallisen käyttäytymisen lopettaminen. Ei maksa mitään ja voi toteuttaa yksin kotona vaikka heti.
Mutta ei, ei olla valmiita luopumaan mistään kivasta. Halutaan vain uhriutua.
Yksinkertaisella ihmisellä on yksinkertainen ajattelutapa ja yksinkertaiset mielipiteet. Persu, otaksun?
Kun on lapsena itkenyt isälleen, että älä juo tänään ja tämä silti valitsee ryypätä (ja vielä kotona yksinään pitäen perheen elämää mahdollisimman paskana), niin en todellakaan pidä sitä sairautena vaan pelkkänä itsekkäänä tekona.
Vierailija kirjoitti:
Kun on lapsena itkenyt isälleen, että älä juo tänään ja tämä silti valitsee ryypätä (ja vielä kotona yksinään pitäen perheen elämää mahdollisimman paskana), niin en todellakaan pidä sitä sairautena vaan pelkkänä itsekkäänä tekona.
Kyllä se on sairaus. Joku sen juomisen takana on, kun jää hoitamatta, syntyy riippuvuus. Suurimmalla alkoholistilla taustaa, jossa oma lapsuus ollut ankara.
Riippuvuus on yleensä samanlainen toimintamalli, kuin muutkin hyvin rutinoituneet selviytymiskeinot. Ne yleensä syntyvät keinona hallita jotakin vaikeaa kokemusta tai omia vaikeita tunnetiloja. Ne ovat kaavamaisia, pakonomaisia käyttäytymismalleja, jotka aktivoituvat tietyissä tilanteissa itsestään ja johtavat kuin automaattisesti addiktiiviseen käyttäytymiseen. Tämä yhdistää sekä toiminnallisia että päihteisiin liittyviä addiktioita. Ne ovat aidosti juurtuneet osaksi ihmisen hermoverkostoa ja ohjaavat voimakkaasti ihmisen käyttäytymistä. Päihteet myös usein muuttavat ihmisen neurokemiaa ja tätä kautta ylläpitävät addiktiivista käytöstä. Addiktioita on usein vaikea hoitaa lääketieteellisesti, koska kyse on enemmän oman hermoston ohjelmiston uudelleenkoodaamisesta. Nykyään kaikki haitalliset, ihmisen omaa tai toisten terveyttä uhkaavat toimintamallit ja luonteenpiirteet on medikalisoitu, vaikka monia ei oikeasti voi varsinaisesti lääketieteellisillä menetelmillä tehokkaasti hoitaa. Toki vakavat päihdesairaudet ovat osittain asia erikseen, koska niihin liittyy tosiaan fyysistä riippuvuutta, joka voi olla pahimmilaan hengenvaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Alkoholismia ei synny, kun ei alunperin anna valtaa viinapirulle. Nikotiiniriippuvuutta ei kehity, kunnei polta. Jne. Nämä on omia valintoja.
Ylipainoa ei synny, jos ei anna itsensä ylensyödä.
Synnytysvaurioita ei tule, jos ei synnytä.
Nämäkin on omia valintoja.
Riippuvuus on sairaus ja aiheuttaa ihan tutkitusti aivoissa muutoksia. Mutta juntit ei ymmärrä, turha tästä on vääntää.
Palstalaisille ajatusleikki:
se teidän ylenkatsoma narkomaani/alkoholisti saattaa joku päivä oll teidän oma lapsi.
Toivottavasti suhtautuisitte sinä päivänä asiaan samalla tavalla.
Se "hoito" on haitallisen käyttäytymisen lopettaminen. Ei maksa mitään ja voi toteuttaa yksin kotona vaikka heti.
Mutta ei, ei olla valmiita luopumaan mistään kivasta. Halutaan vain uhriutua.