Ärsyttää rahanlainaajat
Taas tuli viesti tutulta, että oisko lainata viittä kymppiä ja maksaa kuun lopussa takasin. Näitä rahanlainaajia riittää. Tietävät, että ihan hyvässä työssä oon, mutta kuitenkin ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen olen, eikä mitään isoja omaisuuksia. Jotain puskuria olen saanut säästettyä, mutta suorastaan vituttaa muutamalle tutulle ja kaverille toimia pankkina, kun eivät itse osaa omaa talouttaan ennakoida ja sopeuttaa. Ja kun tämä rahantarve tulee näillä kuukausittain, niin kyse ei ole mistään yllättävästä menosta vaan kroonisesta ongelmasta.
Kommentit (71)
Älä lainaa enää!
Jos nyt syyn tarvitset, niin sano että säästät johonkin omaan menoosi, etkä voi enää lainata.
Ala sijoittaa vaikka rahastoon nuo kympit, joita olet jatkuvasti lainannut tutuillesi. Ei sinulla ole varaa olla toisten pankki ikuisesti.
Näillä rahanlainaajilla on se tietty porukka, joilta ovat jatkuvasti kerjäämässä.
Lainailtu on, kun itse pyytää ei aina saakaan. Voihan sanoa, rahaa on ei vain pysty irrottamaan.
Mitä ihmettä, oletko joku teini?
mä nauraisin ja sanoisin etten todellakaan ole lainaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Älä lainaa enää!
Jos nyt syyn tarvitset, niin sano että säästät johonkin omaan menoosi, etkä voi enää lainata.
Ala sijoittaa vaikka rahastoon nuo kympit, joita olet jatkuvasti lainannut tutuillesi. Ei sinulla ole varaa olla toisten pankki ikuisesti.
Eikö voi sanoa vaan että ei lainaa kun ei edellisiäkään maksanut takas?
" No voi harmi että rahat pääsi loppumaan, ootko harkinnut luottokortin hankkimista? Ikävä kyllä mä en voi nyt auttaa, oon laittanu rahat kiinni sijoituksiin, en pysty niitä sieltä ottaa, mulla on tilillä vaan sen mitä ite tarviin loppukuun ajan."
Älkää lainatko rahaa! Mun ex lainas multa eikä koskaan maksanut takasin. EX! Kaveri lainas multa ja kun kyselin takasinmaksua niin pisti välit poikki. Siinä meni 20 vuoden ystävyys.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei haittaa, olen itsekin joutunut lainaamaan joskus, ja nyt mielelläni autan ja lainaan kun vaan maksaa takaisin. Enkä ota korkoa. Kristitty ihminen haluaa auttaa muita ja olla kiitollinen että on joskus itsekkin apua saanut.
Joskus ei ole ongelma, mutta kun se joskus on jatkuvasti.
Jouduin yhdelle tyypille sanomaan, että en lainaa enää, annan 50€, unohdan aiemmat velat, mutta en enää lainaa ikinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin tuntuu teiniongelmalta, mutta oon nelikymppinen ja lainaajat kans. Ja sehän tässä onkin, kun maksavat kyllä aina lainansa takaisin sovitusti, mutta sitten ovat pian maksun jälkeen jo uutta lainaa kyselemässä. Pahimmillaan seuraavana päivänä. Ap
Viime vuonna veljelläni meni pankkitunnukset ja pankkikortti jotenkin sotkuun ja odotti uusia tunnuksia pankista. Silloin nostin veljelle kolme sataa euroa käteistä lainaksi, että pärjäsi siihen saakka kun saa taas kortin. Veli maksoi heti takaisin kun pystyi taas siirtämään rahaa. Tämmönen lainaaminen on mun mielestä ihan eri asia, kun tilanne oli yllättävä. Vaikka summa oli isompi, niin ei ollut kyse siitä, ettei olisi osannut omaa talouttaan hoitaa. Eli ei mua kaikki rahanlainaajat ärsytä jos nyt joku niin luulee. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin tuntuu teiniongelmalta, mutta oon nelikymppinen ja lainaajat kans. Ja sehän tässä onkin, kun maksavat kyllä aina lainansa takaisin sovitusti, mutta sitten ovat pian maksun jälkeen jo uutta lainaa kyselemässä. Pahimmillaan seuraavana päivänä. Ap
Oletko totuttanut kaverisi siihen että olet pelastava enkeli ja lainaat? Ala nyt puhua että hirveästi menoja ja kaikki kallistuu ja miten saan rahat riittämään.. Kun kaveri kysyy lainaa, sanot että nyt ei pysty. Toistat tätä joka kerta. Älä lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna veljelläni meni pankkitunnukset ja pankkikortti jotenkin sotkuun ja odotti uusia tunnuksia pankista. Silloin nostin veljelle kolme sataa euroa käteistä lainaksi, että pärjäsi siihen saakka kun saa taas kortin. Veli maksoi heti takaisin kun pystyi taas siirtämään rahaa. Tämmönen lainaaminen on mun mielestä ihan eri asia, kun tilanne oli yllättävä. Vaikka summa oli isompi, niin ei ollut kyse siitä, ettei olisi osannut omaa talouttaan hoitaa. Eli ei mua kaikki rahanlainaajat ärsytä jos nyt joku niin luulee. Ap
Tuo on ymmärrettävää.
Sitten kun yksi näistä rahanlainaajista aloittaa rituaalinsa kysymällä että millainen rahatilanne sulla on. No ihan normaali aikuisen työssäkäyvän ihmisen rahatilanne, joka ei kyllä menisi konkurssiin viiden kympin lainasta! Vaikea siinä alkaa sanomaan, että on kyllä huono rahatilanne ja seuraavana päivänä jos postaa instaan kuvaa että on vaikka ravintolassa syömässä tai laskettelemassa tms. Ap.
"Ei, en halua enää lainata" ja jos tarvetta lisäksi: " maksatko takaisin sen mitä oot tähän mennessä velkaa eli xxx euroa siihen ja siihen mennessä". Laita tekstarit. Jos et laita niin jatka itkua.
Kannattaa otta pantteja. Kaverini otti lp-levyjä pantiksi ja sai niistä lopulta noin 10 kertaisen hinnan myydessään ne kun rahoja ei kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Sano että hankkisivat luottokortin.
Mitä se auttaa kun luotto on käytetty.
Rahaa ei kannata lainata kellekään ellein kyse ole tyyliin elämästä ja kuolemasta. Lainatessa vain summa minkä voi menettää jos ja kun lainaaja ei koskaan maksa takaisin! Isäni aina opetti ettei koskaan saa lainata keltään rahaa eikä kenellekään lainata.
Taidan elää jossain kuplassa, kun omassa lähipiirissäni en ole aikuisiällä koskaan lainannut keneltäkään rahaa, eikä kukaan ole minulta pyytänyt lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun yksi näistä rahanlainaajista aloittaa rituaalinsa kysymällä että millainen rahatilanne sulla on. No ihan normaali aikuisen työssäkäyvän ihmisen rahatilanne, joka ei kyllä menisi konkurssiin viiden kympin lainasta! Vaikea siinä alkaa sanomaan, että on kyllä huono rahatilanne ja seuraavana päivänä jos postaa instaan kuvaa että on vaikka ravintolassa syömässä tai laskettelemassa tms. Ap.
Ei sun tarvitse perustella rahatilannettasi millään tavalla riippumatta siitä lainaatko vai et. Voit sanoa että et lainaa ja sun rahatilanne on hyvä, koska et jaa rahoja ympäriinsä kaiken maailman pummeille.
Juuri viime viikonloppuna ainoa yhteydenotto minuun oli rahanlainauspyyntö. Ei tiennyt, olisiko pitänyt itkeä vai nauraa.