Asuisitko kolmihenkisenä perheenä 45 neliössä?
Siis ihan pysyvästi, ei väliaikaismajoituksessa? Joskus sotien jälkeen oli varmaan yleistä, mutta miten nykyään?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en varmasti. Nyt 143 neliötä ja asun yksin. Pelkästään kellaritilat yli 45 neliötä.
Selkeästi maalla.
Helsingissä 45 neliön asunto keskiluokkaisella alueella maksaa 250 000 euroa. Hienolla alueella 300 000 - 400 000.
Mitä sitten? Pienemmässä kaupungissa voi ihan hyvin asua yksin ok-talossa, silti on palvelut lähellä.
Epäilemättä voi. Sellaiset maaseudun ihmiset eivät käsitä lainkaan, miksi samalla rahalla joutuu asumaan ahtaasti Helsingissä. Sitä yritämme tässä ketjussa heille selittää.
Ihmisillä on ihan liikaa tavaraa. Siitä karsimisesta kannattaa aloittaa. Lisäksi säilytysratkaisuja pitäisi kehittää, helposti voisi hyvillä ratkaisuilla esim peittää kokonaisen seinän parinkymmenen sentin syvyisellä kaapistolla. Ei vie juuri mitään lattiatilaa, mutta tuo valtavasti säilytystilaa ja toimii äänieristeenä naapuriinpäin. En käsitä, miksei tällaisia valmiita ratkaisuja myydä city-koteihin. Suomessa eletään vielä jotain agraariaikaa ja sisustuslehdetkin ovat täynnä maalaistalojen sisustuksia.
En asuisi, ei mitkään tehoneliöt ja tai suunnittelu pelata tuota, neliöitä on liian vähän.
Asutaan 3 henkeä 55m2 ja kaikille omat huoneet, erillinen keittiö ja wc.
Kun olin lapsi meitä oli neljä henkeä suunnilleen tuon kokoisessa kaksiossa. Olohuone, ykis makuuhuone, pieni kylppäri ja keittokomero jonne mahtui yksi ihminen kerrallaan. Vanhemmat nukkui vuodesohvalla olohuoneessa ja lapset makkarissa. Ei ollut paljoa tavaraa kellään joten hyvin mahduttiin. Muutettiin 200 neliön okt kun kolme vuotta nuorempi sisarus aloitti koulun. Oli ihanaa saada vihdoinkin oma huone ja se ettei oltu koko ajan kylki kyljessä.
Voisin asua, jos olisi hyvin suunniteltu. Asutaan itse asiassa tälläkin hetkellä 45 neliön asunnossa, mutta asujia on kaksi. Samat neliöt olisi voinut suunnitella niin, että tässä olisi jopa kaksi makuuhuonetta, jos toisen paikalla ei olisi sauna ja vaatehuone. Voisin niistä luopuakin. Harvemmin sitä taitaisi kuitenkaan päästä itse suunnittelemaan miten ulkoseinien sisälle rakennetaan huoneet.