Miten kukaan voi tykätä vanhustyöstä?
Ihan hirveää työtä. Mitään ei saa tehtyä kunnolla, kun aina tulee keskeytyksiä. Useimmat vanhukset ovat käytöshäiriöisiä, ja hoitajat joutuvat kohtaamaan henkistä ja fyysistä väkivaltaa lähes päivittäin. Työ tuntuu näköalattomalta ja jopa täysin turhalta.
Millaisia ajatuksia teillä on alasta? Jos olet vanhustyössä, pidätkö työstäsi tai koetko siihen jopa kutsumusta?
Kommentit (57)
Tein yhden kesän vanhustyötä 2kk.
Kyllä laskin päiviä millon tämä loppuu..
Päivät melko samanlaisia..
Tylsä työ samat hommat joka päivä.
Samalla pitää sietää väkivalta ja haukkumista.
Ei tullut ikävä tuota työtä
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ehkä tuuria hoidettavien suhteen.Eräskin pappara oli ylikiitollinen kun paistoin hänelle silakkapihvejä ja tein aitoa muusia. SEhän on kiellettyä että me laitamme heille ruokaa, mutta aion tehdä sen toisenkin kerran. Itse ostin kalat .omilla rahoilla.
Toivon, että tämä oli provo. Arvoisat palstailijat, yllä olevassa viestissä on tiivistettynä koko yhteiskunnan asenne hoitajia kohtaan: tee raskasta työtä paskalla palkalla, tee vielä ylimääräistä, uhraudu, anna rahasi asiakkaalle, matele asiakkaan edessä, tee tämä aina vain uudestaan. Vain sitten olet hyvä hoitaja (mutta muistathan, ettet siltikään ole oikein mitään).
Naisia käytetään hoivatyössä muutenkin hyväksi, ja joku kehtaa vielä kirjoittaa tuollaista jeesustelevaa kutsumuspaskaa.
Kuitenkin, mikäli lainaamani viesti on totta, on todellakin minun aika lähteä hoitoalalta pois, koska nähtävästi iso osa kollegoista on ihan saa.ta.nan tyhmiä.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että muualla ihmistyössä sote-alalla on sen helpompaa. Jatkuva kiire ja se, että et ehdi tehdä työtäsi niin hyvin kuin haluaisit on tosiasia joka paikassa. Kokeilepa lastensuojelua, niin alkaa kummasti vanhustyö taas maistua.
Mielestäni en kyllä missään kohtaa ilmaissut olettavani, että muilla soten aloilla olisi yhtään sen helpompaa.
- ap
Monenlaiselta on vuosien varrella tuntunut, mutta ei ikinä turhalta.
Se onkin paras puoli tässä työssä, ettei tarvitse koskaan miettiä, onko tällä työllä merkitystä.
Miten toimintakykynsä menettäneen ihmisen perustarpeista huolehtiminen voisi olla turhaa?
Palataan asiaan, kun itse olet vanha, muistamaton ja raihnainen. Miten toivoisit silloin itseäsi hoidettavan?
Vierailija kirjoitti:
Se onkin paras puoli tässä työssä, ettei tarvitse koskaan miettiä, onko tällä työllä merkitystä.
Miten toimintakykynsä menettäneen ihmisen perustarpeista huolehtiminen voisi olla turhaa?
Kun perushoidettava ihminen ei halua sitä perushoitoa vaan pistää vastaan kaikin voimin eikä myöskään ymmärrä puhetta eikä perusteluja, aika turhalta se tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Palataan asiaan, kun itse olet vanha, muistamaton ja raihnainen. Miten toivoisit silloin itseäsi hoidettavan?
Olipas omaperäinen ja nokkela kommentti.
Toivon, etten elä kovin vanhaksi.
- ap
Olin muinoin ikääntyneiden palvelutalon keittiössä kokkina ja toimenkuvaan kuului myös asiakaspalvelu. Tykkäsin työstäni, vaikka useammalle sai toistella samoja asioita kohtaamiskerroista toiseen - ei se sen kummallisempaa ollut kuin kännistenkään kohtaaminen (olen ollut kapakassakin töissä). Jotenkin sitä kasvatti itselleen teflonpinnan. Hauskoja sekä antoisia hetkiä oli pääsääntöisesti. Hoivapuoli teki sen raskaimman duunin siellä, minä veivasin velliä ja kaatelin kahvia kuppeihin. Lähtisin uudestaan ihan milloinka vaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse sairastun joskus muistisairauteen, en halua että elämääni pitkitetään enkä halua mihinkään laitokseen. Toivon, että äkkikuolema (sydäninfarkti tms.) korjaa, se olisi armollisin tapa lähteä.
Sh
Luin vanhustyönosaamisalan, tein töitäkin liki 30 vuotta. Meni terveys, teen toisaalla töitä, kuitenkin muutoin sama ala. Kaipaan niin takaisin vanhusten pariin. En tehnyt töitä kotihoidossa.
Vihaan vanhustyötä yli kaiken! Väkivaltaisia dementikkoja, kusisia vaippoja, paskaa seinillä, kusipäisiä omaisia, ruikuttavia ja narisevia mummoja, kähmiviä pappoja.
Vanhukset: ruikuti ruikuti narinari uliuli
Omaiset: valivali
Lähden alalta pois! EI KOSKAAN ENÄÄ!!!
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kaltaisten takia hoidan oman vanhempani loppuun asti kotona.
Joo ihan varmasti. Onnea vain väkivaltaisen ja karkailevan dementikon kanssa pärjäämiseen. Voi tulla ammattilaisia ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun perushoidettava ihminen ei halua sitä perushoitoa vaan pistää vastaan kaikin voimin eikä myöskään ymmärrä puhetta eikä perusteluja, aika turhalta se tuntuu.
Olen kyllä hoitajana ollut tuossa tilanteessa satoja kertoja. Kuten sanoin, monenlaiselta on tuntunut, mutta ei koskaan turhalta.
En todellakaan pidä kaikista hoidettavistani, enkä heidän omaisistaan. Usein tulee ajatuksia, että kunpa tämäkin vanhus jo pääsisi pois kärsimyksistään. Ja joistakin mietin, ovatko aina olleet kusipäitä, vai onko muistisairaus tehnyt heidät sellaisiksi.
Aika paljon saa pistää luovuutta peliin, että työnsä saa tehtyä. Aina ei onnistu, jos hoidettava pistää hanttiin. Enkä joka hetki nauti työstäni - kuka oikeasti nauttii eritteiden pesemisestä yms, ei varmaan kukaan.
Mutta työni ei ole koskaan tuntunut merkityksettömältä. En nyt uskalla ihan väittää, että olis asenteessa vika, jos siltä jonkun mielestä tuntuu. Ehkä vaan koemme asiat eri tavoilla. Mutta jos ei yhtään viihdy työssään, eikä näe sen arvoa, niin ehkä ala on väärä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se menettelee pakon edessä. Mutta saakelin tylsäähän se on. Jokainen vuoro saman toistoa alusta loppuun, joka päivä. Päihdehommat on mun mieleen.
Minäkin ryhppään joka ilta...
🤣
Ei se työstä johdu vaan sinun huonoista geeneistä.Se päivä kun itse tarvit apua muista mitä olet täällä kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ehkä tuuria hoidettavien suhteen.Eräskin pappara oli ylikiitollinen kun paistoin hänelle silakkapihvejä ja tein aitoa muusia. SEhän on kiellettyä että me laitamme heille ruokaa, mutta aion tehdä sen toisenkin kerran. Itse ostin kalat .omilla rahoilla.
Toivon, että tämä oli provo. Arvoisat palstailijat, yllä olevassa viestissä on tiivistettynä koko yhteiskunnan asenne hoitajia kohtaan: tee raskasta työtä paskalla palkalla, tee vielä ylimääräistä, uhraudu, anna rahasi asiakkaalle, matele asiakkaan edessä, tee tämä aina vain uudestaan. Vain sitten olet hyvä hoitaja (mutta muistathan, ettet siltikään ole oikein mitään).
Naisia käytetään hoivatyössä muutenkin hyväksi, ja joku kehtaa vielä kirjoittaa tuollaista jeesustelevaa kutsumuspaskaa.
Kuitenkin, mikäli lainaamani viesti on totta, on todell
-----------Mikä tässä on tyhmää? Minusta on kiva antaa kultaraamit sairaille . Ei minulla ole työ rahasta ,vaan sydämestä.Olen hyvin hoitanut elämäni ja teen töitä aina silloin tällöikn, koska pidän työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin, mikäli lainaamani viesti on totta, on todell
Et sinä muutenkaan sovi allalle. Mene siivoamaan huoneistoja että saat olla yksin ja voit oksentaa pahoinvointiasi siellä tyhjissä konttoreissa. Matta älä vanhuksia ja sairaista syyttele.
Aloittajan kaltaisten takia hoidan oman vanhempani loppuun asti kotona.