Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kukaan voi tykätä vanhustyöstä?

Vierailija
16.03.2025 |

Ihan hirveää työtä. Mitään ei saa tehtyä kunnolla, kun aina tulee keskeytyksiä. Useimmat vanhukset ovat käytöshäiriöisiä, ja hoitajat joutuvat kohtaamaan henkistä ja fyysistä väkivaltaa lähes päivittäin. Työ tuntuu näköalattomalta ja jopa täysin turhalta. 

Millaisia ajatuksia teillä on alasta? Jos olet vanhustyössä, pidätkö työstäsi tai koetko siihen jopa kutsumusta? 

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän sama kuin kuka voi tykätä vammaistyöstä, veikkasin. Minä rakastan vammaistyötä vaikka se on fyysisesti todella raskasta, on aggressiivisuutta ja itsetuhoisuutta ja paljon mielenterveyden häiriöitä. Ihan omanlaisensa maailma. Palkka on aika pieni ja työoloissakin parannettavaa, mut joka päivä töihin mennessä tulee hymy huulille ja saa olla ihan mielettömän hienojen tyyppien arjessa läsnä. Rakkaudesta lajiin.

Vierailija
22/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla ei pärjää, jos on lapanen. Pitää osata pitää puolensa. Ei ne asiakkaan mitään ylijumalia ole, joilta pitää sietää mitä tahansa. 

En todellakaan pidä asiakkaita ylijumalina. Hyvänen aika, kyse on käytöshäiriöisistä dementikoista. 

- ap

Heidänkin kanssaa pärjää, kun ei ole lapanen, vaan osaa pitää puolensa. Paljon pahempiakin paikkoja on kuin dementikkojen kanssa työskentely. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työssä kotihoidossa ja tykkään älyttömästi. Ei ikinä kahta samanlaista päivää. Vanhukset on 95% kiitollisia ja koen työn tosi merkitykselliseksi. Meillä ei ole mitään 5-10min käyntejä ja tällä on toki iso merkitys  työssä viihtymiseen.

Samoin. Viihdyn tosi hyvin!

Vierailija
24/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein sitä 44 vuotta, päivääkään en vaihtaisi pois vaikka välillä olikin rankkaa.

Miten ihmeessä jaksoit? Itse olen melko lailla tympääntynyt alaan jo viiden vuoden jälkeen. En suoraan sanottuna pidä vanhuksista. 

- ap

Vierailija
25/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin jättämään alan, koska oli jatkuvaa vuosia kestänyttä henkistä väkivaltaa ja sek.ahdistelua. Mikään ei koskaan muuttunut. Vanhat mummot oli järkyttävän ilkeitä ja vaativia. Vanhat miehet kähmivät väkisin ja puhuivat aivan kuvottavia. Lähes aina kuviteltiin, että seks...i kuuluu auttamiseen. 

Minä sanon hoidokeille napakasti takaisin, jos yrittävät hyppiä nenille. En ole heidän palvelijansa tai varsinkaan orja, jota voi kohdella miten tahansa. Jos tyylini ei miellytä,rouva/herra voi hoitaa ihan itse itsensä. 

Mieti myös että sairaus tekee heistä erilaisia.Itse yritän parhaalla tavalla kuunella ja kestää.Harvoin tosi ilkeitä on. Useimmat ihania. 

Sairaus ei ole mikän tekosyy nöyryyttää ja kiusata hoitajaa. En ole kynnysmatto. 

Vierailija
26/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein sitä 44 vuotta, päivääkään en vaihtaisi pois vaikka välillä olikin rankkaa.

Miten ihmeessä jaksoit? Itse olen melko lailla tympääntynyt alaan jo viiden vuoden jälkeen. En suoraan sanottuna pidä vanhuksista. 

- ap

Jos et pidä vanhuksista, niin vaihda alaa. Kyllä se sun inho valitettavasti näkyy heille. Ansaitsevat parempaa.

Vierailija
27/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

No miksi helvetissä olet vanhusalalla, jos et edes pidä vanhuksista? Kuinka tyhmä pitää olla, jos ei tajua, että se oma motivatio on ratkaisevassa asemassa siinä, millaiseksi työn kokee ja miten siinä jaksaa?

t. eri

Vierailija
28/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän sama kuin kuka voi tykätä vammaistyöstä, veikkasin. Minä rakastan vammaistyötä vaikka se on fyysisesti todella raskasta, on aggressiivisuutta ja itsetuhoisuutta ja paljon mielenterveyden häiriöitä. Ihan omanlaisensa maailma. Palkka on aika pieni ja työoloissakin parannettavaa, mut joka päivä töihin mennessä tulee hymy huulille ja saa olla ihan mielettömän hienojen tyyppien arjessa läsnä. Rakkaudesta lajiin.

Samoin.Tekee surulliseksi lukea että osa  tekee vaan rahan takia.Sydämen täytyy olla mukana tässä työssä. 

Minusta tämä työ on väärin kuvailtu julkisuudessa. Moni on tosi kiitolinen kun tulen ja he saavat sen avun minkä tarvitsevat. Sääli että mustamaalataan. 

Vierailija
29/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin jättämään alan, koska oli jatkuvaa vuosia kestänyttä henkistä väkivaltaa ja sek.ahdistelua. Mikään ei koskaan muuttunut. Vanhat mummot oli järkyttävän ilkeitä ja vaativia. Vanhat miehet kähmivät väkisin ja puhuivat aivan kuvottavia. Lähes aina kuviteltiin, että seks...i kuuluu auttamiseen. 

Minä sanon hoidokeille napakasti takaisin, jos yrittävät hyppiä nenille. En ole heidän palvelijansa tai varsinkaan orja, jota voi kohdella miten tahansa. Jos tyylini ei miellytä,rouva/herra voi hoitaa ihan itse itsensä. 

Mieti myös että sairaus tekee heistä erilaisia.Itse yritän parhaalla tavalla kuunella ja kestää.Harvoin tosi ilkeitä on. Useimmat ihania. 

Sairaus ei ole mikän tekosyy nöyry

Ei ole siitä kysymys. Joskus ihminen ei vaan ymmärrä kun sanoo pahasti .Yksi tapaus minulla monen vuoden aikana. 

Vierailija
30/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Jos et pidä vanhuksista, niin vaihda alaa. Kyllä se sun inho valitettavasti näkyy heille. Ansaitsevat parempaa.

En näytä sitä. 

- ap

Vierailija
31/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin.Tekee surulliseksi lukea että osa  tekee vaan rahan takia.Sydämen täytyy olla mukana tässä työssä. 

Minusta tämä työ on väärin kuvailtu julkisuudessa. Moni on tosi kiitolinen kun tulen ja he saavat sen avun minkä tarvitsevat. Sääli että mustamaalataan. 

Kyllä, hoitoalasta puhutaan aivan turhaan niin negatiiviseen sävyyn. Toki alassa on parantamisen varaa, palkat on huonot ja työ on raskasta mutta se on myös todella palkitsevaa. 

Vierailija
32/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pidän vammaistyöstä, tosin oma työni ei ole fyysisesti erityisen raskasta, kukaan asukas ei ole itsetuhoinen ja aggressiivisuutta kohtaa vain sanallisesti ja sitäkin harvoin. Palkka siedettävä ja työolot ja ilmapiiri hyvät.

Vierailija
33/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se menettelee pakon edessä. Mutta saakelin tylsäähän se on. Jokainen vuoro saman toistoa alusta loppuun, joka päivä. Päihdehommat on mun mieleen.

Minäkin ryhppään joka ilta...

🤣

Vierailija
34/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei riittänyt kärsivällisyys siihen jatkuvaan hoidon ja avun vastusteluun. Koska hermostuakaan ei sairaille ihmisille voi, päätin poistua toisiin tehtäviin.

Vierailija
35/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi tykätä lapsityöstä? Lapset on äänekkäitä ja aina räkä vuotaa, niillä on kihomatoja ja täitä ja niiden lisäksi pitäisi vielä kestää niiden vanhempia.

Ihmiset on erilaisia ja tykkää erilaisista työympäristöistä.

Vierailija
36/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei riittänyt kärsivällisyys siihen jatkuvaan hoidon ja avun vastusteluun. Koska hermostuakaan ei sairaille ihmisille voi, päätin poistua toisiin tehtäviin.

Ymmärrän tämän täysin. On todella raskasta hoitaa ihmisiä, jotka eivät halua hoitoa. 

- ap

Vierailija
37/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, hoitoalasta puhutaan aivan turhaan niin negatiiviseen sävyyn. Toki alas

Ai jaa, minusta taas alan negatiivisia puolia pyritään lähinnä hyssyttelemään. Johan tämäkin ketju sai raivoa aikaan, kun ap ilmaisi vanhustyön olevan turhauttavaa. Melkoinen tabu on myös se, että hoitoalalla useimmat asiakkaat eivät herätä mitään erityisen lämpimiä tunteita. 

Vierailija
38/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluinta,että pienten lasten äidit menee hoitamaan vanhuksia ja lapset päiväkotiin. En sano veetuillakseni, vaan se on vaan niin surullista. Rahan takii...

Vierailija
39/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoalalla ei pärjää, jos on lapanen. Pitää osata pitää puolensa. Ei ne asiakkaan mitään ylijumalia ole, joilta pitää sietää mitä tahansa. 

En todellakaan pidä asiakkaita ylijumalina. Hyvänen aika, kyse on käytöshäiriöisistä dementikoista. 

- ap

Heidänkin kanssaa pärjää, kun ei ole lapanen, vaan osaa pitää puolensa. Paljon pahempiakin paikkoja on kuin dementikkojen kanssa työskentely. 

Pidän kyllä puoleni ja usein jopa pärjään dementikkojen kanssa melko hyvin, mutta samaa turhauttavaa höttöä se työ silti on. 

- ap

Vierailija
40/57 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko, että muualla ihmistyössä sote-alalla on sen helpompaa. Jatkuva kiire ja se, että et ehdi tehdä työtäsi niin hyvin kuin haluaisit on tosiasia joka paikassa. Kokeilepa lastensuojelua, niin alkaa kummasti vanhustyö taas maistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan