Perinnönjakokirja, milloin tehdään
Missä vaiheessa perinnönjakokirja tehdään käytännössä? Tiedän, että perukirjan jälkeen, mutta jos jakamaton kuolinpesä omistaa omakotitalon ja tilillä on jonkin verran rahaa jaettavana, tehdäänkö jakokirja jo ennen talon myymistä vai vasta sen myynnin jälkeen? Tehdäänkö jakokirja yleensä pankissa vai asianajotoimistossa ja hoituuko yhdellä käynnillä?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä toimittanut jakokirjan verottajalle. Käsittääkseni se pitää olla, että verottaja voi lakkauttaa kuolinpesän. Ja kuolinpesä kai lakkautetaan sitten, kun sillä ei ole jakokirjan teon jälkeen ollut verovuoteen ollut tuloja eikä menoja? Osaako joku varmistaa tämän?
t. Kuolinpesien lopettamista toivova
Olet täysin oikeassa. Kuolinpesä lakkautetaan juuri noin, että toimitetaan jakokirja verottajalle. Tuo vastaaja, joka väitti, että kuolinpesää ei lakkauteta noin, ei selvästikään tiedä asiasta mitään. Hänen kannattaisi käydä edes lukemassa ohjeet verottajan sivuilta ennen kuin tulee uudelleen kirjoittamaan täyttä puppua.
Voiko kuolinpesän tilillä olevat rahat jakaa jo ennen kuin asianajaja tekee jakokirjan vai vasta jakokirjan tekemisen jälkeen? Miten todistetaan asianajajalle rahasummat, mitkä on jaettu osakkaiden tileille ja mitkä hän merkitsee valtakirjaan? Eli jos rahavarat jaettiin käytännössä viikko sitten ja siitä viikon kuluttua on aika asianajajalle jakokirjaa varten, mistä hän näkee jaetut rahat? Pitääkö pankista pyytää jokin paperi?
Vierailija kirjoitti:
Voiko kuolinpesän tilillä olevat rahat jakaa jo ennen kuin asianajaja tekee jakokirjan vai vasta jakokirjan tekemisen jälkeen? Miten todistetaan asianajajalle rahasummat, mitkä on jaettu osakkaiden tileille ja mitkä hän merkitsee valtakirjaan? Eli jos rahavarat jaettiin käytännössä viikko sitten ja siitä viikon kuluttua on aika asianajajalle jakokirjaa varten, mistä hän näkee jaetut rahat? Pitääkö pankista pyytää jokin paperi?
Tässä voi olla pankkikohtaisia eroja. Hoidin kuolinpesän asioita tilanteessa, jossa vainajalla oli tili ja pääosa rahoista Nordeassa, mutta tili myös Paikallisosuuspankissa. Sain perunkirjoituksen jälkeen jaettua vainajan Nordeassa olleet rahat ennen jakokirjan tekemistä sillä, että minulla oli valtakirja kuolinpesän muilta osakkailta vainajan pankkitilien käyttöön.
Paikallisosuuspankilta saamassani ohjevihkosessa sanottiin, että rahojen jako pankkitililtä onnistuu jakokirjalla. En sitten lähtenyt yrittämään, olisiko se onnistunut pelkällä valtakirjalla, vaan tein (itse) jakokirjan, johon hankin kaikkien kuolinpesän osakkaiden ja kahden todistajan allekirjoitukset.
Pankilta saa kyllä kuitit tilisiirroista, mutta ne voivat olla maksullisia. Jos sinulla näkyy verkkopankissa vainajan tili, voit myös tulostaa sieltä tiedot tilitapahtumista tai tiliotteen. Kannattaa kysyä asianajajalta, mitä hän haluaa. Periaatteessa jakokirjassa osakkaat voivat allekirjoituksellaan kuitata saaneensa rahat, joten välttämättä sen kummempia kuitteja ei tarvita, mutta asianajaja voi haluta pelata varman päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen asianajajaa tarvita. Jos perilliset ovat sovinnossa, niin voivat tehdä sen keskenään varsinkin silloin, jos ei ole kiinteää eikä rekisteröitävää omaisuutta. Jos rahat on jo jaettu, ne vaan merkitään paperille, jonka otsikko on jakokirja ja kirjoitetaan nimet alle. Otsikon alle yksilöinti, mitä kuolinpesää jako koskee. Luulisi tähänkin löytyvät asiakirjamalleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ekan vanhemman perukirjan ja perinnönjaon teki yksityinen lakimies (varatuomari), toisen Nordean lakimies. Nordean lakimiehen palkkio oli alle kolmasosa yksityisen lakimiehen palkkiosta, vaikka tapausten monimutkaisuudessa ei ollut suurta eroa.
Palj
Jos olisitte pyytäneet tarjouksen useammalta yksityiseltä juristilta, hinta olisi voinut olla kummassakin tapauksessa puolet halvempi.
Itse voi hyvin tehdä, jos mitään riitoja ei ole. Turha maksaa helposta hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidin pari vuotta sitten äitini jäämistön paperihommat.
Kyllä ainakin meillä oli niin, että jakokirja piti tehdä, ja toimittaa verotoimistoon.
Jakokirjan voi itsekin tehdä, malleja löytyy netistä. Aika simppeli.
Jakokirjaa ei tarvitse toimittaa verotoimistoon.Nyt sekoitat perunkirjan ja perinnön jakokirjan.
Ne ovat kaksi täysin eri asiaa.
Ovat tietysti eri asioita, mutta kyllä jakokirjan kopio pitää lähettää verottajalle, ja etenkin jos poikkeaa perukirjasta.
Jos on isosta omaisuudesta ja riitaisesta perinnönjaosta kyse, niin täytyy kyllä palkata lakimies, tuskin pankki ehtii kovin monimutkaisia käänteitä ja riitoja selvittämään. Useimmat tapauksethan ovat ihan helppoja ja yksinkertaisia ja hoituvat hyvin omin voimin ja pankin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Saako sen perinnönjakokirjan tehdä tosiaan vasta talon myymisen jälkeen? Eikö jakokirja tarkoita sopimusta, miten kaikki tullaan jakamaan?
Saa tosiaan tehdä milloin tahansa. Olen ollut myymässä kuolinpesän omistamaa kiinteistöä, joka ensin jaettiin paperilla, sen jälkeen myytiin ja jaettiin rahat.
Me tehtiin hautajaisten jälkeen oikeusaputoimistossa. Maksoi joku 130 euroa. Minä ja veljeni perimme äitini omaisuuden puoliksi. Pankissa ne tutki papereita puoli tuntia ja siinä se ja äitin varat siirrettiin meidän tileille. Talo myytiin se oli liian iso kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
En tehnyt mitään jakokirjaa koska olin ainut perijä. Perukirjankin tein itse. Yllättävän helppo homma kun on tavallinen kuolinpesä.
Ei tossa mitään tarvinnut jakaa :D
Mulle, mulle ja mulle.
Entäs jos kp on vanha, suurinosa omaisuudesta myyty tai jaettu mutta jakokirjaa ei ole tehty? Kuinka "hävinnyt" omaisuus merkitään jakokirjaan?
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos kp on vanha, suurinosa omaisuudesta myyty tai jaettu mutta jakokirjaa ei ole tehty? Kuinka "hävinnyt" omaisuus merkitään jakokirjaan?
Kirjoitatte jakokirjaan, että alla listattu omaisuus on myyty ja/tai jaettu jo aikaisemmin perillisten kesken heidän osuuksiensa mukaisessa suhteessa ja perilliset kuittaavat tämän jakokirjan allekirjoituksella saaneensa kukin oman osuutensa. Ja tämän alapuolelle sitten listaus siitä perukirjassa listatusta omaisuudesta, joka on jo aikaisemmin myyty tai jaettu. Näin vältätte sen riskin, että joku tulisi myöhemmin vaatimaan osuuttaan jo jaetusta omaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitatte jakokirjaan, että alla listattu omaisuus on myyty ja/tai jaettu jo aikaisemmin perillisten kesken heidän osuuksiensa mukaisessa suhteessa ja perilliset kuittaavat tämän jakokirjan allekirjoituksella saaneensa kukin oman osuutensa. Ja tämän alapuolelle sitten listaus siitä perukirjassa listatusta omaisuudesta, joka on jo aikaisemmin myyty tai jaettu. Näin vältätte sen riskin, että joku tulisi myöhemmin vaatimaan osuuttaan jo jaetusta omaisuudesta.
Kiitos! Entäs jos on tietty kiinteistö (esim pelto), jonka omistajuus on nyt eri kuin ennenvanhaan? Siis vanha lainhuuto jonka mukaan omistajia kolme sisarta, todellisuudessa omistajia on nykyään yksi. mutta ei ole kauppakirjoja/muuta dokumenttia jolla todistaa omistajuuden muutos? Yksi kuollut ja toiset niin vanhoja etteivät muista. Ikivanha asia. Miten tämä laittaa jakokirjaan?
Vierailija kirjoitti:
Voi. Asianajajalle ei tarvitse todistaa yhtään mitään eikä edes ottaa jakamaan. Jakokirjan saa kirjoittaa ihan itse, kunhan se on riidaton. Jos jaettava ei ole mitään rekisteröitävää kuten kiinteistöjä ja ajoneuvoja, ei ole erityisiä vaatimuksia.
Meillä taasen täysin päinvastaiset kokemukset. OP:n lakimies vaati kaikenmaailman turhia selvityksiä ja papereita ja takertui ihmeellisiin muotoseikkoihin, joihin ei oikeasti ollut tarvetta. Pyynnöt yms tulivat tipoittain ja touhu kesti ja kesti. Tuntui että jopa me ei-lakimiehet tiesimme enemmän kuin hän. Yksityisellä taasen kaikki meni kuin vettä valaen ja kaikki valmistui nopeasti ja ajallaan.
Ja pesät oli isoisäni ja isoäitini (puolisot) pesät. OP:n lakimies tuli kalliimmaksi ja yksityinen halvemmaksi.