Perinnönjakokirja, milloin tehdään
Missä vaiheessa perinnönjakokirja tehdään käytännössä? Tiedän, että perukirjan jälkeen, mutta jos jakamaton kuolinpesä omistaa omakotitalon ja tilillä on jonkin verran rahaa jaettavana, tehdäänkö jakokirja jo ennen talon myymistä vai vasta sen myynnin jälkeen? Tehdäänkö jakokirja yleensä pankissa vai asianajotoimistossa ja hoituuko yhdellä käynnillä?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ekan vanhemman perukirjan ja perinnönjaon teki yksityinen lakimies (varatuomari), toisen Nordean lakimies. Nordean lakimiehen palkkio oli alle kolmasosa yksityisen lakimiehen palkkiosta, vaikka tapausten monimutkaisuudessa ei ollut suurta eroa.
Paljonko oli kokonaissummat?
Meille yksityinen tekee ja sanoi sen maksavan 1000 euroa.
Yksityinen lakimies veloitti ensin kuolleen puolison perunkirjoituksesta, osituksesta ja perinnönjaosta yli 7000 euroa. Joo, oli hirveä summa eikä olisi koskaan otettu tuota, jos olisi etukäteen tajuttu, miten suureksi lasku kasvaa.
Nordean lakimies veloitti lesken perunkirjoituksesta ja perinnönjaosta alle 2000 euroa. Siihen sisältyi myös parin yksityisen lakimiehen aikoinaan tekemän virheen korjaaminen.
Verottajan sivuilta löytyy määräaika ja miten toimia jos haluaa siihen lisäaikaa.
Vainajan elämänajan asuinpaikkojen, myös ulkomailta ajoilta yli 15 vuotiaana, virkatodistukset ettei ole tuntemattomia tunnustettuja lapsia eli perillisiä.
Hoidin pari vuotta sitten äitini jäämistön paperihommat.
Kyllä ainakin meillä oli niin, että jakokirja piti tehdä, ja toimittaa verotoimistoon.
Jakokirjan voi itsekin tehdä, malleja löytyy netistä. Aika simppeli.
Vierailija kirjoitti:
Saako sen perinnönjakokirjan tehdä tosiaan vasta talon myymisen jälkeen? Eikö jakokirja tarkoita sopimusta, miten kaikki tullaan jakamaan?
Jakokirja on veroilmoitus myöskin kuten perunkirjakin.
Vierailija kirjoitti:
Saako sen perinnönjakokirjan tehdä tosiaan vasta talon myymisen jälkeen? Eikö jakokirja tarkoita sopimusta, miten kaikki tullaan jakamaan?
Jakokirjan saa tehdä vaikka 50 vuoden päästä, jos perintöä ei jaeta sitä ennen. Olen itse yli 30 vuotta vanhan jakamattoman kuolinpesän osakas. Jakokirjaa ei siis ole tehty, koska perintö on tarkoitus jakaa vasta, kun leski kuolee.
Vierailija kirjoitti:
Verottajan sivuilta löytyy määräaika ja miten toimia jos haluaa siihen lisäaikaa.
Vainajan elämänajan asuinpaikkojen, myös ulkomailta ajoilta yli 15 vuotiaana, virkatodistukset ettei ole tuntemattomia tunnustettuja lapsia eli perillisiä.
Jakokirjan tekemiseen ei ole määräaikaa. Sekoitat nyt jakokirjan ja perukirjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riidattomassa tapauksessa voi kysellä Op lakihenkilöä, jos pankin asikas.
Pankin lakimies on yhtä kallis, kuin mikä muu tahansa lakimies.Pankin lakimies ei tee mitään ilmaiseksi. Hän veloittaa kaikista palveluista, listan ja työmäärän ja tietojen hankkimis kulujen mukaan.
Meillä ekan vanhemman perukirjan ja perinnönjaon teki yksityinen lakimies (varatuomari), toisen Nordean lakimies. Nordean lakimiehen palkkio oli alle kolmasosa yksityisen lakimiehen palkkiosta, vaikka tapausten monimutkaisuudessa ei ollut suurta eroa. Tuntiveloitus oli kyllä samaa luokkaa, mutta yksityinen lakimies keksi kaikenlaista turhanpäiväistä puuhastelua, josta hän sitten velotti joka naksahduksesta, kun taas Nordean lakimies teki vain oikeasti tarpeelliset asiat.
Pankeilla on valmis hinnasto kaikkeen. Sen voi katsoa kunkin pankin sivuilta.
Pankin lakimies on pankin palveluksessa. Ei hän saa noita hinnaston rahoja itselleen. Vaan ne veloittaa pankki.
Yksityisillä juristeillakin on hinnastonsa ja ne hinnat vaihtelevat yrityksen mukaan.
He katsovat sitäkin, miten suuri, työläs, aikaavievää kukin toimeksianto anto.
Vierailija kirjoitti:
Hoidin pari vuotta sitten äitini jäämistön paperihommat.
Kyllä ainakin meillä oli niin, että jakokirja piti tehdä, ja toimittaa verotoimistoon.
Jakokirjan voi itsekin tehdä, malleja löytyy netistä. Aika simppeli.
Jakokirjaa ei tarvitse toimittaa verotoimistoon.
Nyt sekoitat perunkirjan ja perinnön jakokirjan.
Ne ovat kaksi täysin eri asiaa.
Löytyykö netistä hyvää mallia jakokirjalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakokirjan saa tehdä vaikka 50 vuoden päästä, jos perintöä ei jaeta sitä ennen. Olen itse yli 30 vuotta vanhan jakamattoman kuolinpesän osakas. Jakokirjaa ei siis ole tehty, koska perintö on tarkoitus jakaa vasta, kun leski kuolee.
50 kymmenessä vuodessa ehtii useasta perijästä joku kuolemaan ja sen lapset sitten perii ja 15 vanhan jälkeen ulkomaita myöten uudet virkatodistukset. Nämä ne lisää rajusti kustannuksia kun selvitellään perintöä ja kenellä on oikeus siihen ja myymiseen.
Olen itse selvitellyt noita jakamattomia kuolinpesiä kun yksikin osakas voi vaatia perinnönjakoa jolloin se on suoritettava. Kustannukset maksaa jokainen perinnön osakas halusi tai ei perinnönjakoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50 kymmenessä vuodessa ehtii useasta perijästä joku kuolemaan ja sen lapset sitten perii ja 15 vanhan jälkeen ulkomaita myöten uudet virkatodistukset. Nämä ne lisää rajusti kustannuksia kun selvitellään perintöä ja kenellä on oikeus siihen ja myymiseen.
Joo, en sanonut, että olisi järkevää odottaa 50 vuotta. Totesin vain, että se on lain mukaan täysin mahdollista.
Sen voi tehdä vaikka heti perunkirjoituksen jälkeen, mutta yleensä se kannattaa tehdä vasta silloin, kun kaikki muille osapuolille myytävä omaisuus on myyty ja kuolinpesän laskut makseltu.
Me teimme heti, kun saimme siirrettyä kaikki varat yhdelle tilille. Ei ollut kiinteistöjä.
Jos vainaja omisti talon, mökin ja rahaa pankin tilillä, voiko ensin myydä talon ja saadut rahat jakaa heti osakkaiden kesken? Ja myöhemmin myydä mökin ja taas jakaa rahat heti. Sen jälkeen tilillä olevien rahojen jakaminen. Ja vasta kaiken tuon jälkeen tehdä kerralla jakokirjan?
Mä olen kyllä toimittanut jakokirjan verottajalle. Käsittääkseni se pitää olla, että verottaja voi lakkauttaa kuolinpesän. Ja kuolinpesä kai lakkautetaan sitten, kun sillä ei ole jakokirjan teon jälkeen ollut verovuoteen ollut tuloja eikä menoja? Osaako joku varmistaa tämän?
t. Kuolinpesien lopettamista toivova
Vierailija kirjoitti:
Jos vainaja omisti talon, mökin ja rahaa pankin tilillä, voiko ensin myydä talon ja saadut rahat jakaa heti osakkaiden kesken? Ja myöhemmin myydä mökin ja taas jakaa rahat heti. Sen jälkeen tilillä olevien rahojen jakaminen. Ja vasta kaiken tuon jälkeen tehdä kerralla jakokirjan?
Voi tehdä niinkin, mutta kuten mainittiin, jakokirjan voi tehdä itsekin. Itse tekisin vapaamuotoisen jakokirjan ainakin suurimpien omaisuuserien jälkeen ihan selvyyden vuoksi. Esimerkiksi joku pesän jäsen voi kuolla yllättäen, ja jakokirjalla käy ilmi perinnönjaon tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä toimittanut jakokirjan verottajalle. Käsittääkseni se pitää olla, että verottaja voi lakkauttaa kuolinpesän. Ja kuolinpesä kai lakkautetaan sitten, kun sillä ei ole jakokirjan teon jälkeen ollut verovuoteen ollut tuloja eikä menoja? Osaako joku varmistaa tämän?
Ei tapahdu lakkautus noin. Suomessa on jakamattomia kuolinpesiä 1800 luvulta asti. Niissä on selvittämistä sitten kuka perii ja mitä. Selvitys tapahtuu normaalisti virkatodistuksien mukaan kuten nykyäänkin kuolleilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tapahdu lakkautus noin. Suomessa on jakamattomia kuolinpesiä 1800 luvulta asti. Niissä on selvittämistä sitten kuka perii ja mitä. Selvitys tapahtuu normaalisti virkatodistuksien mukaan kuten nykyäänkin kuolleilla.
Kerrotko sitten, että miten se kuolinpesä lakkautetaan? Olemme nimenomaan myyneet ja jakaneet kaiken ja haluamme, että kuolinpesä lakkaa olemasta. Kuolinpesällä ei ole senttiäkään omaisuutta, kaikki on jaettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lakkautus tehdään? Verottajan sivulla mainitaan juuri kirjoittajan esittämä malli. Kun perintö on jaettu, verottajalle toimitetaan jakokirja, ja kp lakkaa vuoden kuluttua siitä kun verotapahtumia ei ole.