Onko gradujen vaatimuksia vaivihkaa laskettu
Sivumäärä on näennäisesti pysynyt samana, mutta tekstin asettelu on muutettu väljäksi. Käytetään liehureunaa, eikä tekstiä tavuteta. Otsikot kirjoitetaan leipätekstiä suuremmalla fontilla.
Kommentit (6)
On ollut pakko laskea vaatimustasoa ja pituutta, koska opiskelijat eivät muuten selviäisi gradusta.
FK93
Toisin kuin ap luulee, sivumäärää on kyllä laskettu, mutta ei se tarkoita vaatimusten laskemista. Itse asiassa on vaativampaa kirjoittaa lyhyesti kuin pitkästi, koska silloin pitää erottaa merkittävät asiat tyhjänpäiväisistä.
60-luvun väitöskirjat oli nykyisten gradujen kaltaisia. Gradut taas jotain nykyisten toisen opintovuoden seminaaritöiden kaltaisia sepustuksia.
Jos katsot vaikka jotain omaa tekstiäsi, niin liehureunalla mahtuu enemmän sanoja samaan sivumäärään kuin tasatulla oikealla reunalla. Intuition vastaista, mutta nykyfonteilla näin on.
loehureunaa suositellaan nykyään, koska se on lukijalle helpompi kuin tasattu reuna.
Olen eri mieltä. Itse valmistuin maisteriksi 1994 ja tyttäreni viime vuonna. Mielestäni nykyisin vaaditaan paljon enemmän teoreettista pohdintaa kuin aiemmin. Myös lähteiden määrän tulee olla isompi ja pitää olla paljon ulkomaisia viittauksia.
Ei opinnäytetöiden arvoa ole ennekään mitattu viivoittimella.