Voiko nykyään matkustaa junalla ilman älypuhelinta?
Pitäisi ladata kaiken maailman asiakkuussovelluksia ja koodeja että saa ostettua matkalipun.
Kommentit (126)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikeaksi tai mahdottomaksi on tehty matkalipun ostaminen satunnaiselle käyttäjälle. Kaikki eivät asu paikassa, mistä lipun voisi käydä ostamassa/ tulostamassa. Niinpä käytännössä auton varassa ollaan.
Kaikilta juna-asemilta löytyy lippu automaatti.
Eikä löydy. Ei edes kaikilta lähiliikenteen asemilta.
Se että jostain Punkaharjulta, mutta kaupungeista kaikista löytyy. Ja siellä Punkaharjulla on varmasti r-kioski josta sen lipun voi sitten ostaa
Ei ole Punkaharjulla R-kioskia. Kioskit alkavat olla katoavaa kansanperinnettä.
Mitä kaupunkeihin tulee, niin esimerkiksi Iisalmi-Ylivieska-junat pysähtyvät neljässä eri kaupungissa matkan varrella mutta yhdessäkään näistä ei ole lippuautomaattia ja R-kioski on vain kahdessa niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikeaksi tai mahdottomaksi on tehty matkalipun ostaminen satunnaiselle käyttäjälle. Kaikki eivät asu paikassa, mistä lipun voisi käydä ostamassa/ tulostamassa. Niinpä käytännössä auton varassa ollaan.
Se että jostain Punkaharjulta, mutta kaupungeista kaikista löytyy. Ja siellä Punkaharjulla on varmasti r-kioski josta sen lipun voi sitten ostaa
Mitä kaupunkeihin tulee, niin esimerkiksi Iisalmi-Ylivieska-junat pysähtyvät neljässä eri kaupungissa matkan va
Mutta ei. Älypuhelinta ei voi hankkia, koska halutaan tehdä asiat hankalasti. Saa sitten valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kävi harmittamaan iäkkäämmän ihmisen puolesta joka oli menossa välille Kirkkonummi-Helsinki. Tuolloin sai vielä sentään lippuja juna-asemilta. Miten tällainen henkilö matkustaa joka ei osaa tai ylipäätänsä omaa älypuhelinta? Voi tulla yllätyksenä jos harvoin matkustaa. Yhteiskuntakaan ei ota koppia. Yhtäkkiä täytyisi osata asioita ja omata laitteita, joita vaikeaa käyttää. Jos ei ole omaisia lähellä niin hyvin hankalaa.
Vanhempani, 70+, ovat ostaneet liput tietokoneella ja tulostaneet ne kotona valmiiksi. Ihan itse.
Mä oon 50, mulla ei oo tulostinta.
Oletko kirjastosta kuullut? Vai elätkö metsässä?
Lähin kirjasto on 8 km:n (edestakaisin 16km) päässä. Ja toisessa suunnassa kuin mihin lippua tarvitsee. Julkisia ei ole tällä välillä (pks). Ettäkö reissu sinne kirjastoon palvelemaan itse itseäni, ja puhut "kehityksestä"...Ja kun aikataulu ei etukäteen edes tiedossa, mihin aikaan pitäisi kaupungin sisällä päästä paikasta A paikkaan B. Ennen pystyi sentään ostamaan lipun/maksamaan paikan päällä tai sen välittömässä läheisyydessä olevassa pisteessä, niin rahalla tai kortilla. Pirullista on loskasateessa Helsingissä pimeällä, jos puhelimesta akku loppuu/puhelin hajoaa/varastetaan. Ja tilillä sekä lompakossa olisi ratikkarahaa. Maamuh-taksit ei ole yksinäiselle kulkijalle enää varteenotettava vaihtoehto. Ja usein se taksikin pitäisi soittaa paikalle ensin... T. sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme änkyröitä ketju täynnä. Oikein halutaan harata vastaan ja tehdään asiat ITSELLE vaikeiksi 😂
Ulkomaalaisten turistien puolesta tässä vaan änkyröin.
Mitenkähän he osaavat ollenkaan matkustaa julkisilla kun ei enään käteinen käy saati että jostakin voisi ostaa matkalippuja ilman erityisosaamista ja välineitä.
Kaikkialla euroopassa on myös juna-asemilla lippuautomaatit. Jossain harvoissa jopa tiskit, mutta jos tulet afrikan pimeimmästä viidakosta suomeen, osaat varmaan kysyä neuvoa kun kerran olet tänne myös päässyt
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä trendiä Suomessa, että älypuhelimella pitäisi tehdä melkein mitä vaan. Miksi? Siksikö koska "me voidaan" tms?
Koska VR haluaa tehdä mahdollisimman paljon voittoa. Se alkaa olla jotain ihan muuta kuin julkinen liikenne.
VR:n nykyinen hinnoittelu ohjaa joka tapauksessa yksityisautoilun pariin.
Helsingin kivijalkojen/ravintoloiden jne. (=keskustan näivettyminen), johtuu osin näistä lippu-uudistuksista. Kehien ulkopuolella, mutta suhteellisen lähellä, asuu paljon ihmisiä, jotka harventaneet/lopettaneet asioinnit näiden lipunmyyntimodernisointien ja taksien rajun tason laskun takia. Valinnanmahdottomuus, epämukavuus ja turvattomuus nyt vaan ei ole mitään vetovoimatekijöitä. Päin vastoin. Yleensä vain siellä töissä käyvillä ja muualla asuvilla on yleispätevä/joustava kuukausi- tms. lippu, eikä muilla ole paikallistuntemusta välttämättä edes tietää mitään lippuja myyvien alepoiden/ärrien sijainteja.
https://www.vr.fi/junaliput/kaukoliikenteen-kertalippu
Kyllä tuota ostoa koitetaan kovasti pakottaa kännykkään.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vr.fi/junaliput/kaukoliikenteen-kertalippu
Kyllä tuota ostoa koitetaan kovasti pakottaa kännykkään.
Saa nähdä tuleeko myös tavallisen nettikaupan käyttämiseen joku lisämaksu jotta saataisiin ohjattua ihmisiä mobiilisovelluksen käyttäjiksi.
Olin kerran bussipysäkillä Tuusulan moottoritiellä tarpeena päästä Helsinkiin. Minulla ei ole älypuhelinta.
Täytyi kävellä kilometrejä Tuusulan R-kioskille ostamaan bussilippu, bussit eivät myyneet.
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran bussipysäkillä Tuusulan moottoritiellä tarpeena päästä Helsinkiin. Minulla ei ole älypuhelinta.
Täytyi kävellä kilometrejä Tuusulan R-kioskille ostamaan bussilippu, bussit eivät myyneet.
Olisit ottanut taksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä trendiä Suomessa, että älypuhelimella pitäisi tehdä melkein mitä vaan. Miksi? Siksikö koska "me voidaan" tms?
Koska VR haluaa tehdä mahdollisimman paljon voittoa. Se alkaa olla jotain ihan muuta kuin julkinen liikenne.
TÄMÄHÄN se syy on, että kaikki vauvasta vaariin yritetään saada itse palvelemaan itseään. Tekemään itse asiassa monen ihmisen palkkatyö.
Helsingin kaupat kärsii myös, koska justne mummot kuten minäkin kävin parikin mertaa viikossa shoppailemassa esim Stockalla yms, mutta kun ei saa junasta lippua, niin en ole enää käynyt ollenkaan. Enkä ole ainoa.
Meillä on usein se automaattikon sotkettu, ettei siitä nöe mitään. Lähimmälle ärrälle matkaa 2 km ja seiskkeelle 300 m.
Olen ajatellut, että pitäköön tunkkinsa, jos muita asioita on stadissa, niin omalla autolla täältämummot kruisailee.👿
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole palvelua se.
no kun sä et halua niitä veroja maksaa että valtion rautateille riittäisi rahaa joka asman henkilökuntaan
Vierailija kirjoitti:
Ei. Kävi harmittamaan iäkkäämmän ihmisen puolesta joka oli menossa välille Kirkkonummi-Helsinki. Tuolloin sai vielä sentään lippuja juna-asemilta. Miten tällainen henkilö matkustaa joka ei osaa tai ylipäätänsä omaa älypuhelinta? Voi tulla yllätyksenä jos harvoin matkustaa. Yhteiskuntakaan ei ota koppia. Yhtäkkiä täytyisi osata asioita ja omata laitteita, joita vaikeaa käyttää. Jos ei ole omaisia lähellä niin hyvin hankalaa.
Ostaa lipun ärrältä tai automaatista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kaupunkeihin tulee, niin esimerkiksi Iisalmi-Ylivieska-jun
Moni vanhempi ihminen ei opi enää älykännyä käyttämään, mutta bessewisserhän toki tietää miten asiat ovat.😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junalipun voi ostaa esim läppärin tai padin selaimella ja tulostaa paperille kotona, jollei halua maksaa sitä lippuautomaatin tulostusmaksua. Tai sen voi näyttää konnarille siitä lääpärin näytöltä, jos se on mukana. Juuri puhelinta ei siis tarvits mihinkään.
Myykö VR "läppäreitä tai pädejä"? Tulee kalliiksi ostaa sellainen pelkän junamatkan takia.
Junalipun voi ostaa vaikka kirjaston tietokoneelta. Mikä tahansa nettiyhteydellä varustettu kone riittää siihen.
Minun lähikirjastossani ei ole tulostinta asiakaskäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Osta se älypuhelin sitten, jos noin vaikeeta on.
No se ns.älypuhelin ei sitä käyttäjän älyä lisää, valitettavasti. Itse oon tosi huono käyttämään mitään äppejä, ja oikeesti v*tuttaa, kun kaikkeen nykyään tarttis avata erilaisia sovelluksia jne. Ennemmin ottaisin takaisin oravannahat, kirjekyyhkyt ja lankapuhelimet..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit ottanut taksin.
Mistä olisi saanut taksin nro, kun ei ollut älypuhelinta.😅
No jotenkin ovat Suomeenkin löytäneet, joten joku junamatka varmaan helppo juttu siihen nähden.