Valehteleva neuvolan täti
Elikä, olen joskus nuorempana käyttänyt alkoholia niinkuin aika moni muukin suomalainen ;) No tämä täti-ihminen sitten virkaintoisena sepitellyt eteenpäin minulla olleen juomisen mielitekoja,vaikkei niitä ole edes ollut ja en ole missään vaiheessa edes sanonut moista. Väärinymmärrystä vai tietoista valehtelua,paha sanoa.
Jokatapauksessa... Voisinko näpäyttää tätä tätiä palaverissa johon osallistuu muitakin ja kysyä hänen alkoholin käytöstään asiallisesti hymyillen vai pitääkö vain alistua tämän SUUREN auktoriteetin alle ja olla hiljaa? :'(
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy asiallisena, jos keskustelussa käsitellään tätä aihetta, voit asiallisesti sanoa, että tässä on nyt käynyt joku väärin tulkinta, ettet ole koskaan näin sanonut. Kettuilu ei kannata.
Aika absurdia, kun viranomaisilta sallitaan asiaton ja tarkoitushakuinen, asiakkaan mainetta ja oikeuksia loukkaava käytös, ja äidin pitäisi pysyä viilipyttynä kun häntä kohdellaan monella tavalla monelta suunnalta väärin.
Kun mietitään, miksei suomessa synny lapsia, voidaan aloittaa tutkimus vaikka (valtion kassasta maksetusta) äitiysväkivallasta ja uhasta.
Niinpä. Eli äitejä saadaan mielivaltaisesti kohdella heidän toimestaan täällä Holhousvaltiossa ahdistaen kuin pieni hiiri nurkkaan. Eikö yhtään ajatella miten paljon tilanne äitiä stressaa jos nykyään on kunnollinen. Ei menneisyyden pitäisi määritellä millainen ihminen on tänä päivänä. Ihminen voi muuttua. Hiukankaan jos on järkeä päässä niin pitäisi tämä ymmärtää...vai pyritäänkö tälläisellä toiminnalla saada äiti niin huonoon kuntoon,että syntyy "hoidettavaa" ja näin Valtion kassaan rahaa mahdollisesti huostaanotettavan lapsen kautta myöskin.Ihmisarvosta viis veisaamatta!
Facebookin tämän vuoden vauvaryhmässä on ollu useampaakin kertaa juttua, miten äidit on määrätty päihdeseurantaan, koska ovat juoneet pari lasillista ENNEN raskautumista.
Esimerkiksi yksi tapaus tässä maaliskuisten vauvojen ryhmässä oli, että naisella oli alkanut kuukautiset juuri juhannuksena (kierto lasketaan alkavaksi siitä). Juhannuksena tämä nainen oli ollut perheensä kanssa mökillä ja juonut pari juomaa. Sitten pari viikko myöhemmin oli ollut ovulaatio, josta raskautunut. Tämä äiti sitten laskettiin päihdeäidiksi, koska oli raskauden aikana juonut alkoholia. Oli joutunut Naistenklinikkalle seurantaan, vaikka ei sen juhannuksen jälkeen ollut pisaraakaan juonut alkoholia. Tämä juhannusjuominenkin oli selvinnyt, koska neuvolan terkkari oli iloisesti kysellyt ekalla neuvolatapaamisella, mitä tämä nainen oli kesän aikana tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy asiallisena, jos keskustelussa käsitellään tätä aihetta, voit asiallisesti sanoa, että tässä on nyt käynyt joku väärin tulkinta, ettet ole koskaan näin sanonut. Kettuilu ei kannata.
Aika absurdia, kun viranomaisilta sallitaan asiaton ja tarkoitushakuinen, asiakkaan mainetta ja oikeuksia loukkaava käytös, ja äidin pitäisi pysyä viilipyttynä kun häntä kohdellaan monella tavalla monelta suunnalta väärin.
Kun mietitään, miksei suomessa synny lapsia, voidaan aloittaa tutkimus vaikka (valtion kassasta maksetusta) äitiysväkivallasta ja uhasta.
Tuleeko se yllätyksenä, että viranomaisilla on valtaa kansalaisiin nähden?
Ei minulle, mutta se tuli, miten vähän vastuuta omista tekemisistä siihen liittyy. Ja minkälaista nillittämistä osaavat harrastaa. Ap on aloittelija ja hermostuu, kun ei ole ilmiöön tarvinnut aiemmin törmätä. Ajattele joutuneesi susien saartamaksi. Älä käänny äläkä juokse. Myönnä faktat. Ne ovat sinua nopeampia, ja ne on ohjelmoitu lähtemään perään jos osoitat heikkoutta. Aggressiivinen kiukuttelu on tässä tapauksessa heikkouden merkki, koska oletetaan sinun käyttävän sitä lapsiisikin.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs se neuvolantäti tietää sinun nuoruuden alkoholin käytön? Itsekö olet kertonut?
Ryyppäsivät yhdessä vuosia?
Vierailija kirjoitti:
Facebookin tämän vuoden vauvaryhmässä on ollu useampaakin kertaa juttua, miten äidit on määrätty päihdeseurantaan, koska ovat juoneet pari lasillista ENNEN raskautumista.
Esimerkiksi yksi tapaus tässä maaliskuisten vauvojen ryhmässä oli, että naisella oli alkanut kuukautiset juuri juhannuksena (kierto lasketaan alkavaksi siitä). Juhannuksena tämä nainen oli ollut perheensä kanssa mökillä ja juonut pari juomaa. Sitten pari viikko myöhemmin oli ollut ovulaatio, josta raskautunut. Tämä äiti sitten laskettiin päihdeäidiksi, koska oli raskauden aikana juonut alkoholia. Oli joutunut Naistenklinikkalle seurantaan, vaikka ei sen juhannuksen jälkeen ollut pisaraakaan juonut alkoholia. Tämä juhannusjuominenkin oli selvinnyt, koska neuvolan terkkari oli iloisesti kysellyt ekalla neuvolatapaamisella, mitä tämä nainen oli kesän aikana tehnyt.
Se on perinteinen kuulustelutaktiikka, että näennäisen viattomilla ja hyväntuulisilla kysymyksillä pyritään saamaan kohdehenkilö kertomaan asioita joista tämä muuten olisi ollut hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap joku teini!?
On. 😉 😉
ohis
Vierailija kirjoitti:
Älä koskaan myönnä kenellekään alkoholin käyttöä. Älä koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pysyä itse asiallisena.
Tämä ^ jos lähdet syyttelemään neuvolan tätiä alkoholista niin, ongelmasi moninkertaistuu 100% varmasti. Pysy asiallisena ja totuudellisena!
Vierailija kirjoitti:
Tässähän se tuli. Käytetään hyväksi naisten välistä mutkattomuutta, jutellaan mukavasti muuten vaan. Mahdollisesti yksinäinen ja varomaton tuleva äiti innoissaan haluaa luoda mukavat välit uudessa elämäntilanteessa. Samalla tämä mukava virkamies kirjaa kaiken sanomasi huolikielelle. Varokaa hyvät ihmiset, tuo on äärimmäisen katalaa ja kauhea alku vanhemmuuteen. Onneksi äärivarovainen isä ilmoitti etukäteen, että siellä ei sitten kerrota mistään mitään. Voin vain kuvitella, miten olisi alettu meitä tulkita. Elämme varsin säädyllisesti, mutta boheemisti.
Sama koskee eläinsuojeluvalvojaa. Sellainen tuli, juttelin ääneen pohtien vaihtoehdoista, että mietin sellaisia ja tällaisia ratkaisuja. Kuvitellen, että hän ottaisi kantaa niiden paremmuuteen. Seuraavalla käynnillä ne ääneen ajatelmani olikin kirjattu lupauksiksi, ja minä olin valehtelija kun niitä ei ollut toteutettu. Vaikka ne eivät kuuluneet virallisiin vaatimuksiin, niiden puuttuminen oli kirjattu moittivaan sävyyn. Älkää ikinä unohtako puhuvanne virkamiehelle.
Koska olen iäkäs ensisynnyttäjä (ikää 31v) olen iän takia erityisessä seurannassa. Koska olen kertonut, että join ehkä raskauden jo alettua marraskuussa lasillisen viiniä, olen päihdeäiti. Koska olen kärsinyt nuorempana anoreksiasta, olen seurannassa mielenterveysongelmien takia. Koska sokeritasapainossani voi olla ongelmia, on käyty sokerirasituskokeessa jo 3 kertaa, koska arvot ovat koko ajan OK.
Ainoa ongelma on se, että neuvola ei käytännössä tarjoa mitään apua mihinkään mahdolliseen ongelmaani, ainoastaan seurantaa. Esimerkiksi päihteidenkäytöstä kysytään joka kerta ja käyn säännöllisesti verikokeissa, jotka paljastaisivat alkoholinkäytön. Painoani tarkkaillaan vastaavalla tavalla eli jos en ole täsmälleen käyrän keskellä, tehdään huoli-ilmoitus joko pakonomaisesta syömisestä tai pakonomaisesta laihduttamisesta. Niitä on tehty nyt 3 kpl, koska alkuraskaus meni oksennellessa.
Olen kuitenkin ihan tavallinen työssäkäyvä nainen, jolla on kiva koti ja hyvä puoliso, turvaverkot kunnossa. Koen, että minuun käytetään valtavasti yhteiskunnan rahoja ihan vain varmuudeksi. Mutta kun halusin pelkopolille saadakseni sektion, oli systeemi heti varpaillaan: ei käy, miksi muka sektio pitäisi saada, eihän sinulla ole siihen mitään syytä.
Raskauspahoinvointi on ehkä luonnon oma keino estää äitiä esim. juomasta alkoholia, tai syömästä liikaa, tai tupakoimasta. Suomalaisten tupakointikin on kovasti vähentynyt sen takia, että tupakka on kallista. Itselläni iskee joskus tupakkahimo mutta ostamatta jää hinnan takia, enkä siis ole raskaana.
Kai kerroit samalla miehesi huumeiden käytöstä sekä rattijuopumuksesta? Sekä teidän kannabista kasveistanne mitkä sijaitsevat teidän kämpässänne?
Tai no saahan ne noi selville kyllä ilman omaa kertomustakin..
Maksa-arvot kyllä paljastaa jos alkoholia kuluu paljon...
Nykyään päihteitä käyttäviä raskaana olevia äitejä on paljon, hyvä että asioihin puututaan. Tosin keinot tähän on vaan järjen puhuminen, kun ei voida pakottaa hoitoon...
Vierailija kirjoitti:
Maksa-arvot kyllä paljastaa jos alkoholia kuluu paljon...
Kaikki äidit lasun uhalla maksa-arvokokeeseen.
Väärinymmärrystä neuvolan puolelta. Ei kannata provosoitua, jos nuorena käyttää alkoholia niin ihan eri juttu kuin käyttää odotusaikana jne.