Pelkään tapailevani narsistia
Voiko oikea narsismi paljastua jo tapailuvaiheessa? Kellään kokemuksia?
Kommentit (254)
Voi ja kokenut pystyy tunnistamaan tämän jo ensimmäisen keskustelun aikana. Melkeinpä sanoisin että jos edes epäilet, olet todennäköisesti oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Penny Lame kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katseen vaeltelu on tosiaan totta. Miksi tekee noin?
Exäni tosiaan skannasi kaikki muut paikkallaolijat, siinä missä minua ei kiinnostanut yhtään. Yleensä siitten kertoi nämä huomionsa minulle ja suurella todennäköisyydellä keroi, kuinka perseeni oli ollut liian iso. Todella vastenmielinen tapaus kaikin puolin.
Mun tapailema mies teki myös näin! Istuttiin jossain pikku-bistrossa kahvittelemassa ja viereiseen pöytään tuli jotain nuoria juhlaviin asuihin pukeutuneina, heidän seurassaan vähän vanhempi mies. Tää mun seuralainen ei kyennyt keskittymään edes keskusteluun, kun yhdellä näistä nuorista oli yllään hänen mielestään maailman hirvein puku. Tällä oli spessuintrestinä vaatteet ja miesten pukeutuminen ja kertoi mulle että
Periaatteessa tuo reaktio on luonnollinen, mutta kypsä aikuinen joko sivuuttaa sen tai käsittelee sen itseironisesti ymmärtäen oman kypsymättömyytensä. "Olipa ärsyttävän täydellinen myyjä, elää varmaan täydellistä elämää" vitsikkään katkerasti. Näin saa purettua tuon lapsekkaan tunteen ilman, että oikeasti vahingoittaa ketään. Tuollainen negatiivinen spekulaatio toisen moraaleista ja himosta omaa kohtaan nyt on aivan sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Narsistin tunnistaa kyllä helposti jos on kokemusta. Narsistin seurassa tulee epämääräisen syyllinen olo, itselle. Vaikkei ole tehnyt mitään väärin. Narsisti löytää siltikin sinussa jonkin puolen, joka on viallinen. Esim. kävelin tänään päivällä ulkona ja ihastelin ääneen luonnon kauneutta, mutta jotenkin narsisti onnistui kääntämään tämänkin viaksi minussa, outoudeksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, etten avaa ensi kerralla suutani. Mikä tarkoittaa, että narsisti on onnistunut kontrolloimisessaan. Hän on ajanut minut pisteeseen, jossa en uskalla olla oma itseni ja jutella vapaasti. Narsistit tekevät myös yllätyshyökkäyksiä. Saattavat aivan tyhjästä alkaa kovistelemaan sinua.
Miksi olet tuollaisessa seurassa?
Vierailija kirjoitti:
Voi huomata merkkejä. Mun tapailema mies esimerkiksi manipuloi mua jo ihan alkuvaiheessa. Oli sellainen meininki että halusi selvittää musta asioita joita en ole kertonut, jotta voi vaikuttaa "kuin kohtalolta", että hänkin on sattumalta juuri samanlainen, tai että hänen toiveensa satumaisesti noudattelevat omiani. Hän myös kuuma-kylmäsi, eli oli ensin intensiivinen ja sitten vaikeni kokonaan. Jos itse taas en ollut vastannut hänen viestiinsä tarpeeksi nopeasti niin perästä tuli toinen viesti jossa luki "Olen vähän huolissani kun et ole vastannut mitään". Huomasin myös selvää ristiriitaa miehen sanojen ja tekojen välillä. Hän keuhkosi siitä miten minun kanssani haluaisi ihmetellä universumia ikuisesti, mutta saattoi pitää todella huonosti yhteyttä. Hän oli myös äärimmäisen itsekäs ja itsekeskeinen, ei kyennyt sellaiseen toisen huomioimiseen vaan näki ainoastaan oman puolensa asioista. Jos minulla oli mitään huomauttamista, se oli heti "kamalaa d
Joo, tuollainen että "minun tulkitnani, näkemykseni, ajatukseni ja toimintani ovat 1000% oikeita ja muut toimivat väärin, heitä pitää kouluttaa, heistä pitää huolestua, he arvostavat kun opastan heitä, ym."
Ihmiset kertovat maailmasta koko ajan omaa narratiiviaan ja jos se pitää sisällään tuollaisia kontrolloivia, manipulatiivisia ja kieroutuneita (huolen varjolla oikeutetaan väkivaltaista käytöstä) sekä itsensä glorifioivaa puhetta, niin oli narsisti tai ei, tulee tuhoamaan läheisensä. Terveeseen itsetuntoon kuuluu ajatus: minä olen hyvä, sinä olet hyvä. Sitten on minä olen hyvä, sinä olet huono, sekä minä olen huono ja sinä olet huono -ajattelu. Suhdetta ei kannata lähteä rakentamaan kuin tuon ekan kanssa, joka hyväksyy sekä itsensä että muut (erilaisina kuin itse)
Vierailija kirjoitti:
Komeat miehet on narsisteja aina. Jos se alkaa määräilee sinua ja käskemään tekemään asioita niin se on narsisti.
Olen todella komea mies, mutta en ole vielä ihan täysi narsisti.. Minulla ei ole vielä häntä jota alistaisin
Vierailija kirjoitti:
Penny Lame kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exäni tosiaan skannasi kaikki muut paikkallaolijat, siinä missä minua ei kiinnostanut yhtään. Yleensä siitten kertoi nämä huomionsa minulle ja suurella todennäköisyydellä keroi, kuinka perseeni oli ollut liian iso. Todella vastenmielinen tapaus kaikin puolin.
Mun tapailema mies teki myös näin! Istuttiin jossain pikku-bistrossa kahvittelemassa ja viereiseen pöytään tuli jotain nuoria juhlaviin asuihin pukeutuneina, heidän seurassaan vähän vanhempi mies. Tää mun seuralainen ei kyennyt keskittymään edes keskusteluun, kun yhdellä näistä nuorista oli yllään hänen mielestään maailman hirvein puku. Tällä oli spessuintrestinä vaatteet ja miesten pukeutuminen ja kertoi mulle että
Eli tällainen on yleistäkin? Kaikkein hauskinta oli se että tää mies keuhkosi joka välissä että häntä ei KIINNOSTA muiden vaatteet, mullekin sanoi että "tule vaikka juuttisäkissä" kun pahoittelin kollareita tärskyvaatteena olosuhteiden pakosta. Sit istui koko tunnin kauhistelemassa yhtä pukua. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin tunnistaa kyllä helposti jos on kokemusta. Narsistin seurassa tulee epämääräisen syyllinen olo, itselle. Vaikkei ole tehnyt mitään väärin. Narsisti löytää siltikin sinussa jonkin puolen, joka on viallinen. Esim. kävelin tänään päivällä ulkona ja ihastelin ääneen luonnon kauneutta, mutta jotenkin narsisti onnistui kääntämään tämänkin viaksi minussa, outoudeksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, etten avaa ensi kerralla suutani. Mikä tarkoittaa, että narsisti on onnistunut kontrolloimisessaan. Hän on ajanut minut pisteeseen, jossa en uskalla olla oma itseni ja jutella vapaasti. Narsistit tekevät myös yllätyshyökkäyksiä. Saattavat aivan tyhjästä alkaa kovistelemaan sinua.
Miksi olet tuollaisessa seurassa?
Ehkä pä hän osaa koukuttaa uhrinsa? Voisihan tuo henkilö sanoa kävelylläkin narsistille: "en ole outo vaan sinä olet kusipää asenteinesi, painutkos v ittuun siitä arvostelemasta minua ja kaunista kesäpäivää". Asema on jo alisteinen ja riippuvainen, jos hiljenee eikä puolusta itseään ja oikeuttaan kokea esim. sitä luonnon kauneutta. Tällainen alistuva asenne on voinut rakentua lapsuudessa, tai sitten henkilö on alistanut omalla käytöksellään
Sillä ei ole mitään väliä, onko mies narsisti oikeasti vai leikisti vai käyttäytyykö vain kuin narsisti, tai jotain sinne päin. Samoista syistä on syytä erota, oli narsisti tai ei. Huonoa kohtelua ei tarvitse sietää.
Penny Lame kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tapailema mies teki myös näin! Istuttiin jossain pikku-bistrossa kahvittelemassa ja viereiseen pöytään tuli jotain nuoria juhlaviin asuihin pukeutuneina, heidän seurassaan vähän vanhempi mies. Tää mun seuralainen ei kyennyt keskittymään edes keskusteluun, kun yhdellä näistä nuorista oli yllään hänen mielestään maailman hirvein puku. Tällä oli spessuintrestinä vaatteet ja miesten pukeutuminen ja kertoi mulle että ei voi sietää pukuja, etenkään NOIN huonosti ist
Hyi. Kahvilassa näitä näkyy kaikenlaisia
- uskovaisten treffit: mies paasaa ja puhuu tunnin, nainen ei sano kertaakaan mitään.
- pöydässä 2 nuorta naista ja nuori poika. Selvästi alaikäisiä kaikki. Poika täyttää kaikki aukot juuri tuollaisella sähinällä, vihalla ja inholla
Mistä ihmeestä tuo sähinä johtuu? Onko poika niin kiihottunut ja stressaantunut tilanteessa, ettei kykene kuin raivoamaan ja sähisemään?
Vierailija kirjoitti:
Narsisti on kiero ja manipuloiva, nauraa sulle pilkallisesti ja yrittää saada sut nolostumaan. Huomaa ja muistaa kaikki kämmisi ja huomauttaa niistä, usein muiden kuullen vain nöyryyttääkseen sinua.
Kääntää sanomisesi sinua vastaan ärsyttävän älykkäällä tavalla. Saa sinulle ns. jauhot suuhun ja tunnet itsesi jatkuvasti tyhmäksi.
Hänen seuransa ei tee sinua onnellisemmaksi, vaan useimmiten pahan mielen etkä välttämättä edes tajua miksi.
Tuo viimeinen lause. Kiinnitä siihen huomio.
Jos tapaamisen jälkeen tunnet itsesi riittämättömäksi, älä jatka tapailua.
Vierailija kirjoitti:
Penny Lame kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun alkoholistivanhemmat on olleet aina tuollaisia. Kumpikaan ei ole juurikaan kouluttautunut, molemmilla jonkinlaista persoonallisuushäiriötä myös. Aina haukkumassa ja arvostelamassa muita, oikeastaan se on ollut heidän elämänsä kantava voima alkoholin lisäksi. Äiti on myös heikkolahjainen selvästi ja käynyt aina jonkinlaista valtataistelua omia lapsiaan vastaan, juurikin toisen ilo on hänelle punainen vaate. Jo lapsena pahoinpiteli meitä, jos nauroimme liian äänekkäästi, samoin ivaa ja pilkkaa muita heidän iloisuudestaan vähintäänkin selän takana. Myös itkemisestä on pilkannut ja jos tv:ssä joku itkee esim. elokuvassa lohduttomasti, saattaa kommentoida jotakin "onpa hauskaa" tms. ivaavaan sävyyn. Tällaisten ihmisten ei pitäisi lisääntyä lainkaan, mutta yleensä nämä juuri lisääntyvät eniten, kun aiemmin se oli se elämän sisältö, vaikka vihaavat lapsiaan. Oikeastaan se on näille keino päästä toteuttamaan sairasta luonnettaan, perhe-elämä. Nämä on niin monen ongelman kietoutumia, että vaikea sanoa, onko se narsismi se pääasia, vaan siinä on kaikkea muutakin omituisuutta seassa. No se olisi oman ketjunsa aihe.
Mut pysäytti just se että tän ihmisen seurassa ja etenkin sen jälkeen oli sellainen olo kuin olis ollut nyrkkeilymatsissa. Itseasiassa uuvuin tän lyhyehkön tapailusuhteen aikana ihan sairaslomakuntoon. Ja silti hän päälle päin vaikuttaisi puhtoiselta ja varsinaiselta saaliilta, ja minä olisin se hullu ja jotenkin vajaa kun reagoin näin voimakkaasti toisen ollessa rauhallinen ja "looginen". Vieläkään en pääse eroon siitä tunteesta että hän kohteli minua ikävästi ja lemppasi perään koska olen ihan hirveän huono, epäviehättävä, ja perusteellisen viallinen. Kamalaa.
Narsistiksi nimittelyä käytetään usein sanan todellista merkitystä kunnolla ymmärtämättä, ja sitä harjoittavat usein henkilöt, joilla itsellään on voimakkaita narsistisia piirteitä
Psykiatri Lauerma
Käveltiin vanhalla puutaloalueella, jossa asuu iäkkäitä ihmisiä ja ruuhkavuosiaa eläviä lapsiperheitä, ei kuitenkaan mitään yhteiskunnan ylimpiin tulodesiileihin kuuluvia. Deittikumppanini arvosteli taloja, kuinka niitä pitäisi saneerata ja julkisivuja laittaa kuntoon.
Saneeraus ja julkisivu tuntui olevan muutenkin päällimmäinen asia elämässään ja luulen, että minustakin olisi löytynyt paljon korjattavaa ajanmyötä.
Yleensähän ihmiset kuvaavat, että varoitusmerkkejä oli näkyvissä jo suhteen alusta asti, mutta he jättivät ne huomioimatta tai vähättelivät niitä esim. selittelemällä toisen käytöstä ("hänellä on vain stressiä/ huono päivä/niin rankkaa,koska...) tai sitten he syyttivät itseään. Jos osaa katsoa, voi siis nähdä merkkejä narsismista.
Narsistimieheen rakastuneena ja hänestä myöhemmin eronneena, voin kertoa, että suhteen alkuaikoina mies voi vaikuttaa vaatimattoman oloiselta, kunnon mieheltä. Hän lisäksi suhtautuu sinuun ylistämällä, mikä herättää sinussa kummastusta, koska ettehän te vielä edes kunnolla tunne toisianne. Salakavalasti alkuhurman jälkeen muuttuu miehen käytös vaatimattomuudesta itsekehuksi, suoranaiseksi kerskunnaksi. Toisaalta on kovaa katkeruutta, kateutta ja mustasukkaisuutta, koston halua. Kuvioon voi tulla toistuvaa henkistä väkivaltaa, joka muuttuu myös fyysiseksi väkivallaksi. Tärkeintä on, että jos sinulle herää vähänkin epämääräinen ja outo olo miehen käytöksestä, niin kannattaa tarkkaan harkita onko mitään ideaa jatkaa suhdetta. On myös tarkkaan harkittava, kuinka päättää turvallisesti suhteen.
Ei edes ammattilaiset pysty tunnistamaan helposti oikeita narsisteja.
Moni sekottaa tuon huonoitsetuntoiseen tyyppiin ,ja niitä riittää suomessa.
Palstalset toki pätevämpiä kuin H.Lauerma yms.
Vierailija kirjoitti:
Komeat miehet on narsisteja aina. Jos se alkaa määräilee sinua ja käskemään tekemään asioita niin se on narsisti.
Eivät ole, mutta monien luonteeseen vaikuttaa ikävällä tavalla jatkuva kehuminen ja mielistely (jota varmasti moni komea saa osakseen).
Jos tosissasi mietit tuollaista, niin luultavasti jotain on pielessä. Ehkä kannattaisi vain unohtaa koko tyyppi.
Mietihän jotain muutakin diagnoosia.