Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein tänään seuraavanlaisen havainnon:

Vierailija
10.03.2007 |

Tunnen pari itseäni nuorempaa äitiä harrastuksen parista. Tänään meillä tuli puheeksi lasten vaatteet ja kuunneltuani heidän mielipiteitään sieltä tuli selvästi esille, että nämä nuoret naiset hankkii esim Reimatecin puvut lapsilleen vaikka viimesillä rahoillaan!

Tiedän, että molemmat ovat oikeasti aika köyhiä. Toinen kotiäiti ja työtön mies ja toinen opiskelija ja mies pätkätöissä. Heidän yleinen puheenaihe on raha ja sen riittämättömyys edes välttämättömimpiin hankintoihin! Ja merkkivaatteet ovat siis heille arvovaltakysymys joita hankitaan vaikka velkarahalla.

Olin aika järkyttynyt näin lapsellisesta toiminnasta vaikka olen molempia suht fiksuina pitänyt. Itselläni taloudellisesti se tilanne, että ei hetkauta paljonko rahaa lasteni vaatteisiin käytän, mutten siltikään pakonomaisesti haali merkkikuteita pelkästään merkin takia. Ja jos taloudellinen tilanteeni olisi sama kuin näillä nuorilla naisilla miettisin tosiaan kaks kertaa, että menisköhän kevätkausi jollain halvemmalla asulla, jotta raha riitäisi muuhunkin.

Onko kellään muulla tällaisia ystäviä? ja mitä mieltä yleensäkin olette tästä?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sellaisia ihmisiä tosiaan on, jotka valittavat, että ei ole rahaa, mutta kuitenkin ostavat kaikkea krääsää, hienoa vaatetta, elektroniikka ym. vaikka ovat siis oikeasti melko KÖYHIÄ. Ostavat osamaksulla, tekevät käyttöluottoa.

Ehkä he kaipaavat sitä materiaa niin hemmetisti, kun tietävät ettei oikeasti ole varaa. Tai sitten ovat vain tyhmiä.

Vierailija
22/26 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten vasta kun saa oikeasti sen valaistuksen, että aina on rikkaampia ja oikeasti rikkailla ihmisillä ei ole tarvetta esittää rikasta niin ei enää tarvitse itsekään esittää mitään. Jos ei ymmärrä edellistä lausetta, niin ei ole vielä valaistunut. ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nuoremmilla vilperteillä reimatec-housut tai -puvut. Tämä siksi ettei lasten tarvitse kulkea märissä kengissä tai housuissa. Minulla ja miehelläni on myös goretex-kengät ja hyvät ulkoiluvaatteet.

MUTTA en yleensä osta mitään normaalihintaisena, vaan kaiken alennusmyynneistä ja osan käytettynä (en kenkiä). Esim nyt pääkaupunkiseudulla eräässä liikkeessä Viking goretex kenkiä myydään 20eurolla. Löysin reimatec-toppahousut 25 eurolla jne. Merkkivaatteet ei aina tarkoita että rahaa on mennyt niihin tolkuttomasti.

Vierailija
24/26 |
10.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole pääasia, että lasten vaatteet ovat hyvää laatua?

Huvittaa nuo vaatehankintojensa puolustelijatkin.

Vierailija
25/26 |
11.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten tyhmästi käytämme kaikki rahamme niin, ettei tilillä kyllä makaa yhtään " ylimääräistä" . Kaikki rahat menee ihan vaan elämiseen. Se sisältää aika paljon matkustamista, ulkona syömistä yms.

Mutta jokainen valitsee itse sen mihin rahansa sijoittaa. Toiset kotiin, toiset vaatteisiin, toiset harrastuksiin jne.

Meillä on ollut tasan yhdet reimatecit, jotka kyllä oli kannattava sijoitus. Uutena alenusmyyneistä 30¿, sain huutonetissä niistä kolme vuotta myöhemmin 20¿. Hyvät kyllä oli, mutta en sanoisi että paljon paremmat kuin ns. halpismerkit.

Ja goretex-kengät on ainakin meidän käytössä aika surkeat. Ei todellakaan ole hintansa arvoiset. Useampi pari on kokeiltu, mutta aina kastuvat sisältä ja haisee todella pahalta..

Varsinaiseen kysymykseen vastaisin, että niin se vaan menee, että jokainen valitsee mihin ne rahansa käyttävät. Ehkä toiset haluavat elää kaurapuurolla seuraavaan tiliin ihan vaan siksi että saavat jotain muuta hankittua. Jos he ovat todenneet reimatecit parhaimmiksi, niin miksi eivät niihin sijoittaisi?

Vierailija
26/26 |
11.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että kun on pienet tulot ja ei ole varaa ostaa kaikkea haluamaansa, se rassaa enemmän. Ja sitten ollaan valmiita tekemään suuriakin uhrauksia, jotta saataisiin se mikä koetaan laaduksi. Toisaalta jotkut pelkäävät, että vaikuttavat köyhiltä.

Kun on parempi tulotaso, ainakaa itseäni ei häiritse vaikka vanha takki niin pahasti. Kun tietää, että voisi mennä kauppaan ostamaan uuden, ilman että se heilauttaisi budjettia pahasti minnekään, se vanha takki ei ahdistakaan enää niin paljoa, ja lopulta se onkin ihan hyvä.

Toisaalta ymmärrän kyllä, että ihmiset laittavat asiat eri tavalla tärkeysjärjestykseen. Kun olin opiskelija, minulla piti olla aina vähintään yksi vaatekerta esim. työhaastatteluja varten, joka oli todella hyvä, muilla vaatteilla ei ollut väliä. Tiedän, että joku joskus päivitteli pukeutumistani selkäni takana (käytin tietty vaatekertaa joskus muulloinkin), miten köyhällä opiskelijalla on varaa, kun ei tiennyt miten normaalisti pukeudun.