Miten ootte oppinu espanjaa?
Aattelin alottaa espanjan opiskelun, mut mietin et mikä ois paras kurssi tai appi sen opiskeluun? Tarkotus ei välttis oo niin kovin syvällisesti opetella kaikkee kielioppia, enemmänkin semmosta käytännön espanjaan. Tiedossa on muutto syksyllä sinne, joten ois kiva osata jotain perusjuttuja ennen sitä.
Oon nyt miettiny Languages Quicklyn ja Worddiven välillä. Ehkä jopa enemmän kiinnostaa toi Languages Quickly, vaikutti ainaki hyvältä. Worddivee ja Mondlya käyttäny enkun opiskeluun, mut jotenki alkaa aina kyllästyttää liian nopee. Joten mitä suosittelette ja millä ootte ite oppinu?
Kommentit (14)
Itse olen käynyt kursseja työväenopistossa ja opiskellut Duolingon avulla. Olen kyllä oppinut mielestäni paljon. Tekstejä luen jo aika sujuvasti, jotenkuten osaan puhua arkisista asioista ja ymmärrän puhetta melko hyvin, kunhan eivät puhu liian nopeasti (mitä espanjalaiset kyllä usein tekevät).
Peukutan Duolingolle. Jos ei mainokset harmita, niin ilmainenkin.
Itse opettelin espanjaa sekä WordDiven että Duolingon avulla, nimenomaan tuossa järjestyksessä. Kun kuullunymmärtäminen alkoi olla hallussa, siirryin kuuntelemaan Spotifysta kaikenlaisia espanjankuuntelusisältöjä, niitä on pilvin pimein.
Tämä on suosikkini, 5 min puhetta espanjaksi, joka jaksossa eri aihe:
Chill Spanish Listening Practice - Anthony Morey
Viime syksynä olin kuukauden Espanjassa. Onnistuin näillä keinoilla hankituin taidoin esim. asioimaan apteekissa käyttämättä englantia apuna.
Eikun vaan pänttäämään sanoja ja fraaseja. Katso espanjankielisiä ohjelmia ilman tekstitystä. Yritä tajuta mitä sanotaan, vaikkei kaikkea ymmärtäisikään.
Selvitä, onko lähellä kurssitarjontaa kevääksi ja kesäksi esim. kansalaisopistoissa.
Jos pääset sinne reissuun jo ennen muuttoa niin aina parempi. Olisiko siellä mitään sopivaa kielikylpyä tai kesäduunia tarjolla? Pakko on yleensä aika hyvä opettaja.
Kiitos vastauksista!
Duolingo ei niin nappaa, kun lähtökieli tosiaan englanti. Englanti on jo ihan hyvä, mutta silti tuntuu työläämmältä opiskella uutta kieltä, jos lähtökieli on se.
Taidan lähteä liikkeelle tuolla pänttäämisellä, ehkä sitten tuo Languages Quickly on tässä vaiheessa parhain vaihtoehto, et saa nuo perusjutut päntättyä. Vois ottaa kaveriksi nuo 5min keskustelutuokiot -Chill Spanish Listening Practice - Anthony Morey, mistä eräs mainitsi.. Tulis aktiivisesti kuultuakin, ehkä alkaa sit pikkuhiljaa bongailee noita opittuja sanoja sieltä.
Sepäs se, kun espanjalaiset tuppaa puhumaan niin kauheella vauhdilla, että menee kyllä varmaan hetki, ennen ku pääsee kiinni. 😅
Minne päin Espanjaa muutat. Fuengirolassa on hyvä Sofia-opisto, jossa voi opiskella espanjaa hyvin monen eri tasoisilla kursseilla. Hyvät opettajat ja oppikirjat. Kun sitten kuuntelet/katselet päivittäin espanjalaisia tv-ohjelmia tekstityksen kanssa, opiskelu on hauskaa. Itse olen seurannut piirrettyjä, koska niissä asioita toistetaan monta kertaa ja tarina tukee ymmärtämistä. Bienvenidos!
Aika idioottimaista se huutomerkkien väärinpäin laittaminen.
Duolingon kautta opiskellut yli 3 vuotta. Ymmärrän joten kuten lukemaani, mutta puheen tuottaminen ja ymmärtäminen hankalaa. Puhuvat liian nopeasti, en pysty erottamaan sanoja.
- Kielen opiskelu on hyvää aivoille, joten kannattaa aina!
Torreviejan alueelle muutan. Nuo piirretyt vois olla tarpeeks yksinkertasia alkuun.. 😅 Mut pitääpä nyt ottaa vaan niskasta kiinni ja saada edes perusasiat alkuun ennen syksyä.
Duolingon avulla opiskelen italiaa, espanjan hallitsen. Mutta on pakko hallita hyvä englanti että voit tuon kautta opiskella.