Pelkäsitkö kyklooppeja lapsena?
Hirveitä olivat kun olin noin 9 vuotias, mutta nyt ihmettelen miten ne on keksitty? Oliko niillä esikuvia?
Kommentit (15)
Muinaiset kreikkalaiset ihmettelivät joitain norsun pääkalloja että mitäs ne ovat. Iso reikä keskellä, varmaan silmä? Erään teorian mukaan kuitenkin muinaisen norsun kärsää varten oleva aukko.
Lapsena en ollut kuullutkaan niistä, s. -57
Pelkäsin muumien mörköä lapsena. Tuli aina painajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena en ollut kuullutkaan niistä, s. -57
Kävitkö vain kansakoulun? Keskikoulussa niistä ainakin oli puhetta.
s. -60
En pelännyt. En ole varma olinko edes tietoinen kykloopeista silloin. Pelkäsin Pikku-Kakkosen jälkeen alkavan ohjelman miestä, joka oli ehkä lintu-puvussa jossain asuntovaunun katolla.
Kyklooppi söivät ihmisiä? Miten isoja olivat sitten? Ei ole valokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Kyklooppi söivät ihmisiä? Miten isoja olivat sitten? Ei ole valokuvia.
9-13 metriä pitkiä ja romuluisia. Olen tutkinut.
Kykloopeiksi me kutsuttiin lapsena autoja, joista oli toinen etulyhty pimeänä 😄
En tainnut pelätä kun Atomipommia jonkun aikaa, kun meille näytettiin koulussa filmi jossa siitä kerrottiin ja miten pitää osata suojautua rakennuksen sisällä ja sitten mennä pommisuojiin. Olisikohan ollut ensimäisellä tai toisella luokalla kansakoulussa se. Mutta aika nopeasti se unohtui sitten.
Intissä kyllä piti sitten alokkaana harjoitella sitä uudestaan, mutta ei se enää sitten nuorena aikuisena pelottanut.
Luin alakoulussa jo Odysseijan, 60 - luvulla. Siellä oli kykliopit ja seireenit. Olipa jännä. Elokuvankin näin. Olisipa kiva uudistaa kokemus.
Telkkarista tuli sarja Odysseia joskus 70-luvulla, siinä oli kyklooppikin tietysti. En pelännyt vaan herätti kiinnostuksen kreikkalaisesta mytologiasta ja Kreikasta muutenkin. Kymmeniä kertoja siellä käynyt eri paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Muinaiset kreikkalaiset ihmettelivät joitain norsun pääkalloja että mitäs ne ovat. Iso reikä keskellä, varmaan silmä? Erään teorian mukaan kuitenkin muinaisen norsun kärsää varten oleva aukko.
Oon käynyt Tiloksella minielefanttimuseossa, en nyt muista mikä niiden virallinen/tieteellinen nimi oli.
Mikäs kreikka-ilta täällä on? Ensin minotauros ja nyt kykloopit