Millaiseksi miellät "kävelymatkan päässä"?
Siis kilometriä. Mikä on sun mielestä vielä kävelymatka. Tähän termiin törmää aina toisinaan.
Kommentit (114)
Kävelymatka riippuu ihmisestä, kauppaan en kävellen mene jos on viisi kilometriä suuntaansa. Mutta muuten voin lenkillä käydä pidemmällä
Sanoisin 6-7 km. Jos joku paikka on 7 kilometrin päässä, niin siellä voi vielä käydä kävellen eikä tunnu missään. Sitten joku 10 kilometriä alkaa olla jo liikaa. Niin kauas voi kävellä, mutta on parasta tulla bussilla takaisin. Muuten voi tulla jalka kipeäksi.
Toki jos olisin urheilija enkä tavallinen sohvalla istuja, olisi asia eri.
Vierailija kirjoitti:
50 metriä. Esimerkiksi kauppa.
Minun kolme lähintä kauppaa sijaitsevat 10 minuutin, 20 minuutin ja 30 minuutin yhdensuuntaisen kävelymatkan päässä asunnostani. Kävelen 30 minuutissa hiukan yli 3 kilometriä ja teen saman matkan polkupyörällä noin 12 minuutissa ilman että polkisin itseni hikeen kauppareissun takia.Lasken nuo matkat ensisijaisesti minuuteissa, niin että toiseksi lähimpään keskikokoiseen kauppaan menee kävellessä noin 20 + 30 + 20 minuuttia eli yhteensä 1 tunti ja 10 minuuttia mukaan lukien kaupassa käytetty aika.
Vaihtelee. "Juhlapaikka on kävelymatkan päässä", "työpaikka on kävelymatkan päässä" ja "luontopolun laavu on kävelymatkan päässä" tarkoittavat kaikki vähän eri asioita.
Mutta jos itse arjessa sanon noin, niin tarkoitan yleensä alle 3 km pituista matkaa. Jos joku toinen sanoo minulle asian olevan kävelymatkan päässä, oletan että hän tarkoittaa sillä 0,5 - 5 kilometriä tilanteesta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yli 0,5km matkat tulee mentyä pyörällä pääsääntöisesti. Eli alle tuon on kävelymatka.
500m kävellen on pienempi vaiva kuin kaivaa pyörä varastosta, pumpata ehkä ilmaa renkaisiin, huomata että lukon avain unohtui sisään, etsiä pyöräilykypärä jostain ettei näytä huonoa esimerkkiä lapsille ja arvioida minkä repun valitsee hiostamaan selkäänsä siltä varalta että tulee ostaneeksi jotain (jos vaikka menee kauppaan)
Ja sitten pyörän lukitseminen ja muu säätö toisessa päässä. Rinse and repeat.
1,5km tai enemmän niin kävelyä ei tule edes harkittua. Jos pitäisi ostaa pari kassia ruokaa niin hyppään autoon edes miettimättä muita vaihtoehtoja.
Jos on kiire, niin 5 min. Muuten 15min.
3,5 kuulostaa sellaiselta, että se ei ehdi tuntua pitkältä matkalta. Pystyn kävelemään vaikka koko päivän, mutta ajanpuute estää sen ja tylsyys iskee pitkillä matkoilla. Äänikirjan avulla menee maksimissaan kaksi tuntia.
Noin 20km. Ehtii vielä illaksi kävellä takaisin.
Mielestäni "kävelymatkan päässä" tarkoittaa sananmukaisesti sitä, että paikkaan pääsee helposti kävellen. Noin kilometrin matka on sellainen, jonka terveet jalat omistava helposti kipaisee jalkaisin säällä kuin säällä. Useamman kilometrin matka on sitten jo yksilöllistä, kuka kävelee ja kuka ei.
Mistähän se johtui kun lapsena alkoi pistää kylkeen kun käveli ripeästi mutta nykyään ei enää koskaan.
Jos lähikauppa on ns. kävelymatkan päässä, niin kyllä se 1km alkaa olla maksimi. Sohjossa, vastatuulessa, selkäreppu täynnä ostoksia ja molemmissa käsissä kestokassit täynnä ostoksia. Jos taas lähden kävelylenkille ilman kantamuksia, 10km menee tuosta vaan. Enkä mene punttisalille, omat puntit kotona.
M54
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asiayhteydestä. Työpaikkani on kävelymatkan päässä (4 km). Työpaikkaruokala on kävelymatkan päässä (400 m).
Minulla ei ole mitään ongelmaa kävellä neljää kilometriä mutta neljän kilometrin reippaan kävelyn jälkeen olen jo niin hikinen että pitää käydä suihkussa ja vaihtaa puhtaat vaatteet.
Ajatuskin siitä että tämä pitäisi tehdä kumpaankin suuntaan eli kaksi kertaa päivässä ei vaan ole toimiva ratkaisu ja lisäksi työmatkaan kuluisi tällä tavalla kaksi tuntia päivässä. Vuorokaudesta loppuvat tunnit kesken.
Fillarilla tuo vielä onnistuisi eikä aikaakaan kuluisi kuin vartti rauhallisesti polkiessa ettei tule hiki mutta sittenkin valitsisin sateella ja talvella auton ja 5 minuuttia suuntaansa.
Semmoinen matka, että sen jaksaa kävellä ilman hikeä ja ähellystä oli päällä mitä tahansa. Eli siis että meikit ei valu, korko ei katkea ja vaatteet pysyy hyvinä. Kilometrimäärä riippuu maastosta. Mukulakivet karmeita, tavallinen asfaltti hyvin jaksaa pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle se on max 15 minuuttia, noin kilometri.
Kilometri pitäisi kävellä 10 minuuttiin terveessä kunnossa olevan ihmisen.
Aivan oikein, tunnissa kävelee 6 kilometriä ihan tavallista vauhtia.
Vaikka asun kantakaupungissa, niin lähin kauppa on kilometrin päässä. Noin yleisesti 2km lienee "kävelymatka".
Toki teen usein paljonkin pidempiä kävelyreissuja huvikseni.
Meiltä on reilu 1,5km Lidliin ja pariin isoon kodinkoneliikkeeseen.
Olen toki lenkkeillyt noiden ohi lukemattomia kertoja silloin kun polvet kestivät vielä 10km asfaltilla mutta olen 25v aikana käynyt em. kaupoissa tasan nolla kertaa kävellen.
Pyörällä toki muutaman kerran mutta käytännössä aina autolla silloin kun on tarkoitus ostaakin jotain.